چرا باید جاوا اسکریپت بیاموزیم؟
ایمان مدائنی

جاوااسکریپت به شما امکان ساخت سایت های تعاملی را میدهد پس کاملا با جاوا متفاوت است.جاوااسکریپت در کنار HTMLو CSS به یک تکنولوژی ضروری وب تبدیل شده است و اکثر مرورگر ها جاوااسکریپت را اجرا می کنند بنابراین اگر می خواهید یک توسعه دهنده ی وب باشید نیاز است تا جاوااسکریپت را بیاموزید و اگر می خواهید یک توسعه دهنده ی  frontend باشید و یا از جاوااسکریپت در توسعه های backend استفاده کنید باید بر جاوااسکریپت تسلط داشته باشید. علاوه بر این موارد امروزه جاوااسکریپت به حدی گسترش یافته که در توسعه ی برنامه های موبایل، ویندوز و بازی ها از آن استفاده می شود. در کل یک زبان بسیار محبوب است ویادگیری آن یک مهارت بسیار کاربردی است.

 

 

سادگی شروع به کار

شروع یادگیری جاوااسکریپت بسیار آسان است و یک زبان سطح بالاست که بسیاری از جزئیات پیچیده از ماشین را حذف کرده بنابراین شما می توانید فقط بریادگیری خود زبان تمرکز کنید علاوه بر این ها شما می توانید کد های خود را مستقیما با مرورگر اجرا کنید و به هیچ محیط توسعه ای نیاز ندارید و همین باعث می شود که بسیاری از مبتدیان این زبان را انتخاب کنند.

جذابیت

جاوااسکریپت بطور خاص برای توسعه ی frontend است و ابزار های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به سرعت نمونه ی اولیه ی طرح خودتان را  طراحی کنید.با این وجود پیش ازاینکه به دنبال پیشنهادات دیگران در این زبان باشید باید درک درستی از مفاهیم جاوااسکریپت داشته باشید.

پیچیدگی

اگرچه تمام مرورگر ها جاوااسکریپت را اجرا میکنند اما ضرورتا یک کد واحد در همه ی مرورگر ها به یک شکل اجرا نمی شود بنابراین کشف اینکه چرا یک کد در کروم به یک صورت اجرا می شود ولی در فایرفاکس به صورت دیگر ممکن است ناامید کننده باشد علاوه بر اینها ممکن است برای مبتدان درک مفاهیم چگونگی کار کردن جاوااسکریپت مشکل باشد به همین دلیل این زبان  طرح های مختلفی دارد که به مبتدیان کمک میکند تا خودشان بتوانند مشکلاتی را که پیش می آید را حل کنند. یافتن یک فرد باتجربه در جاوااسکریپت که به شما آموزش دهد کمک می کند که در مسیر درست یادگیری قرار بگیرید و همچنین امر یادگیری را برای شما راحت تر میکند.

 

 

 

سرعت کم

جاوااسکریپت به عنوان یک زبان پویا و یک پارچه کند است زیرا این زبان بسیار قابل انعطاف است و ماشین نیاز به ارجاعات زیادی برای فهم یک تعریف دارد ک همین باعث کند شدن عملکرد جاوااسکریپت می شود اما سرعت front-end  جاوااسکریپت بستگی به frameworkدارد.

با این وجود محیط Node.js سرعت جاوااسکریپت را افزایش داد و اکثر جامعه ی Node.js روی عملکرد جاوااسکریپت تمرکز می کنند تا از قابلیت های آن برای برنامه نویسی backend هم استفاده کنند.

دشواری

چون جاوااسکریپت یک زبان پویا و یک پارچه است یک چیز ثابت بسته به محتوای آن به سادگی می تواند یک مفهوم دیگر هم داشته باشد که این به دلیل کمبود کلاس هایی است که جاوااسکریپت پشتیبانی می کند و همین باعث سخت شدن debug  در جاوااسکرپت در مقایسه با زبان های دیگر می شود.

همینطور که جاوااسکریپت گسترش می یابد و پیچیده تر می شود چون ردیابی و تصیح ارور ها سخت تر می شود کار با این زبان هم سخت تر می شود برای اینکه بدانید چگونه کد نویسی کنید و واحد های  تست برای راحتی با کار برای کد خود بنویسید نیاز به تجربه هست اما می توانید کار با جاوااسکریپت را از یک مربی با تجربه در جاوااسکریپت بیاموزید.

به علاوه TypeScript (یک نسخه ی استاتیک از جاوااسکریپت)که از شرکت مایکروسافت است و به صورت open source است یک راه حل بالقوه برای کمک به ساده سازی مشکلات مقیاس پذیری است.

جامعه

اندازه ی جامعه ای که با یک زبان کار می کنند مهم است زیرا هرچه افرادی که با یک زبان کار می کنند بیشتر باشد پشتیبانی های بیشتری دریافت خواهد شد. اگر وارد دنیای برنامه نویسی شوید به زودی اهمیت پشتیبانی حیاتی را متوجه خواهید شد به این معنی که همواره جامعه ی توسعه دهندگان به یکدیگر کمک می کنند و همچنین کمک دریافت می کنند علاوه بر این ها هرچه یک جامعه برنامه نویسی بزرگتر باشد ابزار های متنوع تری ساخته خواهد شد که کار با آن زبان را ساده تر می کند.در حال حاضر بیش از 600 زبان برنامه نویسی قابل توجه در سراسر جهان وجود دارد بنابراین با توجه به این پس زمینه به بررسی جزئیات اندازه ی جامعه ی جاوااسکریپت می پردازیم.

بزرگترین جامعه ی stackoverflow

Stackoverflow یک سایت برنامه نویسی Q&A است و شما بدون شک  به عنوان یک عضو تازه وارد با این جامعه صیمی خواهید بود. جاوااسکریپت از لحاظ حجم جامعه ی جاوا را تحت تاثیر قرار داده و همچنان در حال رشد است.

بزرگترین دورهمی جامعه زبان های برنامه نویسی

در این دورهمی می توانید به یک شبکه متصل شوید و از سایر توسعه دهندگان یادبگیرید.این دور همی ها معمولا پیشنهاد مربی گری به افرادی را که مایل هستند را  هم می دهد . در حال حاضر 3600+ گروه دورهمی جاوااسکریپت وجود دارد که درکل جمعیتی حدود 1.48 میلون نفر در سراسر جهان می شود.

نیاز به گفتن نیست که جاوااسکریپت جامعه ی بزرگی دارد که  بسیار پرانرژی است و به شما کمک می کند که در یادگیری این زبان با انگیزه بمانید.

بیشترین زبانی که در GitHub تگ شده است

یکی از ویژگی های مورد علاقه ی توسعه دهندگان جاوااسکریپت جامعه ی آن است.جاوااسکریپت بطور مداوم ابزار های جدید و جذاب که هر کدام می تواند بسیار هیجان انگیز و جالب باشد را ابداع می کند. بیش از 3100 پروژه ی GitHub با بیش از 500 ستاره دراین زمینه وجود دارد اما ابزار های زیادی وجود دارد که سود سالانه ی بالایی دارند  بنابراین همیشه استفاده از همه ی ابزار های جدید کار درستی نیست.

فرصت های شغلی

 

 

 

با توسعه ی روزافزون کسب و کار های آنلاین تقاضا برای توسعه دهندگان جاوااسکریپت نیز در حال افزایش است همچنین جاوااسکریپت پرتقاضا ترین مهارت در Angel List است.

اگر می خواهید از جاوااسکریپت برای توسعه های backend استفاده کنید متوسط حقوق سالانه در ایلات متحده برای توسعه دهندگان Node.js حدود 98,962 دلار است.

آینده

مرورگر وب یکی از پراستفاده ترین برنامه ها هم روی دسکتاپ و هم روی دستگاه های موبایل است. با افزایش سرویس دهی ها در وب به محبوبیت جاوااسکریپت افزوده می شود و بطور کلی باعث ابداعات تکنیکی زیادی در جاوااسکریپت می شود.بسیاری از توسعه دهندگان و تاجران از جاوااسکریپت برای گسترش محصولات وب خود در خارج از مرورگر استفاده کرده اند این به این معناست که از جاوااسکریپت می توان در تولید نرم افزار های دسکتاپ و موبایل استفاده کرد.

جاوااسکریپت هشتمین زبان پرطرفدار در شاخص  TIOBE

توانایی یک زبان برای باقی ماندن و زنده ماندن بستگی به این دارد که آیا  به زبان ایده های نو و خلاقانه وارد می شود یا نه.

علاقه به جاوااسکریپت در سال 22.3،2015 % افزایش یافت

با توجه به اینکه سرویس های آنلاین در حال افزایش است واضح است که جاوااسکریپت به رشد خود ادامه خواهد داد و در سال های آینده هم همچنان باقی خواهد ماند.

در کل پیش بینی اینکه آیا مسیر جاوااسکریپت به عنوان یک تکنولوژی همیشه در حال گسترش باشد یا نه دشوار است اما نیاز به گفتن نیست که جاوااسکریپت تا زمانی که تقاضا برای آن وجود داشته باشد پیشرفت خواهد کرد.

 

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi