چرا باید Go را یاد بگیریم؟
محمد قاری

طراحان می‌خواستند عیب‌های رایج زبان‌های دیگر را حل کنند، در حالی که بسیاری از ویژگی‌های مفید را حفظ کنند، مثل:

بهره‌وری و Static Typing (مثل C و جاوا)

بازدهی بالا و سهولت استفاده (مثل پایتون و جاوااسکریپت)

شبکه‌سازی و چند پردازشی با عملکرد بالا

بنابراین Go شیوه‌های آسان پایتون و عملکرد مرسوم C++ و جاوا برای کمک به ساخت برنامه‌های مقیاس‌پذیر (scalable) را در بر گرفت.

هنگام انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای پروژه، ما همیشه توصیه می‌کنیم آنچه را که می‌خواهید بسازید را حتی قبل از اینکه فکر کنید چه زبانی را انتخاب کنید، درک کنید. اجازه دهید محصول، عامل تعیین‌کننده در ساخت آن باشد. زمانی که قصد کار کردن با بایت‌ها را دارید Go می‌تواند انتخاب خوبی باشد. گاهی اوقات دامنه شما یک دستگاه است یا عملکرد برنامه بسیار مهم است، در این صورت Go می‌تواند جایگزین مناسبی برای C یا C++ باشد. همچنین Go برای سرویس‌های وب در سطح اقتصادی و همچنین پروژه‌های شخصی بسیار مناسب می‌باشد.

Go زبانی است که می‌توان در میان زبان‌های نسل جدید بسیار به آن امیدوار بود. این زبان کاملا جدید است و هنوز با زبان‌هایی مثل پایتون، جاوااسکریپت، جاوا در حال رقابت می‌باشد. اما به آرامی در حال تبدیل شدن به یکی از نویدبخش‌ترین زبان‌ها برای یادگیری و اتخاذ آن در آینده است.

چرا Go؟

استفاده روزافزون Go به این دلیل است که این زبان سبک و متن باز است که برای معماری‌های میکروسرویس امروزی مناسب است. Docker Container دوست‌داشتنی و Kubernetes گوگل به وسیله Go ساخته شده‌اند. Go همچنین در زمینه علوم داده‌ها بهبود یافته است.

در زیر برخی از مزایای Go را بیان می‌کنیم:

در سال‌های اخیر زبان برنامه‌نویسی Go پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. دلایل زیادی وجود دارد که این زبان را برای توسعه‌دهندگان جذاب ساخته است.

Go سریع است

Go یک زبان واقعا سریع است. از آنجا که Go به کد ماشین کامپایل می‌شود، به طور طبیعی اجرای آن فراتر از زبان‌هایی است که تفسیر می‌شوند یا دارای محیط اجرای مجازی هستند. برنامه‌های Go نیز بسیار سریع کامپایل می‌شوند و نتایج باینری آن بسیار سبک هستند. ما برنامه‌ای با Go ساختیم که API ما در عرض چند ثانیه کامپایل می‌شد و تنها یک فایل اجرایی 11.5 مگابایت را تولید می‌کرد. شما نمی‌توانید از سرعت آن شکایت کنید.

یادگیری آسان

سینتکس Go در مقایسه با سایر زبان‌ها راحت‌تر بوده و یادگیری آن آسان می‌باشد. شما می‌توانید بیشتر مطالب آن را آموخته و به خاطر بسپارید و نیازی ندارید تا زمان زیادی را صرف دنبال کردن مطالب آن کنید. همچنین بسیار شفاف و خوانا می‌باشد. برنامه‌نویسان دیگر، به ویژه آن‌هایی که با سینتکس C آشنا هستند، می‌توانند برنامه‌های Go را بخواند و معمولا متوجه می‌شوند که چه اتفاقی می‌افتد.

Static Typing

Go یک زبان قوی وstatically typed  است. نوع‌های اصلی (primitive) مثل int، byte و string در آن وجود دارند. همچنین  structها را نیز دارد. مانند هر زبان strongly typed، نوع system اجازه می‌دهد تا کامپایلر به گرفتن تمام اشکالات کمک کند. Go همچنین انواع از ساخته شده برای listها و mapها دارد و استفاده از آن‌ها آسان است.

انواع اینترفیس

Go اینترفیس‌ها را دارد و هر struct  می‌تواند به سادگی متدهای آن را پیاده‌سازی کرده و از آن استفاده کند. این امر به شما اجازه می‌دهد وابستگی‌ها را در کد خود جدا کنید. سپس می‌توانید وابستگی‌ها را در تست‌های خود بررسی کنید. با استفاده از اینترفیس می‌توانید کدهای ماژولارتر و قابل تست بنویسید. Go همچنین دارای توابع first-class است که امکان نوشتن کد در سبک کارآمدتری را فراهم می‌کند.

کتابخانه استاندارد

Go یک کتابخانه استاندارد خوب دارد. این کتابخانه توابع از پیش‌ساخته شده سودمندی را با انواع اصلی برای کار فراهم می‌کند. پکیج‌هایی وجود دارند که آن را برای بر پا نگه داشتن وب‌سرور، مدیریت I/O، کار با رمزنگاری و مدیریت بایت‌های خام آسان می‌سازد.

پشتیبانی تست

پشتیبانی تست در کتابخانه استاندارد ساخته شده است. نیازی به وابستگی اضافی وجود ندارد. اگر فایلی به نام thing.go دارید، تست‌های خود را در فایل دیگری به نام thing_test.go بنویسید، و " go test" را اجرا کنید. Go این تست‌ها را سریع اجرا خواهد کرد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل استاتیک

Go ابزارهای تحلیل استاتیک قوی و فراوانی دارد. یک مورد خاص آن gofmt است که کد شما را بر اساس سبک پیشنهادی Go قالب‌بندی می‌کند. این امر می‌تواند بسیاری از نظریه‌ها در رابطه با یک پروژه را به صورت عادی درآورده و به تیم شما کمک کند تا بر روی عملکرد کد تمرکز داشته باشند. ما gofmt، golint و vet را روی هر build اجرا می‌کنیم، و اگر هر هشداری(warning) پیدا شود، build انجام نمی‌شود.

بازیافت حافظه (Garbage Collection)

مدیریت حافظه در Go عمدتا ساده‌تر از C و C++ است. اشیای اختصاص‌داده‌شده به صورت داینامیک حافظه بازیافت‌شده هستند. Go استفاده از اشاره‌گرها (pointer) را بسیار امن‌تر می‌سازد زیرا محاسبات اشاره‌گرها (pointer arithmetic) را ندارد. همچنین امکان استفاده از value typeها را نیز به شما می‌دهد.

مدل Concurrency (هم‌زمانی) آسان‌تر

در حالی که برنامه‌نویسی هم‌زمان هرگز آسان نیست، Go آن را نسبت به سایر زبان‌ها آسان تر‌ ساخت. تقریبا بی‌اهمیت است که یک thread سبک ایجاد کنید، " goroutine" را فراخوانی کرده و از طریق "کانال" با آن ارتباط برقرار کنید.

نظرسنجی Stack Overflow در سال 2018 نشانه‌هایی از افزایش محبوبیت Go را نشان می‌دهد. نظرسنجی جامع Stack Overflow از 64000 توسعه‌دهنده در رابطه با "محبوب‌ترین و مورد تقاضاترین زبان‌ها" صورت گرفته است. این لیست شامل زبان‌های جدیدی مثل Rust موزیلا، Smalltalk، Typescript، Swift اپل و Go گوگل بوده است. اما برای سومین سال متوالی Rust، Swift و Go به عنوان پنج زبان برتری که مورد علاقه برنامه‌نویسان بوده‌اند انتخاب شده‌اند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi