تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی
ایمان مدائنی

خیلی از افراد که تازده وارد این حرفه شده‌اند، اصطلاح کدنویسی و برنامه نویسی را یکی می‌دانند. آیا می‌دانید معنای واقعی هر کدام چیست و هر زمینه چه عواملی را در بر دارد؟

در این مقاله تفاوت‌های اساسی بین کدنویسی و برنامه نویسی و نحوه همکاری آن‌ها برای توسعه برنامه ها و سایت ها را توضیح خواهیم داد.

پس بیاید این اصلاحات و نحوه استفاده حرفه‌ای ها از آن‌ها را ابتدا با درک مفهوم هر کدام متوجه شویم.

کدنویسی چیست؟

کدنویسی اساسا عمل ترجمه کد از زبان انسان به زبان ماشین است.

برای اینکه کدنویس شوید، باید بتوانید با زبان های برنامه نویسی مختلف مثل پایتون،‌ جاوا، سی و غیره کد بنویسید. با استفاده از این دانش قادر خواهید بود دستورالعمل‌ها و اطلاعاتی را به رایانه ارائه دهید تا بتواند برنامه‌ای را که شما یا تیم شما ایجاد می‌کند را اجرا کند.

کدنویسی شامل نوشتن کد برای ایجاد یک برنامه نرم افزاری است. هر نوع اپلیکیشن،‌ وب سایت یا بازی یک برنامه است.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی فرآیند توسعه یک برنامه نرم افزاری اجرایی است که بدون هیچ گونه خطایی اجرا می‌شود. وظیفه برنامه نویس است که یک مشکل را در کد تحلیل کند و راه حل ها را ارائه دهد.

برای ارائه یک برنامه، باید چندین مرحله را انجام دهید:

برنامه ریزی برای برنامه

طراحی آن

تست ویژگی های آن

استقرار آن (deploy)

نگهداری آن پس از اتمام

بنابراین منصفانه است که بگوییم برنامه نویسی نه تنها با کدنویسی سر و کار دارد بلکه الگوریتم ها و موارد دیگر را نیز پیاده ‌سازی می‌کند.

بیاید سعی کنیم آن را به روش ساده‌تری توضیح دهیم تا درک بهتری از آن به دست آوریم.

مثلا شما می‌توانید ساعت خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که ساعت 8 صبح بیدار شوید.. این دستگاه در backend کدنویسی شده‌ است که توسط مجموعه دستورالعمل های داده شده توسط کاربر کار می‌کند.

تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی

1. تفاوت اساسی

کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که مربوط به نوشتن کد است که دستگاه می‌تواند ترجمه کند. برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه ای است که از استاندارهای خاصی پیروی می‌کند و وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

2. ابزارها

کدنویسی به تعداد زیادی از ابزارهای نرم افزاری نیاز ندارد زیرا فقط عمل ترجمه کد به شکل قابل خواندن برای ماشین است. فقط یک ویرایشگر متن ساده مثل wordpad یا notepad کافی است. شما به عنوان کدنویس باید جزئیات سینتکس زبان برنامه‌نویسی خود را بلد باشید.

برنامه‌نویسی مستلزم این است که شما بررسی و تحلیل اسناد را همراه با کدنویسی انجام دهید که به ابزارهای دیگر نیاز دارد. این ابزارها شامل ابزار تحلیل کد، تولید کننده کد، دیتابیس، فریم ورک های تست، کامپایلرها، طراحان GUI، اسمبلرها،‌ دیباگرها، و الگوریتم‌های مدل سازی است. یک برنامه نویس برای به دست آوردن این مهارت ها به تجربه زیادی نیاز دارد. آن‌ها همچنین باید قادر به درک و ایجاد ساختارهای داده پیچیده باشند.

3. تجربه و تخصص

کدنویسان باید دانش اساسی زبان های برنامه نویسی و سینتکس و کلمات کلیدی آن‌ها را داشته باشند.

برنامه نویسان باید تجربه ایجاد الگوریتم‌ها، مدل سازی مسائل، پردازش داده‌ها، و مدیریت پروژه ها را داشته باشند. این ها تنها برخی از مهارت های عملی مورد نیاز است. برنامه نویسان همچنین مهارت‌های تحلیلی و ابتکاری خود را در حل مشکلات خاص به کار می‌گیرند.

4. نتیجه

هنگام کدنوسی، نتیجه مورد انتظار شما یک راه حل ساده یا یک بخش کوچکی از پروژه است. این کد به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های داده شده به رایانه عمل می‌کند.

از طرف دیگر، برنامه نویسی باعث تولید اپلیکیشن‌ها، محصولات نرم افزاری، یا وب سایتی می‌شود که آماده استفاده است.

چگونه کدنویسی و برنامه نویسی با هم کار می‌کنند

احتمالا تاکنون درک درستی از تفاوت این دو اصطلاح به دست آورده‌اید. حالا کدنویسی و برنامه نویسی برای انجام کارهای مختلف چگونه با هم کار می‌کنند؟

بهتر است این موضوع را با ذکر یک مثال توضیح دهیم تا درک بهتری از آن داشته باشید. تصور کنید ما در حال ساخت برنامه ای برای نظارت بر چیزی مانند برنامه روتین روزانه خود هستیم. این دو زمینه چطور با هم کار می‌کنند؟

ابتدا برنامه نویس باید:

ساختار برنامه را برنامه ریزی کند

ویژگی های برنامه را بنویسد

برنامه را طراحی کند

و به هر ویژگی دیگری که باید در برنامه گنجانده شود فکر کند

بعد از اینکه برنامه نویس این مراحل اولیه را انجام داد، آن‌ها آن را به کدنویس می‌دهند.

اکنون کدنویس وارد عمل شده است و آن‌ها را به کدی تبدیل می کند که رایانه می‌تواند آن‌ها را درک کند. بعد از انجام این روند جادویی، کد تکمیل شده به برنامه نویس برگردانده می‌شود.

اکنون برنامه نویس از طریق کد پیش می‌رود و توسط دیباگینگ، چک کردن خطاها، و انجام تست قبل از انتشار محصول نهایی آن را کمی جلا می‌دهد.

حالا می‌توانید ببینید که این دو حوزه چگونه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بر روی یک ایده کار کنند و چیزهای قابل استفاده برای عموم تولید کنند.

جمع بندی

اگر به منطق علاقه مند هستید، پس ممکن است سعی کنید بر روی برنامه نویسی تمرکز کنید، در حالی که اگر در به خاطر سپردن و درک کردن بهتر هستید می‌توانید روی کدنویسی تمرکز کنید. (یک برنامه‌نویس می‌تواند کدنویس هم باشد اما یک کدنویس لزوما برنامه نویس نیست).

همه این‌ها به این بستگی دارد که شما دوست دارید در کدام بخش کاوش کنید، زیرا علوم کامپیوتر یک حوزه گسترده است و همچنان در حال پیشرفت است و به این زودی‌ متوقف نمی‌شود. پس با یافتن سفرتان از مسیر خود لذت ببرید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi