10 روند توسعه نرم‌افزار در سال 2020
ایمان مدائنی

بسیاری از شرکت‌های لجستیکی و تولیدی از ربات‌ها برای خودکارسازی عملیات و بهینه‌سازی هزینه‌ها استفاده می‌کنند. وقتی بیت‌کوین در سال 2009 منتشر شد، همه مفهوم کاملا جدیدی از پول دیجیتال را شنیده بودند. اکنون تقریبا 11 سال از آن می‌گذرد و بیش از هزاران نوع محصول دیجیتال وجود دارد. برنامه‌های تلفن همراه، فروشگاه‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، ابزاری غیرقابل تعویض برای خرید، فروش و تبلبغ کالاها و خدمات شده‌اند.

در این مقاله ما ده روند توسعه نرم‌افزار را جمع‌آوری کرده‌ایم که بهترین موارد در سال‌های 2021-2020 هستند.

1. اینترنت اشیاء (IoT)

رشد IoT یکی از اصلی‌ترین روندهای فناوری در سال 2020 است. اتصال سنسورها، دستگاه‌ها، ماشین‌ها، وسایل نقلیه، تأثیر بزرگی بر جهان خواهد گذاشت. موارد بسیاری از استفاده از IoT در صنایع مختلف وجود دارد ازجمله: تجهیزات ردیابی، نظارت بر ترافیک، اندازه‌گیری از راه دور، مدیریت سلامتی بیمار از راه دور، مدیریت ماشین‌آلات ساختمانی، اتوماسیون خانه هوشمند، نظارت بر مصرف آب و انرژی و بسیاری موارد دیگر.

IoT می‌تواند مزایای مختلفی را ارائه دهد، این امکان را به تجارت‌های مختلف می‌دهد تا داده‌های زیادی را جمع‌آوری کنند، فرآیندهای مختلف را تسریع بخشند، از خرابی تجهیزات جلوگیری کنند، از مدیریت موجودی بدون ضرر استفاده کنند، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

2. هوش مصنوعی

MarketsandMarkets پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2025 از B21.46$ در سال 2018 به B190.61$ برسد. چنین رشد سریعی عمدتا توسط عواملی مثل افزایش مقدار داده‌های بزرگ، افزایش کاربرد فضای ابری، افزایش تقاضا برای اتوماسیون گردش کار و پذیرش گسترده دستیاران دیجیتال شخصی می‌باشد.

برنامه‌های مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد مانند روبات‌ها، چت‌بات‌ها، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، نرم‌افزار تشخیص تصویر/متن، فیلتر داده‌ها، آنالیز داده‌ها، پیش‌بینی فروش و غیره.

هوش مصنوعی مزایای بی‌شماری را در اختیار مشاغل قرار می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور چشم‌گیری عملیات را ساده کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند، بهره‌وری را افزایش دهند، خدمات مشتری را بهبود بخشند، عملکرد را افزایش دهند، و غیره. علاوه‌براین هوش مصنوعی قبلا نیز در تولید هنر و محتوا کار کرده است. با این حال امروزه می‌تواند عکس‌ها را نقاشی کرده و تصاویر زیبایی خلق کند.

3. بلاک‌چین

در حالی که تا زمانی که بلاک‌چین به عنوان تکنولوژی پشت بیت‌کوین نمایان نشده بود، هیچ کس نمی‌دانست بلاک‌چین چیست، اما اکنون در حوزه‌های مختلف مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. ثبت داده‌های دیجیتالی غیرمتمرکز را نشان می‌دهد، ذخیره اطلاعات ایمن را فراهم می‌کند، و معاملات امن را بدون شخص ثالث انجام می‌دهد.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که راه‌حل‌های بلاک‌چین عمدتا در بانک‌داری و امور مالی استفاده می‌شود، اما برنامه‌های آن‌ها تقریبا در هر بخشی گسترش می‌یابد. بهداشت و درمان، لجستیک، بیمه، کشاورزی، املاک، تولید، امور مربوط به خودرو، بورس و غیره از جمله مواردی هستند که می‌توانند از بلاک‌چین بهره برند.

4. داده‌های بزرگ

طبق گزارش Statista، پیش‌بینی می‌شود که بازار داده‌های بزرگ جهانی تا سال 2027 به 103 میلیارد دلار برسد. فقط تصور کنید که کاربران اینترنت هر روز نزدیک به 2.5 بیلیون بایت داده تولید می‌کنند (طبق این آمار داده‌ها هرگز نمی‌خوابند)!

افزایش به کارگیری داده‌های بزرگ یکی از روندهای برتر فناوری در سال 2020 است. آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا مقدار وسیعی از داده‌های خام را بگیریم، ذخیره کنیم، تحلیل و تجسم‌‌سازی کنیم، و آن‌ها را به اطلاعات باارزشی تبدیل می‌کنند.

ابزارهای داده‌های بزرگ که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند مزایایی از قبیل تحلیل پیش‌گویانه، مدیریت ریسک کارآمد، بینش عمیق در مورد رفتار مشتری، مدیریت تجربه مشتری و بسیاری موارد دیگر را ارائه دهند.

5. واقعیت مختلط

واقعیت مختلط (Mixed Reality) ادغام دنیای واقعی و مجازی، شامل AR (Augmented Reality) و VR (Virtual Reality) را نشان می‌دهد، و محیطی را با اشیای فیزیکی و دیجیتالی که در زمان واقعی با هم  در تعامل هستند را تشکیل می‌دهد.

واقعیت مختلط با ترکیب فناوری‌های AR و VR، صنعت را تغییر می‌دهد مانند یادگیری مبتنی بر شبیه‌سازی، هنر، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، کار از راه دور، بازسازی تاریخی و آموزش نظامی.

6. ادغام مداوم/ استقرار مداوم

ادغام مداوم/ استقرار مداوم (CI/CD) همچنان یکی از آخرین روندهای توسعه نرم‌افزار در سال 2020 هستند. CI/CD یکی از بهترین روش‌ها را نشان می‌دهد، فروشندگان خدمات فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد فرآیند برنامه‌نویسی را ساده‌تر کرده و کیفیت نهایی را بهبود بخشند.

CI به متخصصان اجازه می‌دهد تا به دلیل تشخیص خطاهای فوری و تغییر کد، اسمبلی‌های برنامه را سرعت بخشند. از این گذشته، به آن‌ها این قدرت را می‌دهد تا کد خود را درون ریپازیتوری مشترک بگذارند. به لطف این تکنولوژی، باگ‌ها و خطاها بلافاصله پیدا شده و خیلی سریع‌تر برطرف می‌شوند.

وظیفه اصلی استقرار مداوم سرعت بخشیدن به تحویل به‌روزرسانی‌های برنامه است. در CD، هر تغییر در کد از طریق تست‌های خودکار انجام می‌شود.

7. 5G

5G به عنوان یک فناوری نوآورانه ارتباط بی‌سیم شناخته می‌شود. 5G پهنای باند بهتری از تلفن همراه را به کاربران تلفن هوشمند ارائه می‌دهد، تجربیات را بهبود می‌بخشد، همچنین سرعت دانلود و آپلود را سریع‌تر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2021، تعداد کانکشن‌های فعال 5G تا 20 الی 100 میلیون مورد رشد خواهد کرد.

5G برای اطمینان از بالا رفتن امنیت داده در نظر گرفته شده است. علاوه‌براین، توسعه VR و AR به دلیل تجربیات، سرعت و کانکشن‌های بهتر بهبود خواهند یافت.

8. برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA)

برنامه‌های وب پیش‌رونده روند دیگری است که باید در مورد آن بدانید. PWA ترکیبی از قابلیت‌های برنامه تلفن همراه و وب‌سایت است که به عنوان یک راه‌حل بومی (native) عمل می‌کند. تجربه خوبی به کاربران ارائه می‌دهد، می‌تواند مستقیما از سایت نصب شود و روی صفحه اصلی تلفن هوشمند قرار گیرد. بنابراین لازم نیست app store را باز کنید.

عملکرد پیشرفته، تجربه کاربری خوب، زمان بارگذاری سریع، استفاده از داده‌های کمتر از مزایای مهم PWA هستند. بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های مشهور جهانی مثل Forbes، Twitter، AliExpress، Pinterest، Flipkart، BookMyShow و MakeMyTrip از PWA استفاده کرده‌اند.

9. امنیت سایبری

بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده توسط Cybersecurity Ventures، تا سال 2021 خسارت ناشی از جرایم سایبری سالانه 6 تریلیون دلار در جهان هزینه خواهد شد، که این بیش از خسارات ناشی از بلایای طبیعی است. در دوره تهدیدات و حملات سایبری امروزی، ایجاد محافظت‌های قوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امنیت سایبری نهادهای دولتی، شرکت‌ها، مشاغل کوچک و متوسط را به یکپارچه‌سازی راه‌حل‌های امنیتی تشویق می‌کند.

10. برون‌سپاری فناوری اطلاعات

از آنجا که برون‌سپاری فناوری اطلاعات (IT outsourcing) به مهندسان واجد شرایط با کمترین هزینه در میان بخش‌ها و تخصص‌های مختلف ارائه می‌شود، تعداد بیشتری از سازمان‌ها در سراسر جهان آن را به جای توسعه‌دهندگان داخلی انتخاب می‌کنند.

تحقیقات Technavio نشان می‌دهد افزایش تقاضا برای بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری یکی از محرک‌های اصلی آن در طی سال‌های 2020-2021 خواهد بود.

از آنجا که توسعه‌دهندگان تلفن همراه و وب به حرفه‌هایی در حوزه‌های مختلف IT نیاز دارند، شرکت‌ها نه تنها به دنبال برنامه‌نویسان هستند بلکه به دنبال تستر‌ها، معماران راه‌حل، طراحان UI/UX، تحلیگران تجاری، مشاوران، بازاریاب‌ها و مدیران پروژه نیز هستند.

نتیجه‌گیری

دنیای فناوری اطلاعات به سرعت در حال توسعه است و شیوه زندگی و کار ما را تغییر می‌دهد. برنامه‌های تلفن همراه و وب، پلت‌فرم‌های IoT،           برنامه‌های با قابلیت هوش مصنوعی، 5G، سیستم‌های مبنی بر بلاک‌چین و بسیاری از محصولات فناوری دیگر برای حل چالش‌های مختلف تجاری اتخاذ شده‌اند.

آن‌ها همچنین با ارائه مزایای بسیار، به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا نیازهای صنعتی را برآورده کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. در سال‌های آینده، شاهد اتخاذ سریع فناوری‌های نوآورانه مختلف خواهیم بود.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi