نحوه بهینه‌سازی صفحه خطای 404
ایمان مدائنی

گوگل صفحه خطا را به عنوان چیزی که کاربر هنگام تلاش برای هدایت به صفحه وبی که وجود ندارد می‌بیند تعریف می‌کند. معمولا وقتی صفحه وبی را نمی‌توان یافت، به عنوان یک چیز منفی دیده می‌شود، هر چند که این امر همیشه به دلیل نقص صاحب وب‌سایت نیست. می‌تواند به دلیل تایپ اشتباه آدرس سایت در نوار آدرس باشد. اما بسیاری از مدیران وب از تمام راه‌هایی که می‌توانند صفحه خطا را برای بهبود سئو و هدایت بهتر کاربران بهینه‌سازی کنند، استفاده نمی‌کنند.

از آنجا که می‌خواهید قادر به ارائه بهتر تجربه کاربری باشید (مهم نیست افراد در کدام بخش وب‌سایت هستند) ضروری است تا صفحه خطا را بهبود دهید. هدف این است که کاربران را از کلیک کردن بر روی دکمه بازگشت، همین که با پیغام 404 مواجه می‌شوند، منصرف کنید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، می‌توانید آنان را به محتوای بیشتری هدایت کنید، و ترافیک خود و میزان مشغول ماندن کاربر در سایت را افزایش دهید.

در این مقاله نحوه اصلاح صفحه خطای 404 را به شما نشان می‌دهیم تا تجربه بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد کرده و سئو خود را افزایش دهید.

یک صفحه وب جذاب و بصری طراحی کنید

چه کسی دوست دارد وقتی دنبال محتوای خاصی می‌گردد یک صفحه 404 خسته‌کننده را ببیند؟ می‌توان گفت هیچ کس. این امر نه تنها یک تجربه کاربری منفی را به همراه دارد، بلکه عینا باعث عدم موفقیت در نشان دادن نام تجاری شما می‌شود.

از تصویرهای جذاب و بصری استفاده کنید تا صفحه 404ای ایجاد کنید که نام تجاری شما را نشان ‌دهد. از همان رنگ، تایپوگرافی و سایر اجزایی که با بقیه وب‌سایت شما مطابقت دارد استفاده کنید تا کاربر گیج نشود. این کار به طور مستقیم بر روی سئو تأثیر نمی‌گذارد، اما کاربران را راغب نمی‌کند تا با دیدن این پیغام خطا از سایت خارج شوند. حتی ممکن است آن‌ها را متقاعد کند تا به جستجوی خود ادامه دهند که باعث افزایش تعامل کاربر می‌شود.

CTAها را وارد کنید

اگر شما بعد از اینکه کاربران این خطا را می‌بینند به آن‌ها نگویید چه اتفاقی افتاده است، احتمالا آنان از سایت شما خارج شده و به جای دیگری می‌روند. کاربران دوست ندارند بعد از اینکه صفحه وبی را پیدا نکردند حدس بزنند چه اتفاقی افتاده است، بنابراین شما باید آنان را در مسیر درست هدایت کنید.

دکمه‌های فراخوان عمل (CTAها) که به پست‌های محبوب بلاگ، صفحه تماس، صفحه اصلی یا سایر محتویاتی می‌شود که فکر می‌کنید برای مخاطبان موردنظرتان مفید هستند را اضافه کنید. این امر باعث می‌شود کاربران به جای خروج از وب‌سایت شما سایر محتواها را نیز بررسی کنند. هر چقدر آن‌ها این گشت و گذار را بیشتر ادامه دهند، به نفع شماست.

یک نوار جستجو اضافه کنید

وقتی کاربران با خطای 404 مواجه می‌شوند، آن‌ها به دنبال یک صفحه وب خاص بوده‌اند. شما می‌‌توانید با افزودن یک نوار جستجو به صفحه خطا، به آن‌ها در پیدا کردن آنچه به دنبال آن بوده‌اند کمک کنید و تعامل با کاربر را افزایش دهید.

قرار دادن این ویژگی در صفحه 404 این کار را برای بازدیدکنندگان آسان می‌سازد تا بدون نیاز به بازگشت به صفحه اصلی به دنبال موضوع مورد علاقه خود بگردند. این امر به سادگی می‌تواند تا حد زیادی bounce rate را کاهش ‌دهد به طوری که رتبه‌بندی گوگل برای شما تأثیر منفی ندارد.

خطا را توضیح دهید

همیشه وقتی تلاش برای هدایت به یک وب‌سایت یا صفحه وب با عدم موفقیت مواجه می‌شود گفتن اینکه این صفحه وجود ندارد کافی نیست. بهترین راه برای خشنود کردن کاربران این است که آن‌ها را مطلع سازید. بهتر است آن‌ها بدانند چرا این خطا اتفاق افتاده است و این امر باعث تشویق آنان به بررسی سایت‌تان می‌شود.

البته شما همیشه نمی‌دانید چرا یک کاربر خاص با مشکل مواجه می‌شود، اما می‌توانید لیستی از دلایل ممکن برای اینکه چرا خطایی ممکن است رخ دهد تهیه کنید، مانند صفحه وب منتقل یا حذف شده است، آدرس تایپ‌شده نادرست است یا این لینک خراب است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi