انواع مختلف مشتریان که باید از آنها دوری کرد
ایمان مدائنی

قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید می توانید از این گام های آسان برای اطمینان از اینکه در مخمصه ی قرارداد های شکست خورده و هزینه های قانونی گرفتار نشوید استفاده کنید. در این مقاله انواع مختلف مشتریان طراحی وب که باید از آنها اجتناب کرد را معرفی و بررسی می کنیم .

 

قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید می توانید از این گام های آسان برای اطمینان از اینکه در مخمصه ی قرارداد های شکست خورده و هزینه های قانونی گرفتار نشوید استفاده کنید. در این مقاله انواع مختلف مشتریان طراحی وب که باید از آنها اجتناب کرد را معرفی و بررسی می کنیم .

هدف نهایی شما به عنوان یک طراح پیدا کردن مشتریانی است که به شما اعتماد کنند. اگر اعتماد وجود نداشته باشد ممکن است  مشتریان شما دچار اضطراب و دستپاچگی شوند و شروع به کنترل حتی کوچک ترین بخش ها کنند.

بطور کلی (اما نه همیشه) ، هرچه قیمت سرویس های طراحی شما بالاتر باشد اغلب مشتریان به قضاوت های شما احترام می گذارند و به شما اعتماد خواهند کرد و هرچه از این موضوع دورتر شوید افراد بیشتر دیکتاتوری خواهند کرد.

اطمینان حاصل کنید که همیشه هزینه ای که ارزش کار شما است،بگیرید. اگر در حرفه ی خود روی هر قیمتی توافق کنید بعد ها تشخیص اختلاف ها دشوار می شود.

اجتناب از ضرر

امروزه طراحان هرچه بیشتر کار از راه دور را به جای کار با افراد را ترجیح می دهند و کمتر و کمتر با مشتریان روبرو می شوند. این موضوع هم خوب است و هم بد است. اگر شما یک مشتری خوب داشته باشید اینکه یک خلاصه ای از طراحی را دریافت کنید و از طریق ایمیل با یکدیگر درارتباط باشید و شما هم کار خودتان را بکنید عالی است.

اگر مشتری شما کمی پرزحمت تر است ، می تواند به یک کابوس تبدیل شود. تحقیقات زیادی وجود خواهد داشت که نیاز به تعامل رودررو دارد و زبان بدن نیز یکی از دو فاکتور مهم در هر ارتباطی است به خصوص برای کسانی که عضوی از یک کسب و کار هستند.

اگر شما واقعا در حال کار کردن هستید هیچ راهی برای سنجش بین خودتان و مشتری بالقوه ی شما وجود ندارد. این جاست که Skype می تواند یک کمک بزرگ باشد اما اگر بتوانید خود شخص را ملاقات کنید بهتر است. صرف نظر از اینکه خود شخص را می بینید یا کامپیوتری با آن ها در ارتباط هستید این مهم است که در پروژه های طولانی مشتری را رودررو ببینید و توضیحات طراحی را از دهان خود او بشنوید هرچند که می توانید با شخصیت آن ها کنار بیایید یا نه.

از نحوه ی صحبت کردن افراد، کلماتی که افراد برای توصیف کار خود استفاده می کنند، طبیعت کاری که از شما می خواهند و حتی از موقعیت میز کاری و دفتر آن ها می توانید متوجه شخصیت آن ها بشوید. اگر کسی فرد نامنظمی باشد این یک پرچم قرمز است اما از همه مهم تر این است که اگر شما از یک مشتری حس خوبی دریافت نکردید این موضوع را نشانه ای برای ترک کار با آن مشتری بگیرید.

علائم هشدار

اگر مشتری شما به کاری که شما انجام می دهید احترام نمی گذارد، این موضوع را به روش های ظریف به شما نشان خواهد داد (گاهی نیز این روش ها ظریف نیست) به خصوص اینکه در مسیر پروژه ای که می خواهد با شما بحث می کند. علامت هشدار جدی تر افرادی هستند که به شما قول تبلیغ کار شما و مشتریان بیشتر در یک زمان نامشخص در آینده را می دهند. اگر شما عضو یک جامعه ی طراحی آنلاین برای هر طول زمانی هستید می دانید که ارائه ی دمو از طرح ابتکاری خود بدترین کاری است که می توانید برای حرفه ی خود و بطور کلی در صنعت طراحی انجام دهید.

اما حتی مشتریان پولی نیز زمانی که می دانند به شما پیشنهاد مبلغی می دهند ، که هر ارائه دهنده ی خدمات در صنایع دیگر آن را یک توهین به حساب خواهد آورد، از این مورد استفاده خواهند کرد. شما برای تبلیغ کار نمی کنید. درست، این یک نکته ی خوب است که دارید اما مشتریان بالقوه که این حرف را می زنند همان منظور شما را ندارند.

کارهای خود را به نمایش بگذارید اما اگر آن ها این کار را انجام نمی دهند به این معناست که آن ها می خواهند شما را بازی دهند و دریافت هزینه از آن ها احتمالا موجب مشکلاتی بیشتر از ارزش کار خواهد شد.

هشدار بزرگ دیگر مشتریانی هستند که زمان، تلاش و یا کاری که روی پروژه انجام شده است را کمتر از میزان واقعی آن درنظر می گیرند."این پروژه نباید تا به این مدت طول می کشید" یا "حتی یک دانش آموز هم می تواند این پروژه را انجام دهد" یا "این یک کار ساده است خود من هم می توانستم آن را انجام دهم اما واقعا وقت نداشتم" ( به هرحال اگر آن ها فرصت انجام "یک کار ساده" را نداشتند از کجا مطمئن هستند که پروژه فقط 5 دقیقه زمان خواهد برد؟)

مشتری که به صورت خودکار کاری که شما انجام می دهید را بدون نیاز به زمان قابل توجهی درنظر می گیرد کسی است که درباره ی روند طراحی نمی داند. این دسته افراد مشتریانی هستند که باید به سرعت از آن ها دور شوید زیرا این مشتریان همیشه با شما درباره ی نرخ و قیمت بحث خواهند کرد زیرا این افراد مطمئن هستند که شما از ساعات اضافه فقط برای فریب دادن آنها استفاده می کنید. البته شما باید از اطمینان امضای قرارداد توسط مشتری برای جلوگیری از شکایات قانونی اطمینان حاصل کنید. اما چرا سری که درد نمی کند را دستمال بست؟

آخرین و محتمل ترین علائم هشدار مشتریان طراح یا مدیران هنری هستند. با این گروه آشنا هستید. وکلای طلاق یا مدیر عامل startup ارتباطات که مخفیانه به دنبال افرادی هستند که در دوره های طراحی شرکت کرده اند و علی رقم دانش کامل طراحی فعالانه می خواهند در روند طراحی شرکت کنند.

این دسته از مشتریان به عنوان کسانی که کار با آن ها برای بسیاری از طراحان خوب غیرممکن است شناخته شده هستند بنابراین این افراد معمولا طراحی های نیمه تمام دارند که شما را برای تکمیل آن ها استخدام می کنند. این دسته ممکن است ساعت 3 صبح با تغییرات ضروری یا ایده هایی درباره ی کار با شما تماس بگیرند یا ممکن است درباره ی چیزی که از شما می خواهند انجام دهید یا چیزی که دوست دارند نظر دقیق و مشخصی نداشته باشند.

نتیجه

قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید می توانید از این گام های آسان برای اطمینان از اینکه در مخمصه ی قرارداد های شکست خورده و هزینه های قانونی گرفتار نشوید استفاده کنید. همیشه درنظر داشته باشید هنگامی که یک مشتری را برای اولین بار ملاقات می کنید شما آن ها را ارزیابی می کنید و آن ها نیز شما را ارزیابی می کنند.

مشتریان درست، همیشه به زمان و تخصص شما احترام خواهند گذاشت و به سوالات و دغدغه های شما به صورت دقیق پاسخ می دهند و درباره ی انتظاراتشان واقع گرا و حرفه ای هستند.

شما چگونه مشتری ایده آل خود را انتخاب می کنید؟ آیا شما شیوه ی خود در یافتن پرسود ترین کارهایی که می توانید داشته باشید را پیدا کرده اید؟    

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi