از خودتان یک برنامه نویس بسازید - قسمت اول
ایمان مدائنی

یادگیری برنامه نویسی روش و گام های مختلفی دارد. برای یادگیری برنامه نویسی در ابتدا باید سمت و سوی علایق خود را مشخص سازید و سپس دست به کد زدن شوید.

 

از خودتان یک برنامه نویس بسازید!  انرژی های منفی را پشت در بگذارید، نمی توانم و نمی شود نداریم! یادگیری برنامه نویسی بسیار شیرین است. در این مقاله اولین روش از سری مقالات از خودتان یک برنامه نویس بسازید را مورد بررسی قرار می دهیم. گام هایی که در این روش گفته می شود بسیار مهم هستند.

گام های اولیه یادگیری برنامه نویسی

در این بخش فرض ما بر این است که شما می خواهید برنامه نویس وب باشید. به هر روشی باشد در ابتدا یعنی در گام اول به سراغ زبان های لازم بروید که برای توسعه صفحات وب بسیار ضروری هستند. موارد مختلفی وجود دارد که در این بین به کمک شما می آید. مثلا می توانید به سراغ jquery بروید و یا به زبان های ساده تر یعنی html و css روی بیاورید. این زبان ها در سمت کلاینت اجرا می شود و زبان های php در سمت سرور به اجرا در می آید.

گام دوم و البته گامی بسیار جالب برای یادگیری برنامه نویسی به این صورت است که به سراغ کدهایی بروید که در وب سایت های مختلف وجود دارد. این روش بسیار مؤثر است. در واقع شما در بین راه هایی که برای آشنایی با توسعه صفحات وب موجود است راه آسانی را انتخاب کرده اید. برای این کار باید بر روی صفحه مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه view page source را انتخاب نمایید. به شما پیشنهاد می کنیم که به سراغ سایت های شرکت های تجاری و بزرگ بروید و همینطور از موتورهای نمایه سازی وب نیز استفاده نمایید.

الگوریتم های تخصصی یادگیری برنامه نویسی

دو گام اول برای یادگیری برنامه نویسی بررسی شد حالا نوبت به گام سوم یعنی گام الگوریتم و فلوچارت است. یادگیری این بخش سبب می شود که قدرت تحلیل شما در مسایل بسیار افزایش یابد.

از نرم افزار های قدرتمندی که برای ترسیم فلوچارت هستند مانند  MS Visio استفاده کنید.

بهتر است خودتان را درگیری ساختار وب سایت کنید، طراحی وب سایت با ساختن یک نرم افزار متفاوت است، این چهارمین گامی است که به شما پیشنهاد می شود.

اگر قصدتان این است که در زمینه های ظاهر سایت فعالیت داشته باشید گام پنجم یعنی گذراندن دوره طراحی گرافیک بسیار برای شما مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید که در این دوره به سادگی می توانید ایده های خود را جامه عمل بپوشانید، خلاقیت مهم ترین بخش طراحی ظاهری سایت محسوب می شود.

اصول زیرساخت اینترنتی یادگیری برنامه نویسی

در گام ششم توصیه می شود که به سراغ سرویس های پروتکل های وب بروید و سعی کنید هر یک را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید، بهترین سرویس هایی که در این مسیر وجود دارد  HTTP, FTP , SMTP , POP3  است. وب سرور ها دارای نرم افزارهای مختلفی هستند که شما می توانید هر یک را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت این گام بهتر است که مرورگرهای وب را نیز به طور دقیق بررسی کنید.

گام هفتم یادگیری زبان های HTML و CSS است که باید به صورت کاملاً تخصصی صورت بگیرد. این زبان ها به شما کمک می کند تا بتوانید به طور دقیق وارد دنیای برنامه نویسی شوید.

گام هشتم یادگیری زبان XML است که البته باید به همراه فناوری های مرتبط صورت بگیرد. این بخش کمی دشوار است اما کمک می کند تا راحت تر بتوانید برنامه نویسی را قورت دهید.

فکر می کنیم گام نهم برای شروع یک وب سایت ساده بسیار مناسب باشد سعی کنید در این بخش از سایت هایی ساده استفاده کنید و سعی کنید بهترین ایده های خود را آزمون و خطا کنید.

گام های پایانی یادگیری برنامه نویسی

به هر روی شما نیاز دارید که از یک زبان اسکریپتی که سمت کلاینت است استفاده کنید، به طور معمول اغلب کاربران تمایل دارند که از زبان های جاوا اسکریپتی استفاده نمایند گام دهم مربوط به همین بخش است که باید فراهم شود. منابع فراوانی در این مسیر موجود است تا به شما کمک نماید.

در گام یازدهم باید به سراغ کد نویسی سمت کلاینت جدیدتر بروید و زبان های جدید را بشناسید قرار نیست همه چیز را یاد بگیرد تنها آشنایی کفایت می کند.

گام دوازدهم مربوط به زبان اسکریپ نویسی سمت سرور است ، یادگیری آن سبب می شود که بسیاری از کارها برای شما آسانتر باشد. در واقع این اسکریپت ها هستند که کدنویسی را خلاصه تر می کند.

گام سیزدهم گاهی مهم و البته شیرین است، در این گام باید یک پروژه آزمایشی را برای خودتان راه اندازی کنید، البته در ابتدا می بایست بر روی برنامه نویسی سمت سرور تسلط یابید.

گام چهاردهم را جدی بگیرید، در این گام تجربیاتی که در برنامه نویسی و ساختن پروژه خود به دست آوردید را یادداشت کنید، به سادگی می توانید از این تجربیات برای نوشتن پروژه های بعدی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که به طور کلی افرادی که قصد دارند وارد عرضه برنامه نویسی شوند باید صبور و به روز باشند.

جمع بندی

در این مقاله به طور دقیق مسیر های یادگیری برنامه نویسی برای ساختن صفحات وب سایت را معرفی کردیم. رعایت گام های اعلام شده سبب می شود که برنامه نویسی آسانتر باشد. خوشبختانه در یادگیری کدنویسی وجود مثال های متنوع بسیار کمک کننده است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi