مقایسه بین یادگیری خودآموز و شرکت در دوره های برنامه‌نویسی
ایمان مدائنی

چند سال پیش سعی داشتم خودم کدنویسی را یاد بگیرم و دنبال راهی سریع و کم هزینه برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار بودم. مثل خیلی‌های دیگر که وضعیتی مشابه من داشتند، از خودم پرسیدم: آیا من باید خودم آموزش ببینم و با برنامه‌های آنلاین پیش برم یا از برنامه‌نویسی بوت‌کمپ استفاده کنم؟ بعد از 10 ماه بررسی وارد یک آموزشگاه برنامه‌نویسی شدم.

این روزها من آدم‌های زیادی را می‌بینم که در این موقعیت هستند و بین این دو گزینه گیر افتاده‌اند. به عنوان کسی که از دوره‌های خودآموز و بوت کمپ استفاده کرده، می‌خواهم بعضی از دیدگاه‌های خودم را از این تجربه برایتان بگویم. امیدوارم این مطالب بتواند به شما کمک کند. در اینجا من مهم‌ترین تفاوت‌های بین برنامه‌نویسی بوت کمپ و دوره‌های آنلاین را تفکیک کردم.

 

مزایای خودآموزی

1. متناسب با برنامه شما

یکی از بزرگ‌ترین مزایای دوره‌های خودآموز این است که خودتان برنامه‌های‌تان را انتخاب می‌کنید. دوره‌های آنلاین باعث می‌شود تا نسبت به آموزشگاه در کارهای خود آسان‌تر تعادل را برقرار کنید یا به کارهای روزانه‌تان برسید. شما می‌توانید سبک روزانه خودتان را حفظ کنید و آخر شب یا آخر هفته‌ها مشغول برنامه‌نویسی شوید.

2. مقرون به ‌صرفه، موانع کم برای دسترسی

خوشبختانه اینترنت باعث می‌شود تا منابع یادگیری به راحتی قابل دسترس باشند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و با شیوه‌های صحیح شروع کنید. دوره‌های زیادی وجود دارد، از آموزش‌های رایگان تا دوره‌هایی با پرداخت هزینه با قیمت‌های متفاوت. حتی گران‌ترین دوره‌های آنلاین هم مقرون به صرفه است.

تمرکز روی منابع رایگان ممکن است جذاب باشد، اما تا حدی. هر چقدر خرج کنید همان قدر هم برای‌تان منفعت دارد. کیفیت و قدرت آموزش‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد و معمولا فقط برای شروع کار شما کافی است.

3. برای آنچه که نیاز دارید هزینه کنید

خودآموزی باعث می‌شود تا آموزش‌های مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید و به جای خرید پکیج‌های بزرگ روی تکنولوژی‌های خاص تمرکز کنید. این کار باعث سرمایه‌گذاری کم برای مبتدیان می‌شود و به توسعه‌دهندگان باتجربه هم اجازه می‌دهد تا نیازهای خودشان را به صفر برسانند.

با این حال، مبلغی را باید پرداخت کنید. یک مبتدی در دوره‌ای از سختی‌ها و مشکلات قرار می‌گیرد تا بفهمد از کجا شروع کند یا با چه تکنولوژی‌هایی کار کند. بدون یک پایه محکم، شما دوره‌های مناسب را انتخاب نمی‌کنید.

مزایای کدنویسی بوت کمپ

1. آموزش سریع‌تر در گروه‌ها

وقتی من اولین بار در یک محیط بوت کمپ قرار گرفتم، شیوه همکاری، یادگیری من را سریع کرد. صحبت کردن در مورد مفاهیم، کمک کردن به دیگران برای درک مطالب و گفتگو درباره کدها ابزارهای قدرتمندی برای یادگیری بودند. قرار گرفتن در کنار اشخاصی که هم‌سطح خودم بودند و یادگیری در کنار آن‌ها بسیار خوب بود.

بوت کمپ یک محیط آموزشی دسته جمعی را ایجاد کرده بود. یادگیری انفرادی کندتر و طولانی‌تر پیش می‌رفت.

2. مربی و برنامه آموزشی پیوسته و منظم = پیشرفت سریع

در یک بوت کمپ ساختار بیشتری برای یادگیری وجود دارد. برنامه‌های بوت کمپ با دقت برنامه‌ریزی شده‌اند که می‌توانند با مربیان خوب، در یک زمان مشخص مهارت‌های لازم برای رسیدن به سطح حرفه‌ای را به شما بدهنند. این سبک یادگیری شما را در حال پیشرفت به جلو نگه می‌دارد.

با این وجود، اگه با سرعت پیش نروید، آموزش‌های جدی و قدرتمند می‌تواند یادگیری را برای شما دشوار کند. حرکت بیش از حد آرام، شما را به همان دوران یادگیری در تعطیلات آخر هفته و آخر شب‌ها می‌برد و حرکت سریع، باعث می‌شود تا پیشرفت کنید.

3. تمرکز کامل، بدون حواس‌پرتی، محتوای بسیار

بوت کمپ به یک دلیل بوت کمپ نامیده می‌شود. شما خودتان را در یک محیط یادگیری محاصره می‌کنید، با برنامه‌های درسی احاطه می‌شوید، همه حواس‌پرتی‌ها را از برنامه خود بیرون می‌کنید. با این تمرکز بالا، در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام می‌دهید و تکنولوژی‌های جدید را با سرعتی که فکرش را هم نمی‌کنید به دست میاورید.

در این زمان شما برای زندگی اجتماعی محدودیت دارید. باید دوستان و عزیزانتان را در جریان قرار بدهید و برای کارهای ضروری‌تان برنامه‌ریزی کنید. بدانید که از این به بعد برای هر کار دیگری وقت کمتری دارید!

5. شبکه‌سازی

وقتی وارد یک بوت کمپ می‌شوید، در میان افرادی قرار می‌گیرید که هدفشان با شما یکی است. شما بلافاصله بین شبکه‌ای از توسعه‌دهندگان، با مجموعه‌ای از مهارت‌های مشابه، قرار می‌گیرید. این مهم است که یک گزینه شغلی ایجاد کنید، زیرا شما به طور طبیعی یک شبکه حرفه‌ای ایجاد می‌کنید تا وارد فرصت‌های شغلی بیشتری شوید. ما فارغ‌التحصیلان زیادی را دیده‌ایم که با مراجعه به فارغ‌التحصیلان سابق شغل خودشان را پیدا کرده‌اند.

البته نمی‌توانید در بوت کمپ متوقف شوید. شبکه‌سازی نیاز به نگهداری دائمی دارد و برای اینکه فرصت‌های بیشتری به دست بیاورید باید شبکه خودتان را خارج از بوت کمپ گسترش دهید. ملاقات‌های دوستانه، هکاتون‌ها و جوامع آنلاین راه‌های عالی برای ملاقات با افرادی است که به تکنولوژی‌های مختلف علاقه‌مند بوده و در راستای یادگیری آن حرکت می‌کنند.

6. هدایت از طریق جستجوی شغلی

بعضی از مهم‌ترین سرویس‌های بوت کمپ ارائه راهنمایی‌های شغلی است. بوت کمپ به شما کمک می‌کند تا سردرگمی‌های شغلی را بشناسید، موفقیت‌های شغلی خودتان را پیدا کنید و مواردی برای مصاحبه شغلی فراهم کنید.

به خاطر داشته باشید، به عنوان یک توسعه دهنده کارآزموده مشاغل زیادی هستند که می‌توانید در آن زمینه‌ها مشاوره بگیرید. گاهی وقت‌ها ممکن است این خدمات برای مجموعه مهارت‌های شما غیرضروری باشد. بهتر است که از این موارد غیر ضروری دور شوید.

کدام گزینه مناسب‌ است؟

وقتی بحث گزینش شغلی پیش می‌آید، محیط‌های آنلاین کمی سخت است و می‌توانید برنامه‌نویسی بوت کمپ را انتخاب کنید، به خصوص افرادی که پیش‌زمینه‌ای از کدنویسی ندارند. در عرض فقط سه ماه، بوت کمپ توانست دانش فنی بیشتری را در من ایجاد کند، تا ده ماه خودآموزی خودم.

اما این به این معنا نیست که دوره‌های آنلاین خوب نیستند. این دوره‌ها انعطاف‌پذیر، ارزان و آسان هستند و در واقع جمعیت زیادی از توسعه‌دهندگان در صنعت فناوری به صورت خودآموز آموزش می‌بینند. علاوه بر این در کنار بوت کمپ، من هنوز از دوره‌های آنلاین استفاده می‌کنم. خودآموزی راحت و مقرون به صرفه است و من در کنار برنامه‌های خودم استفاده می‌کنم، حالا مهارت‌هایی را دارم که می‌دانم چه دوره‌هایی را می‌خواهم یاد بگیرم.

خواه شما در حال برنامه‌ریزی اولین قدم‌های خود در دنیای برنامه‌نویسی باشید یا یک فرد کارآزموده با مهارت‌های دیرینه، مهم است که دوره‌ای را پیدا کنید که برای شما مناسب‌تر باشد. در مورد همه گزینه‌ها تحقیق کنید و از خودتان بپرسید که آیا این چیزی که من می‌خواهم و نیاز دارم. موفق باشید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi