بهترین ابزارهای دیباگ از راه دور در سال 2020
ایمان مدائنی

در روزهای اولیه، ممکن است روند دیباگینگ یا همان اشکال‌زدایی کاملا یک چالش باشد. با وجود عدم دیباگرهای قابل اعتماد، توسعه‌دهندگان به انواع هک‌ها روی می‌آورند.

مثلا هنگام دیباگ کردن برنامه‌های موبایل یا وب‌سایت، مشکلاتی را بر روی دسکتاپ خود ایجاد کرده و سپس از ابزارهای توسعه‌دهنده کروم و ابزارهای مشابه استفاده می‌کنند.

متاسفانه این روش‌ها چندان موثر نیستند، شما دائما مجبورید از مرورگر دسکتاپ و دستگاه تلفن همراه خود به جلو و عقب بروید.

امروزه ما یک مجموعه ابزار قدرتمندی داریم که به شما امکان می‌دهد کدهای معیوبی که در دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شوند را به صورت لوکال دیباگ کنید. بهتر از همه این‌ها، ابزارهای دیباگ از راه دور هستند که نه تنها به چالش‌های دیباگینگ می‌پردازند بلکه باعث تقویت همکاری بین تیم توسعه نیز می‌شوند.

در این مقاله، ما 10 مورد از بهترین ابزارهای دیباگ کردن از راه دور را معرفی می‌کنیم که می‌توانند با اطمینان برای اشکال‌زدایی کدهای شما از راه دور مورد استفاده قرار بگیرند.

Rookout

Rookout ابزاری نوآورانه است که با مهارت عمل می‌کند. این ابزار می‌تواند برای دیباگ کردن کد JVM، Node.JS و Python در برنامه‌های serverless و containerized استفاده شوند.

زیبایی Rookout در توانایی آن است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها را به سرعت و ایمن دیباگ کنند. این ابزار فرآیند طولانی و پیچیده دیباگینگ را با ارائه همه داده‌های مورد نیاز در عرض چند ثانیه از بین می‌برد.

داده‌های درخواستی ارائه‌شده توسط Rookout تضمین می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون کدنویسی، deploy کردن مجدد و ریست کردن برنامه، مشکلات مربوط به کد خود را درک کرده و دیباگ کنند.

با Rookout، شما می‌توانید برنامه‌های Electron را به صورت لایو از راه دور دیباگ کنید. رابط قابل اشتراک Rookout به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا breakpoint را در برنامه‌های مشکل‌دار الکترون قرار دهند.

این ابزار نمای کاملی از عملکرد برنامه‌یتان را به شما می‌دهد، بنابراین می‌توانید مشکلات را ردیابی کرده و اصلاحات مناسب را انجام دهید. Rookout بدون نیاز به نصب نرم‌افزار دیگری بر روی کاربر نهایی، همه این موارد را ممکن می‌سازد.

نکات برجسته

آسان برای شروع

ادغام یکپارچه گیت

ادغام با برخی ابزارها از جمله Slack، Datadog، Sentry، Sumologic و موارد دیگر

قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه و تعامل در پیگیری

ارائه داده‌های جامع دیباگینگ در زمان واقعی

Visual Studio Code

Visual Studio Code همیشه بهترین انتخاب برای هر توسعه‌دهنده‌ای است که با  .NET کار می‌کند. این ابزار ویژگی‌های بسیاری هم برای دیباگ کردن از راه دور و هم لوکال دارد. با این ابزار می‌توانید breakpointهای شرطی را تنظیم کنید.

همچنین به شما اجازه می‌دهد متغیرها را بررسی کنید. برای دیباگ از راه دور شما باید پکیج VS code remote development extension را نصب کنید. این پکیج دارای سه extension است که هر آنچه را که شما برای راه‌اندازی، نظارت و سرعت بخشیدن به حلقه دیباگ از راه دور نیاز دارید را فراهم می‌کند.

نکات برجسته

استفاده رایگان و عملیات cross-platform

جامعه توسعه بسیار فعال با پشتیبانی مایکروسافت

کنترل پکپارچه گیت

پشتیبانی از طیف وسیعی از extensionها و گزینه‌های سفارشی برای بهبود جریان کاری

بررسی خودکار خطا و کدنویسی رنگی عالی هستند

RubyMine

RubyMine یک IDE قدرتمند و cross-platform هوشمند است که به شما این امکان را می‌دهد تا Ruby on Rails، CoffeeScript، JavaScript، CSS، ERB، HAML و موارد دیگر را دیباگ کنید. دیباگر پیشرفته داخلی آن به شما اجازه می‌دهد تا breakpointها را ست کرده و شرط‌ها را به سهولت تنظیم کنید.

JetBrains RubyMine دو راه برای دیباگ کردن برنامه‌هایی که بر روی دستگاه‌های از راه دور اجرا می‌شوند ارائه می‌دهد. اول اینکه شما می‌توانید مفسر راه‌ دور Ruby را اضافه کرده و mapping بین فایل‌های پروژه لوکال و ریموت (از راه دور) را کانفیگ کنید، سپس بخش دیباگینگ را راه‌اندازی کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید برنامه‌ها را بر روی دستگاه از راه دور اجرا کرده و سپس مفسر Ruby را اضافه کنید.

بعد از اتمام، mapping بین فایل‌ها کانفیگ می‌شوند و به فرآیند در حال اجرا متصل می‌شوند. مورد دوم هنگام دیباگ کردن برنامه‌ای که نمی‌توانید به طور مستقیم از IDE خود راه‌اندازی کنید، واقعا سودمند است.

نکته عالی دیگری که در مورد این ابزار وجود دارد این است که می‌توانید چندین فرآیند دیباگ را با هم انجام دهید.

نکات برجسته

RubyMine مبتنی بر پلت‌فرم intelliJ IDEA است
پشتیبانی خوبی از تکنولوژی‌ها و فریم‌ورک‌های مربوط به ruby

ویژگی Autocomplete (تکمیل خودکار کد) یکی از ویژگی‌های بسیار خوب آن است

ادغام خوب گیت

پشتیبانی از پلاگین‌های متعدد

ادغام یکپارچه با rails

PyCharm

PyCharm یکی دیگر از IDEهای قدرتمند است که توسط JetBrains برای پایتون ساخته شده است. این ویرایشگر کد هوشمند مجهز به قابلیت‌های توسعه از راه دور است، از جمله اجرا، تست، دیباگ، deploy و اجرای برنامه‌ها بر روی ماشین مجازی و میزبانی از راه دور.

برخی ویژگی‌های شگفت‌انگیز PyCharm شامل تکمیل خودکار در سطح بالا، پشتیبانی عالی از ریفکتورینگ، و ادغام یکپارچه با ابزارهایی مثل Django، IPython، Docker، Vagrant و Pytest است.

علاوه‌براین، PyCharm ابزار فوق‌العاده توسعه cross-platform است. به غیر از پایتون، از JavaScript، Cython، CoffeeScript، TypeScript SQL، HTML/CSS، Node.js، AngularJS و موارد دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

نکات برجسته

اتصال عالی با دیتابیس‌های متعدد برای کوئری زدن در IDE

جستجو و نصب آسان پکیج‌ها

تکمیل خودکار کد

ادغام گیت

نمایش آنی خطاهای کد و رفع آسان آن‌ها

GDB

GDB می‌تواند به طور موثر برای دیباگ کردن برنامه‌ها بر روی کامپیوتر دیگری استفاده شود. برای انجام دیباگ از راه دور، باید GDB را در سیستم میزبان اجرا کنید. علاوه‌براین، باید gdbserver را بر روی سیستم هدف اجرا کنید تا هر دوی این‌ها از طریق شبکه یا خط سریال با استفاده از پروتکل سریال از راه دور GDB ارتباط برقرار کنند.

نکات برجسته

استفاده آسان و ردیابی خطاها در کد

پشتیبانی گسترده از زبان‌ها و Cross-platform

آنالیز موثر کد

Eclipse

Eclipse یک IDE مشهور برای توسعه جاوا است که از زبان‌هایی مانند Python، Ruby، C# و PHP نیز پشتیبانی می‌کند. Eclipse IDE به ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای توسعه و دیباگ مجهز است و آن را به ابزاری همه جانبه تبدیل کرده است.

یکی از موثرترین ویژگی‌های Eclipse چشم‌انداز دیباگ پلت‌فرم است که اطلاعات دقیق دیباگ را نشان می‌دهد از جمله breakpointها، متغیرها، فراخوانی stackها و threadهای کنار هم.

با استفاده از Eclipse، می‌توانید برنامه را اجرا کرده، threadها را معلق کرده و دوباره از سر بگیرید، دستورات را ارزیابی کرده و مقادیر را بررسی کنید. مدیریت پیکربندی دیباگ از راه دور بر روی Eclipse بسیار آسان و سر راست است، که باعث محبوبیت زیاد این ابزار در بین توسعه‌دهندگان شده است.

نکات برجسته

تکمیل خودکار کد

پشتیبانی خوب از ریفکتورینگ

قابلیت عالی برای هدایت (navigation)

کمک به چک کردن سینتکس برای کد کارآمد و واضح

ادغام گیت

Zend Studio Debugger

Zend Studio یک IDE حرفه‌ای است که از دیباگ، تست، ویرایش کد PHP و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

این ویرایشگر با Zend Server ادغام شده است، در نتیجه محیط PHP کاملی ایجاد می‌کند که تحلیل مشکلات تشخیص داده شده در محیط‌های اولیه و تولید آن را آسان می‌سازد.

Zend همچنین PHP extension را ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند بر روی وب سرورها نصب کنند تا اسکریپت‌های PHP را دیباگ کنند. استفاده از Zend برای دیباگینگ نسبتا آسان است؛ فقط باید سورس کد را باز کید، breakpointها را در پروژه قرار دهید، و debug session را اجرا کنید.

نکات برجسته

امکان بررسی فایل‌های پروژه فقط با چند ضربه کلید

پلت‌فرم سریع با کارایی بالا

پشتیبانی جامعه بزرگ

ساخت و دیباگ عالی برنامه‌های PHP

فریم‌ورکی با انعطاف‌پذیری بالا

WinPdb

WinPdb دیباگر عالی پایتون است که به خوبی بر روی سیستم‌های ویندوز، Mac OS و Linux کار می‌کند. با Python 2.x و Python 3.x سازگار است.

این ابزار دیباگ، breakpointهای هوشمند، اصلاح فضای نام، threadهای چندگانه، دیباگینگ داخلی و ارتباط رمزگاذاری شده را پشتیبانی می‌کند. برای دیباگ از راه دور، باید rpdb2.py (دیباگر خط فرمان Winpdb) را بر روی دستگاه ریموت کپی کنید.

نکات برجسته

پشتیبانی از دیباگ threadهای چندگانه

ارتباط رمزگذاری شده برای دیباگینگ از راه دور

سریع‌تر از PDB

رابط کاربری گرافیکی آسان همراه با breakpointها، بررسی stack/variable، و موارد دیگر

از ابزارهای فوق برای تجربه بهتر دیباگ کردن از راه دور استفاده کنید. موفق باشید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi