سرعت‌ های مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی
ایمان مدائنی

تعدادی زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که توسعه‌دهندگان به آن مراجعه می‌کنند، یادگیری بعضی از آن‌ها چالش‌برانگیزتر است. عوامل متعددی مثل پیچیدگی، راحتی و سهولت، بر انتخاب این زبان‌ها تأثیر می‌گذارد. وقتی ارزیابی می‌کنیم که یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم، یکی از عوامل کلیدی که در نظر گرفته می‌شود سرعت است. زبان‌های برنامه‌نویسی سریع‌تر بهتر هستند چرا که برنامه‌نویس می‌تواند کار خود را به طور مؤثرتری انجام دهد. قابل ذکر است که زبان‌های سطح پایین‌تر اغلب سریع‌تر هستند.

C

 

برای استفاده از این زبان باید آن را دانلود کرده و روی سیستم خود نصب کنید. اگر نمی‌خواهید به طور دائم این برنامه را روی کامپیوتر خود داشتته باشید، بر روی پلت‌فرم آنلاین قابل دسترس است.

از همه زبان‌های برنامه‌نویسی، C یکی از زبان‌هایی است که اغلب جزء بهترین‌ها برای راحتی و تأثیرگذاری بالا معرفی می‌شود. به همین دلیل، این باور وجود دارد که برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شوند نسبت به دیگر زبان‌ها سریع‌تر می‌باشند. علاوه بر این، متوجه خواهید شد که C برنامه‌ای است که پایه و اساس تعدادی از سیستم عامل‌ها را تشکیل می‌دهد. همچنین برنامه‌ سریعی است زیرا به جای تفسیر کامپایل می‌شود.

عامل دیگری وجود دارد که بر سرعت برنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد، و بسته به نظر شما می‌تواند مثبت یا منفی باشد. این مسأله داشتن حداقل سطح انتزاع است. این بدان معنا است که برنامه در هنگام راه‌اندازی و اجرا باید خیلی سطح پایین باشد. انتزاع به مدیریت حافظه متصل است،‌ و زمانی که سطح آن پایین است، مدیریت حافظه می‌تواند به صورت دستی باشد. این امر در بعضی موارد راحتی را به حداقل می‌رساند،‌ اما شامل این مزیت است که کار بسیار سریع‌تر خاتمه می‌یابد.

++C

 

وقتی صحبت از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌شود، اغلب ++C به عنوان قوی‌ترین زبان نام برده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی دارای دو مفهوم قدرتمند است، اول سرعت و دوم اینکه همه به راحتی با آن سازگار می‌شوند. این زبان هر چند هنوز نسبت به C کمی کندتر است اما در کل سریع می‌باشد. این زبان بسیار انعطاف‌پذیر، قدرتمند و ایده‌آل، مجموعه فوق‌العاده‌ای از زبان C محسوب می‌شود. با این حال کمی پیچیده است که باعث می‌شود برنامه‌نویسان گزینه‌های دیگری را انتخاب کنند، حتی اگر این گزینه‌ها کندتر باشند.

وقتی خواستید برنامه‌هایی برای کامپیوتر و موبایل بسازید، متوجه می‌شوید که این زبان روندی برای زبان برنامه‌نویسی است.

Python

 

این برنامه دیگری است، که هرچند نسبت به C کندتر است، اما بین برنامه‌نویسان بسیار محبوب است. با این برنامه سرعت می‌تواند با استفاده از Bytecode افزایش یابد. با این کار ممکن است تعدادی از برنامه‌های مختلف، مثل پایتون و جاوا، را کامپایل کند،‌ و سپس آن‌ها را به کدی تبدیل می‌کند که کار با آن را راحت‌تر می‌سازد.

ارزیابی مختصر و سریع

با تمام زبان‌های برنامه‌نویسی موجود، مهم است بدانیم که کدام سریع‌تر است و کدام کندتر. برخی از سریع‌ترین زبان‌ها در بالا مورد بحث قرار گرفت. با زبان‌های دیگر مثل Ruby، PhP، Perl5 و Javascript V8، احتمالا نتیجه سریع و تجربه‌ای با عملکرد بالا به دست خواهید آورد.

زبان‌هایی که در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند خیلی سریع نیستند، اما می‌توانند اهداف مورد نظر ما را انجام دهند. برای زبان‌هایی مثل جاوااسکریپت میزان پردازش داده بالاست، بنابراین به طور قابل توجهی کندتر می‌شود.

دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی آهسته مثل جاوا و Lua می‌باشد که روی کل کارایی برنامه تأثیر می‌گذارد. Java GCJ از این‌ها هم کندتر است. وقتی زبان برنامه‌نویسی کاملا کند باشد، به احتمال زیاد در آن برنامه سقوط خواهید کرد.

چه چیزی بر سرعت برنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد؟

اولین چیزی که سرعت برنامه‌نویسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد میزان داده‌هایی است که باید بارگیری شوند تا مطمئن شویم که برنامه قادر به اجرای مؤثر است. برنامه‌های جدیدتر دارای تعداد قابل توجهی توابع ارزش افزوده هستند که اغلب بر سرعت کلی زبان هنگام استفاده تأثیر می‌گذارد. داده‌های بیشتر به این معناست که باید پردازش پیچیده‌تری انجام شود.

اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که مقدار قابل توجهی از پردازش اطلاعات سربار را شامل نشود، باید به سراغ زبان‌های C بروید که برای توسعه، جهت کار در حافظه‌ی اختصاص داده شده امکان‌پذیر است.

دومین عامل تأثیرگذار بر سرعت، مدیریت خودکار حافظه است. این امر به شیوه‌ای اشاره می‌کند که بازیافت حافظه در سیستم انجام شود. با این نوع مدیریت حافظه، سرعت‌ بسیار کندتر می‌شود چون سیستم زمانی را صرف می‌کند تا حافطه را در زمان مشخصی پاک کند.

زبان‌هایی وجود دارند که وقتی روی کار آمدند می‌خواستند به طور مؤثر عمل کرده و سرعت خوبی را ارائه دهند که ناامید شدند، مثل NET. و جاوا. با گذشت زمان آن‌ها مؤثرتر شدند و کاراییشان بهبود یافت.

هنگام تعیین سرعت برنامه‌های مختلف، برخی عوامل انسانی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. این موضوع شامل مهارت‌های برنامه‌نویسی است و دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنند تا کار را انجام دهند. همچنین لازم به ذکر است که این امر واقعا به چیزی بستگی دارد که شما می‌خواهید هنگام برنامه‌نویسی انجام دهید. زبان‌هایی که الگوریتم‌های مورد نظر شما را دارند، اغلب بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از بقیه زبان‌ها هستند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi