چگونه مهارت‌های برنامه‌نویسی را بهبود دهیم
ایمان مدائنی

1. اهداف خود را تعیین کنید

به عنوان یک توسعه‌دهنده تعیین اهداف می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما شود.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

چرا برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید؟

اهداف برنامه‌نویسی شما چیست؟

با تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده به چه رؤیایی می‌خواهید برسید؟

هر کس اهداف شخصی خود را دارد، اما ما یک لیست کوچک از ایده‌ها را برای شما ایجاد کرده‌ایم:

وب‌سایت خود را ایجاد کنید.

شغل جدید به دست آورید.

به عنوان یک فریلنسر کار کنید.

از راه دور کار کنید.

خودتان را به چالش بکشید.

سلامت مالی بهتری کسب کنید.

به یاد داشته باشید که بخشی از زمان خود را برای یکی از مهم‌ترین اهداف خود صرف کنید، یعنی پروژه شخصی. برای ما، این یکی از اساسی‌ترین موارد کدنویسی است. اگر می‌خواهید موفق شوید و با انگیزه بمانید، باید پروژه انجام دهید.

اما لازم نیست همیشه آن‌ها را تمام کنید. هدف این است که در پروژه‌های خود به اهداف کوچک برسید.

مثالی را برای شم می‌زنم. اگر می‌خواهید نحوه استفاده از بانک اطلاعاتی را بیاموزید، می‌توانید یک پروژه بلاگ را شروع کنید. اما اگر علاقه شما فقط یادگیری نحوه افزودن برخی چیزها به بانک اطلاعاتی است، می‌توانید یک فرم ساده (عنوان و توضیحات) ایجاد کنید تا یک رکورد را به بانک اطلاعاتی اضافه کنید.

می‌دانم کار ساده‌ای است، اما وقتی این کار را انجام دهید، شما به هدف خود رسیده‌اید. استفاده از پروژه‌ها برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است زیرا این امر شما را به سمت کار در نمونه‌های واقعی سوق می دهد. چه چیزی می‌تواند با انگیزه‌تر از این باشد؟

2. کار خود را بارها و بارها انجام دهید

پس از انتخاب اهداف خود،‌ تا حد امکان روی آن‌ها کار کنید! هر چه تمرین شما بیشتر باشد، بیشتر یاد خواهید گرفت.

یادگیری کد یک مهارت است، و می‌توانید آن را با انجام ورزش مقایسه کنید. اگر می‌خواهید در این امر خوب باشید و در محل کار خود خوب عمل کنید، باید تمرین‌های زیادی انجام دهید.

سعی کنید هر روز کدنویسی را تمرین کنید، در طی ساعات ناهار یا بعد از کار خود آن را انجام دهید، حتی اگر فقط یک ساعت باشد، اگر این کار را تبدیل به یک عادت کنید، شاهد پیشرفت‌های روزانه خود خواهید بود.

3. آنچه را که آموخته‌اید یا ایجاد کرده‌اید را به اشتراک بگذارید

این بهترین روش برای یادگیری چیزهای جدید است. برخی از ایده‌ها برای به اشتراک‌گذاری آنچه انجام می‌دهید به شرح زیر است:

برای بلاگ‌ها مقاله بنویسید.

به کنفرانس‌ها یا ملاقات‌های محلی بروید.

در StackOverflow فعالیت کنید.

پیشرفت خود را هر روز توییت کنید.

بیاموزید هر چه را که یاد می‌گیرید یا می‌سازید به اشتراک بگذارید،‌ حتی اگر فقط یک چیز کوچک باشد. وقتی دانش خود را به اشتراک می‌گذارید، به توسعه‌دهنده بهتری تبدیل می‌شوید و به تازه‌کاران کمک می‌کنید تا مفاهیم کلیدی را درک کنند.

همه می‌توانند این کار را انجام دهند. می‌توانید با یک مقاله کوچک برای یک سایت شروع کنید. با نوشتن برای دیگران مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را بهبود خواهید بخشید. توانایی توضیح یک مفهوم و بیان نحوه عملکرد آن، یک مهارت اساسی برای یک توسعه‌دهنده است.

به یاد داشته باشید، نیازی نیست در یک حوزه‌ خاصی متخصص باشید تا بتوانید در مورد موضوعی بنویسید!

4. کدخوانی کنید

هر آنچه که در مورد کد می‌خوانید، مهارت‌های برنامه‌نویسی شما را بهبود می‌بخشد. با این کار چیزهای زیادی را کشف خواهید کرد!

در اینجا آنچه را که می‌توانید برای کدخوانی انجام دهید آورده‌ایم:

کد در گیت‌هاب

کتاب‌ها

مقالات

خبرنامه‌ها

شما می‌توانید با خواندن کدهای دیگران مطالب زیادی را بیاموزید. می‌توانید در حوزه کاری خود متخصصانی پیدا کنید یا از گیت‌هاب استفاده کنید تا کدهای مشابه کدهای خود را پیدا کنید. جالب است که بدانید چگونه سایر توسعه‌دهندگان کدنویسی می‌کنند و مشکلات را حل می‌کنند. با این کار شما می‌توانید مهارت‌های تفکری خود را توسعه دهید. آیا روشی که آن‌ها استفاده می‌کنند بهتر از شما است؟

همچنین سعی کنید، هر روز حداقل یک مقاله یا چند صفحه از کتاب برنامه‌نویسی را بخوانید.

5. سوال کنید

از زیاد سوال پرسیدن خجالت نکشید!

وقتی چیزی را نمی‌دانید، سوال پرسیدن می‌تواند کمک‌کننده باشد. می‌توانید به سراغ تیم یا دوستان خود بروید. اگر کسی را نمی‌شناسید که سوال خود را از او بپرسید، می‌توانید از انجمن‌های برنامه‌نویسی استفاده کنید.

گاهی اوقات برای درک یک مفهوم به توضیحی متفاوت نیاز دارید. این خوب است که پاسخ خود را در اینترنت جستجو کنید، اما در برخی موارد، لازم است از سایر توسعه‌دهندگان سوال کنید.

از دانش اشخاص دیگر برای بهبود خود بهره برید. اگر از سایر توسعه‌دهندگان سوال بپرسید، شانس بالایی وجود دارد که مفاهیم را به خوبی درک کنید.

اگر شما هم در مسیر برنامه‌نویسی خود به نکاتی بر خورده‌اید که باعث بهبود مهارت‌های شما شده است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi