10 روند برنامه‌نویسی که محبوبیت آنان کم شده است
ایمان مدائنی

روندهای برنامه‌نویسی عمدتا با کارایی، افزایش سفارشی‌سازی و همچنین سهولت استفاده به عنوان راهی برای استخراج طرح‌های بهتر که برای کاربران وب بسیار مورد نیاز است، هدایت می‌شوند. همچنین روندها و شیوه‌هایی وجود دارند که در طول زمان شگفت‌انگیز می‌شوند. شناخت شیوه‌هایی که محبوبیت خود را از دست داده‌اند، به هر برنامه‌نویسی کمک می‌کند تا در این بازی همیشه جلو باشد. در این مقاله برخی از روندها و شیوه‌هایی که قبلا بازار گرمی داشته و مطرح‌شده بودند و به آرامی محبوبیت خود را از دست دادند را بررسی می‌کنیم:

1. وب‌سایت‌ها

 

صفحات وبی که از متون و تصاویر بی‌حرکت پر شده‌اند، به آرامی قدیمی می‌شوند. توسعه‌دهندگان از گذاشتن تمام اطلاعات در یک شبکه‌ای از صفحات وب جداگانه که وب‌سایت نامیده می‌شوند لذت می‌برند. این صفحات به آرامی توسط صفحات وب جدید که دارای پایگاه داده‌های بزرگ با محتواهای گوناگون هستند، حذف می‌شوند. وقتی یک کاربر نیاز به دسترسی به اطلاعات خاصی دارد، برنامه وب اطلاعات را از پایگاه داده بزرگ واکشی می‌کند. این روش که داده‌ها در آن لایه‌بندی شده‌اند کاملا متفاوت از روشی است که آماده و قالب‌بندی شده است.

2. Full language stacks

 

افرادی که یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کرده بودند، لازم بود تا چیزهایی بسازند که بتواند کد را به بیت‌ها تبدیل کرده، و سپس از سیلیکون‌ها استفاده کند. این روند وقتی یک ایده بهتری آمد، ناگهان تغییر کرد. در این موقعیت به جای full language stackها، پیش‌پردازنده‌ها روی کار آمدند. این همان چیزی است که مردم امروزه به مراتب می‌نویسند تا کد جدید را با استفاده از مجموعه بزرگی از کتابخانه‌ها و APIها به چیزهای قبلی تبدیل کنند. با این حال برنامه‌نویسان حالا می‌توانند از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل پایتون و جاوااسکریپت استفاده کنند، که قبلا برای پروژه‌های کوچک‌تر، برای پیشرفت‌های بزرگ استفاده می‌شود.

3. تگ‌های استاتیک

 

تگ‌های استاتیک مدت‌ها قبل از اینکه ویدیوها در توسعه وب معروف شوند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در آن روزها ویدیوها را فقط می‌توانستید در سایت‌هایی مثل YouTube و Vimeo تماشا کنید. اما امروزه وضعیت تغییر کرده است و وب‌سایت‌های بیشتری از ویدیوها مثل JPGها و GIFها استفاده می‌کنند. طراحان مدرن در حال حاضر دریافته‌اند که تگ‌های ویدیویی جدید، شیوه‌ای عالی برای جذاب‌تر شدن وب‌سایت‌شان است.

4. اشیای مجازی

 

جهان به سرعت به سمت اشیای مجازی حرکت می‌کند و دنیای رباتیک گسترده‌تر می‌شود. امروزه مدارس تیم‌های رباتیک دارند و در حال حاضر در خانه‌ها وسایل رباتیکی زیادی استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان وب به آرامی تفکر خود را از اشیای مجازی به نوشتن کدهایی که به کنترل ربات‌ها کمک خواهند کرد تغییر می‌دهند. این به معنای شیوه‌ای کاملا جدید از توسعه با استفاده از قوانین جدید، پروتکل‌ها و کتابخانه‌های جدید و موارد بسیار دیگری برای حمایت از پیشرفت‌های جدید می‌باشد.

5. برنامه‌های بومی (Native) تلفن همراه

 

این مورد نیز با معرفی برنامه‌های وب تلفن همراه به پایان می‌رسد. روزهایی که توسعه‌دهندگان نسخه‌های جداگانه متفاوتی را برای دستگاه‌های متفاوت ارائه می‌دادند، مدت زیادی است که پایان یافته است. در حال حاضر، با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف جهت توسعه برنامه‌ها برای پلت‌فرم‌های مختلفی که می‌خواهید آن‌ها را توسعه دهید، به تیم‌های جداگانه‌ای نیاز ندارید. امروزه می‌توانید تنها یک برنامه HTML ایجاد کنید که بر روی یک وب‌سایت قرار می‌گیرد تا در میان تمام پلت‌فرم‌های موجود اجرا شود.

6. Hypervisorها

 

Hypervisorها مدیریت ماشین مجازی نیز نامیده می‌شوند. آن‌ها نرم‌افزار، سخت افزار یا سفت‌افزار کامپیوتر هستند که ماشین‌های مجازی را ایجاد و اجرا می‌کنند. بسیار مهم هستند اما به آرامی Dockerها جایگزین آن‌ها شدند، که کم‌ حجم هستند و از این رو استفاده و گسترش آن‌ها آسان است. این روزها بسیاری از توسعه‌دهندگان وب ترجیح می‌دهند فقط از Dockerها استفاده کنند، زیرا استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و hypervisorها را از صحنه خارج می‌کند.

7. Hadoop

 

کتابخانه نرم‌افزاری Hadoop یک فریم‌ورک است که اجازه پردازش مجموعه داده‌های بزرگ به صورت توزیع‌شده را در میان گروهی از کامپیوترها می‌دهد که از مدل‌های ساده برنامه‌نویسی استفاده می‌کند. Hadoop هنوز هم بسیار محبوب است،‌ اما جایگزین آن، Spark، هر روز محبوب‌تر می‌شود و باعث شده است که Hadoop کمی کنار برود و قدیمی شود. Spark بیشتر از روش Hadoop مورد استفاده قرار می‌گیرد، داده‌ها را در یک حافظه سریع می‌نویسد و انتخاب مناسب‌تری برای توسعه دهندگان می‌باشد.

8. صفحات عمومی با الگوهای آبشاری (CSS)

 

گاهی اوقات، افزودن برخی از جلوه‌ها به صفحات وب به این معناست که شما مجبور به باز کردن یک فایل CSS و قرار دادن برخی دستورات و سپس ذخیره فایل هستید، که امروزه فرآیندی بیش از حد طولانی می‌باشد. امروزه صفحات وب پیچیده‌تر شده‌اند و چنین دستورات ساده‌ای برای پر کردن یک فایل واحد سخت خواهند شد. یک اشتباه منجر به خراب شدن همه چیز می‌شود، و این دلیلی است که توسعه‌دهندگان امروزه ترجیح می‌دهند با فریم‌ورک‌های CSS مثل SASS کار کنند. با این فریم‌ورک‌ها، می‌توانید از برنامه‌نویسی ماهرانه و پایداری لذت ببرید، زیرا آن‌ها با ساختارهای برنامه‌نویسی مانند متغیرهای واقعی و بخش‌های تو در تو همراه هستند.

9. فایل‌های جاوا اسکریپت

 

چند سال قبل یادگیری نوشتن جاوااسکریپت برای هر کسی بسیار مهم بود حتی برای انجام وظایف ساده مثل افزودن یک پنجره پیغام یا چک کردن اینکه آیا در آدرس ایمیل موجود در فرم علامت @ هست. تمام این موارد با ظهور فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت تغییر کرد. در حال حاضر، افراد کمی شروع به یادگیری جاوااسکریپت از ابتدا می‌کنند. این مسأله به این دلیل است که با این فریم‌ورک‌ها، می‌توانید به سادگی یک چارچوب دقیق را ایجاد کنید و از آن برای پیاده‌سازی هر چیزی که در منطق کسب‌وکارتان  نیاز دارید، به مراتب استفاده کنید.

10. iOS

 

آیفون‌ها و آیپدها سهم خوبی از سوی طرفداران خود دارند که به نظر می‌رسد از رابط کاربری سطح بالا و قدرتمند آن لذت می‌برند، اما به دلیل هزینه‌های بالای آن‌ها، مردم بیشتر به اندروید علاقمند می‌شوند. بیش از 80% تلفن‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه که امروزه به فروش می‌رسند، اندروید هستند. دلیل اصلی که وجود دارد، هزینه است و اینکه این سیستم عامل می‌تواند به راحتی بر روی تمام دستگاه‌های تلفن همراه، بدون توجه به نام تجاری آن نصب شود.

برای توسعه‌دهندگان مهم است که در مورد روندهایی که هنوز هم بازار گرمی دارند و آن‌هایی که در این مسیر محبوبیت خود را از دست داده و کم کم حذف می‌شوند، مطلع باشند. با آگاهی از این دانش، ساده‌تر می‌شود برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که در دوره‌های مدرن قابل قبول هستند را توسعه داد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi