مقایسه برنامه‌های Native و Hybrid
ایمان مدائنی

اما با تصمیم برای توسعه برنامه تلفن همراه، انتخاب‌های مهم بسیاری وجود دارد که برای جلب توجه موفقیت‌آمیز کاربران تلفن همراه باید با دقت انتخاب شوند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب بین توسعه برنامه‌های hybrid و native است. هر کدام از این دو رویکرد برای توسعه برنامه موبایل دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و ما در این مقاله به طور کامل در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد که کدام رویکرد برای این منظور مناسب است.

تفاوت بین برنامه Hybrid و Native چیست؟

برنامه‌های Native یا بومی در زبان برنامه‌نویسی مخصوص پلت‌فرم توسعه داده می‌شوند، و تنها با پلت‌فرم مربوطه سازگار هستند. برنامه‌های اندروید در درجه اول با جاوا توسعه داده می‌شوند، در حالی که برنامه‌های iOS در Swift اپل توسعه داده می‌شوند.

از سوی دیگر، برنامه‌های Hybrid با استفاده از فناوری‌های وب مثل HTML5، JavaScript و CSS در ترکیب با عناصر native توسعه داده می‌شوند. آن‌ها اساسا وب‌سایت‌های مستقل پلت‌فرم هستند که با استفاده از  webviewبومی نمایش داده می‌شوند، که جزء بومی ارائه شده توسط سیستم‌ عامل‌ها مثل اندروید و iOSبرای بارگیری محتوای وب است.

معایب و مزایای برنامه‌های Hybrid در مقایسه با Native

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، هر دو رویکرد hybrid و native برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه دارای جوانب مثبت و منفی هستند که شرکت‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای ورود به بازار تلفن همراه باید آن‌ها را در نظر بگیرند.

هزینه

هزینه احتمالا مهم‌ترین عامل است که بر چگونگی توسعه برنامه‌های شرکت تأثیر می‌گذارد. در این مورد رویکرد hybrid برتری دارد. از آنجا که برنامه‌های hybridمی‌توانند توسط یک کد پایه برای هر پلت‌فرمی ساخته شوند، ساخت آن‌ها نسبت به برنامه‌های native بسیار ارزان‌تر است.

برای اینکه بتوانید این مورد را با یک مثال درک کنید نمونه‌ای را برای‌تان مثال می‌زنیم. یک شرکت کوچک برای ساخت حداقل محصول قابل قبول، با استفاده از رویکرد hybrid، تقریبا 35000 دلار هزینه لازم دارد، اما برای ساخت یک برنامه native برای اندروید و یک برنامه native برای iOS، 49000 دلار لازم است. این یک مبلغ اضافی است که می‌تواند صرف مسائل دیگر شود.

برنده: Hybrid

زمان

تقریبا همیشه سریع‌تر می‌توانیم برنامه hybrid را نسبت به برنامه native بسازیم. چرا؟ از آنجا که برنامه‌های hybrid با فناوری‌های وب مثل HTML5، JavaScript و CSS توسعه داده می‌شوند، این امکان وجود دارد که ساخت این نوع برنامه‌ها سریع‌تر از زبان‌های مخصوص پلت‌فرم باشد.

واقعیت این است که برنامه‌های hybrid می‌توانند یک کد پایه واحد را برای اجرا در پلت‌فرم‌های مختلف به اشتراک بگذارند و همچنین به طور چشم‌گیری زمان را برای ورود بازار کاهش می‌‌دهد. شرکت‌هایی که تصمیم به ساخت برنامه‌های native دارند اغلب به سوی یک پلت‌فرم می‌روند، که ناگزیر کاربران پلت‌فرم‌های دیگر را عصبانی می‌کنند.

برنده: Hybrid

نگهداری
امروزه کاربران انتظارات بسیار زیادی از برنامه‌های تلفن همراه دارند. بر اساس نظرسنجی Compuware، 42 درصد از کاربران تلفن همراه انتظار دارند برنامه‌های موبایل نسبت به وب‌سایت‌های تلفن همراه سریع‌تر بارگیری شود. به طور متوسط، صاحبان تلفن هوشمند انتظار دارند برنامه‌ها در 2 ثانیه بارگذاری شوند، که امر چیزی است که اغلب ممکن است دستیابی به آن فقط با آپدیت منظم و رفع باگ‌ها به دست آید.

توسعه برنامه‌های native به این معناست که چندین کد پایه برای نگهداری وجود دارد (حداقل یکی برای اندروید و یکی برای iOS). از آنجا که توسعه‌دهندگان اندروید معمولا بر توسعه iOS مسلط نیستند، و برعکس، شرکت‌هایی که تصمیم می‌گیرند برنامه native را توسعه دهند، باید آماده مواجه شدن با لیست حقوقی حداقل دو برابر توسعه‌دهندگان شرکت‌هایی که رویکرد hybrid را انتخاب می‌کنند باشند.

برنده: Hybrid

کارایی

برنامه‌های Native با زبان‌های مخصوص پلت‌فرم ساخته می‌شوند، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به طور کامل آن‌ها را برای ایجاد حداکثر کارایی بهینه‌سازی کنند. برنامه‌های Hybrid اساسا یک لایه اضافی بین کد منبع و پلت‌فرم مورد نظر اضافه می‌کند، که ناگزیر نتیجه آن کمی افت عملکرد می‌شود.

در واقع انواع مختلفی از برنامه‌ها وجود دارند که نیازی به بهینه‌سازی زیاد برای اجرای عالی تمام دستگاه‌های موبایل ندارند و چنین برنامه‌هایی می‌توانند بیشتر از رویکرد hybrid بهره‌مند شوند. با این حال برنامه‌های native از لحاظ عمکلرد و کارایی بهتر هستند، و به همین دلیل است که شما زیاد بازی‌های hybridای را نمی‌بینید.

برنده: Native

تجربه کاربری
اکثر کاربران به تکنولوژیی که برنامه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند اهمیت نمی‌دهند. همه چیزی که آن‌ها به آن اهمیت می‌دهند تجربه کاربری است. طبق بررسی انجام شده توسط Equation Reach، 79 درصد از کاربران اگر کاری که می‌خواهند انجام دهند با شکست مواجه شود، یک یا دو بار برای انجام مجدد آن تلاش می‌کنند. اما داشتن یک برنامه کاری این روزها کافی نیست. برنامه باید با شیوه‌ای سازگار با پلت‌فرم رفتار کند و از حرکات معمول و ویژگی‌های مخصوص پلت‌فرم پشتیبانی کند.

در حالی که برنامه‌های hybrid می‌توانند ظاهر و حسی همانند برنامه‌های native داشته باشند، تجربه کاربری که آن‌ها ارائه می‌دهند به اندازه تجربه کاربری ارائه شده توسط برنامه‌های native نیست. به بیان دیگر، فریم‌ورک‌ها برای برنامه‌های موبایل hybrid، مثل React Native، Xamarin، Ionic، NativeScript، یا PhoneGap به طور مداوم در حال بهبود هستند، و باعث ایجاد تجربیات کاربری همانند native می‌شوند.

برنده: Native

نتیجه‌گیری

مقایسه بین برنامه‌های hybrid و native به وضوح نشان می‌دهد که برنامه‌های hybrid برای توسعه حداقل محصولات با دوام با هزینه و زمان‌بندی محدود مناسب است، در حالی که برنامه‌های native برای محصولاتی که نیاز به عملکرد بی‌نقص و ویژگی‌های سفارشی دارند مناسب است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi