مهارت‌هایی که هر برنامه‌نویس یا دانشمند داده باید داشته باشد
ایمان مدائنی

بیشتر اوقات، مهارت‌های نرم‌افزاری تکنولوژیست‌ها را از هم متمایز می‌کند. در مصاحبات، این مهارت‌ها هستند که چشم مدیران و مشتریانی که این مصاحبات را انجام می‌دهند را می‌گیرد. در هنگام کار مهارت‌های نرم‌افزاری جایگاه تکنولوژیست در تیم را مشخص می‌کند. این مهارت‌ها هستند که به تکنولوژیست اجازه می‌دهد حرفه خود را ادامه دهد.

با پیشرفت تکنولوژی، مهارت‌های فنی اغلب با سرعت صاعقه به دست می‌آیند. در عین حال، بیشتر تکنولوژیست‌ها در حوزه تخصص خود پیش می‌روند.

ما بعد از سال‌ها گذراندن نقش‌های فنی و مدیریتی در تیم‌های مختلف فناوری اطلاعات، در تیم‌های موفق و ناموفقی کار کرده‌ایم. در یک تیم موفق، پروژه‌ها تکمیل می‌شوند. در تیم ناموفق، جلسات به سختی برگزار می‌شوند. عبور از یک پروژه بدون نوعی سازماندهی مجدد تیمی، اغلب غیرممکن است.

مهارت‌هایی که هر تکنولوژیست باید بلد باشد

برقراری ارتباط موثر با افراد با پیشینه‌های مختلف

مهارت‌های ارتباطی برای هر تیم ضروری است. با این حال، برای تکنولوژیست مهارت‌های ارتباطی ضروری است. یک تکنولوژیست ممکن است با تکنولوژیست‌هایی با پیشینه‌های مختلف کار کند. مهارت‌های تکنولوژیست ممکن است در تخصص‌های فنی او بسیار تخصصی باشد. آن‌ها همچنین ممکن است با مشتریان، مدیران محصول و سایر مدیران در حوزه‌های مختلف کار کنند. توانایی برقراری ارتباط موثر با همه، مهارتی است که سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود. ارتباط موثر به معنی زیر است:

1. توانایی تفسیر مفاهیم فنی به زبان روزمره که توسط افراد بدون پیش‌زمینه فنی قابل فهم است.

2. توانایی درک کسب و کار‌هایی که به اندازه کافی در تکنولوژی حرف برای گفتن دارند.

3. توانایی برقراری ارتباط به زبان خودمانی در محل کار.

درک کسب و کار و اهداف آن

تکنولوژیست همیشه باید مشاغل مربوط به تکنولوژی را درک کند. جنبه‌های مختلفی از تجارت وجود دارد که بر چرخه توسعه محصول تأثیر می‌گذارد. بودجه‌ای که کسب و کارها مایل به اختصاص آن به پروژه هستند، ممکن است زمان‌بندی پروژه را هدایت کند. در این حالت، تکنولوژیست باید درک کاملی از تجارت داشته باشد تا بتواند الزامات پروژه را درک کند. همچنین این بدان معناست که مهندسان ممکن است با پیشرفت پروژه، از جمع‌آوری نیازها تا تست آن، به طور منظم با اعضای تیم تجاری تعامل داشته باشند.

در مورد دانشمند داده و مدیر فناوری، درک کسب و کار بسیار مهم است. نقش‌هایی در فناوری وجود دارند که تکنولوژیست برای حل مشکلات کسب و کار به کار می‌گیرد. در این نقش‌ها توانایی صحبت کردن با زبان مربوط به همان کسب و کار امری ضروری است. در جلسات، تکنولوژیست‌ها اغلب باید به عنوان مشاور عمل کنند تا راه‌حل‌هایی را برای مشکلات ارائه دهند. این تکنولوژیست‌ها باید کسب و کار و اهداف آن را درک کنند. گاهی اوقات، آنان مجبورند کسب و کار را حتی بیشتر از مدیران تجاری درک کنند. آن‌ها برای حل مسائل مربوط به تجارت باید بهترین شیوه‌های صنعت را درک کنند.

توضیحات و ارائه

کدنویسی و توضیحات دست به دست هم دارند. نمی‌توان یک خط کد نوشت بدون آنکه توضیح داده شود که آن بلوک از کد چه کاری انجام می‌دهد. همه بخش‌های پروژه باید دارای مستندات باشند. برنامه‌نویس ارشد باید بتواند تمام بخش‌ها را مدیریت کند و سیستمی را که تمام افراد بر روی آن کار می‌کنند توضیح دهد. کار دانشمند  داده تحلیل داده‌ها برای حل مسائل کسب و کار است. دانشمند داده با استفاده از داده‌ها شرح کسب و کار را بیان می‌کند. به همین ترتیب، مدیر فنی اغلب مجبور است در مقابل مدیران تجاری بایستد و این مسأله را مطرح کند که تیم فنی به چه میزان به تجارت کمک می‌کند. در هر نقش از فناوری، توضیحات به تکنولوژیست اجازه می‌دهد تا جزئیات فنی را برای درک هر کسی بیان کند.

مدیریت زمان و بهره‌وری

مدیریت زمان در هر حرفه خلاقانه‌ای می‌تواند دشوار باشد. مدیریت زمان به شکلی که مانع خلاقیت نشود واقعا باعث ایجاد تعادل می‌شود. تعادل برقرار کردن بین جریان کاری با توجه به مهلت انجام پروژه کار ساده‌ای نیست. بهره‌وری به نتایج کار اشاره دارد. غالبا افراد خلاق، مانند برنامه‌نویس یا دانشمند داده، گرفتار کمال‌گرایی می‌شوند. این نوع کمال‌گرایی در کارها می‌تواند مانع بهره‌وری شود.

داشتن چندین تکنولوژیست که از طریق بررسی کد بر کد یکدیگر نظارت دارند، می‌تواند به کم شدن زمان صرف‌شده در کدنویسی کمک کند. بازه زمانی کوتاه مدت اغلب مانع از بروز کمال‌گرایی می‌شود.

سازگاری و خلاقیت

امروزه یکی از بیشترین مهارت‌هایی که برای تکنولوژیست‌ها نادیده گرفته می‌شود، سازگاری و خلاقیت است. این روزها در محل کار،‌ نوآوری فناوری با چنان سرعتی اتفاق می‌افتد که تطبیق دادن خود با جدیدترین فناوری‌ها یک ضرورت است. فراتر از آن، کسب و کارها نیز روزانه تغییر می‌کنند. به جای اینکه سال‌ها روی یک پروژه کار کنیم، تکنولوژیست‌ها ممکن است فقط چند ماه روی یک پروژه کار کنند. بودجه ممکن است برای مرحله بعدی تضمین نشود. به عنوان تکنولوژیست، کار در بلاتکلیفی بدان معناست که ما باید شعار "ما بهترین کاری را انجام می‌دهیم که می‌توانیم برای موقعیت فعلی انجام دهیم" را به کار گیریم. این امر همیشه در رابطه با توانایی انجام کار "درست" نیست، بلکه بیشتر در مورد انجام بهترین کار در شرایط معین است.

در بلاتکلیفی، همیشه درجه‌‌ای از خلاقیت وجود دارد. به عنوان برنامه‌نویس، دانشمند داده یا مدیر فناوری،‌ ما روش درست انجام کارها را درک می‌کنیم. چگونه می‌توانیم در حد توان خود خلاق باشیم و در موقعیت‌هایی که ایده‌آل نیستند بهترین کار را انجام دهیم؟ برای اینکه بتوانیم بین بی‌عیب بودن فنی و تحقق اهداف تجاری تعادل برقرار کنیم، معمولا راه‌حل‌های خلاقانه در نظر گرفته می‌َشوند. به عنوان تکنولوژیست، این جایی است که ما ایده‌های خلاقانه خود را به کار می‌گیریم.

انگیزه ذاتی و کنجکاوی

ما هیچ تکنولوژیست خوبی را نمی‌شناسیم که ذاتا با انگیزه نباشد. برای تبدیل شدن به تکنولوژیست موفق سال‌ها مطالعه مورد نیاز است، اگر این کار فقط به خاطر پول نباشد، بسیار آسان‌تر خواهد بود. ما با افراد زیادی مواجه شده‌ایم که به دلیل عدم انگیزه، شغل خود را در وسط کار رها کرده‌اند. وقتی چند سال در کار باشید، احساس می‌کنید مهارت‌های شما برای بازار کار جدید کافی نیست. بدون انگیزه ذاتی و کنجکاوی برای یادگیری مداوم مهارت‌های جدید، غیرممکن است تا یک تکنولوژیست حرفه‌ خود را برای طولانی‌مدت حفظ کند.

حل مسأله و پشتکار

در پایان، کار اصلی هر تکنولوژیست استفاده از فناوری برای حل مسائل مربوط به کسب و کار است. در کنار آن، هر برنامه‌نویسی، علوم داده یا مسأله مدیریتی باید توسط ما حل شود تا به مرحله بعدی پروژه برویم. مرحله بعدی اغلب بدون انجام مرحله فعلی کامل نمی‌َشود. تکنولوژیست‌ها اغلب مجبور هستند به دنبال راه‌حل باشند. به عنوان یک تکنولوژیست، پشتکار داشتن برای مقابله با چالش‌ها کلید موفقیت است.

خواه یک تکنولوژیست تازه‌کار یا حرفه‌ای باشید، امیدوارم متوجه شوید که چگونه این مهارت‌ها را بیاموزید که می‌تواند در حرفه‌یتان به شما کمک کند. با ذهنیت درست، این مهارت‌ها هر روز قابل یادگیری و تمرین هستند. امروزه تکنولوژی نیاز به یک محیط کاری پویا و سرشار از همکارانی دارد که از پیشینه‌های مختلف برخوردار هستند. در این محیط کاری پویا، می‌توانیم وقتی از این مهارت‌های خود به طور موثر در کنار مهارت‌های تکنیکی استفاده می‌کنیم، تکنولوژیست‌های بهتری شویم.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi