گام های آغازین زبان های برنامه نویسی اندروید
ایمان مدائنی

امروز قصد داریم شما را با راه صحیح یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید آشنا سازیم. به این ترتیب می توانید شروعی عالی برای یادگیری این زبان پرکاربرد داشته باشید.

چرا برنامه نویسی اندروید یاد بگیریم؟

همانطور که می دانید برنامه نویسی ورزش فکر است. شاید برایتان عجیب باشد ولی هر فردی می بایست برنامه نویسی را یاد بگیرد. امروزه تلفن های هوشمند از دسته وسایل ضروری در زندگی هر فرد و به خصوص جوانان است. سیستم عامل های استفاده شده در این تلفن های همراه اغلب اندروید می باشد. احتمالاً تا به اینجا متوجه شدید که چرا باید برنامه نویسی اندروید را بیاموزیم.

زبان برنامه نویسی اندروید به شما کمک می کند کسب در آمد نمایید. شاید برایتان سؤال باشد که نوشتن یک برنامه اندروید چقدر زمان میبرد؟ راستش را بخواهید شاید یک نیم روز برایش کافی باشد! به شرطی که اصول صحیح این برنامه نویسی را به درستی در نظر داشته باشید. حوزه تولید اپ های مختلف روز به روز در حال پیشرفت است. این موضوع خود دریچه ای باز به سوی پیشرفت خواهد بود.

 

گام اول آموزش زبان برنامه نویسی اندروید

در ابتدا می بایست برنامه Android Studio را نصب نماید. در واقع این نصب زمان خیلی کمی از شما میگیرد و بسیار آسان و البته مشخص است.

موضوع مهم در گام اول اندروید استفاده از ابزار textview است، این ابزار به شما کمک می کند که ابزار را در اندروید به دقت چینش نمایید. در واقع با این ابزار دید بهتری نسبت به عناصر و محل قرار گیری آن ها پیدا خواهید نمود. برای ساختن یک برنامه اندروید گیرا می بایست با رنگ ها ارتباط خوبی داشته باشید، اپلیکشن های ساخته شده اغلب نیاز به ظاهری شکیل و همه پسند دارند بنابراین می بایست به سراغ کار با رنگ بروید، ابزار های مختلفی در این محیط وجود دارد که به شما اجازه می دهد رنگ های مختلف را به دقت شناسایی نموده و البته از رنگ های ترکیبی نیز استفاده نمایید.

ابزار button در زبان برنامه نویسی اندروید بسیار مهم و کاربردی است. این ابزار به کاربر اجازه انتخاب و یا به نوعی کلیک کردن می دهد. با یادگیری رویداد click و longclick می توانید این ابزار را وارد محیط اپ خود نمایید.

 

 

منوسازی در زبان برنامه نویسی اندروید

ساخت منو یکی از مسائل بسیار مهم در زبان برنامه نویسی اندروید است و در واقع اپ های ساخته شده به این زبان به کمک منوهای مختلف زنده مانده اند! در ابتدا می بایست از طریق xml منویی مناسب را تعریف نمایید. منو سازی به روش دینامیک یکی دیگر از متدهای بسیار جذاب در زبان برنامه نویسی اندروید است. هر منویی می بایست دارای ویژگی زیر منو باشد به این معنی که می بایست به نظم در منوسازی دقت نمایید. در این بین شما می بایست برای هر منو یک عملکرد تعریف نمایید.

تعریف اکتیویتی در زبان برنامه نویسی اندروید و حرکت در بین اکتیویتی ها یکی دیگر ازمسایل مهم برای آسانی کار کاربر می باشد.

 

مشخصات ظاهری در زبان برنامه نویسی اندروید

به طورکلی edittext ها دارای مشخصه های واضحی هستند و اجازه می دهند که نوع کاراکتر ورودی، تعداد کاراکترهای ورودی، رنگ متن و همچنین متن راهنما برای کاربر فراهم شود. چینش های مختلف عناصر در زبان برنامه نویسی اندروید از دسته مسائل مهم می باشد. چینش نسبی که با عنوان RelativeLayoat مشهور است بیشترین استفاده را به خود اختصاص داده است. البته چینش های خطی نیز در بعضی از اپ های اندروید دیده می شود.

تا به اینجای کار شما یاد گرفتید که می بایست با ابزارهای کاربردی نام برده قبل از طراحی یک فرم ساده آشنا شوید. در گام بعدی می توانید یک فرم برای اطلاعات ورودی طراحی نمایید.

 

طراحی فرم ورود اطلاعات در برنامه نویسی اندروید

در ابتدا می بایست با استفاده از ابزارهایی که به صورت شیپ هستند فرم ساده ای طراحی نمایید. این قسمت با توجه به سلیقه شما می تواند ساده و یا دارای خلاقیت مشخص باشد. فرم شما می بایست شامل آپشن هایی باشد که کاربر بتواند به صورت پویا روی آنها کلیک نماید در واقع شما نیاز به استفاده از عناصر مختلف بر روی فرم خود دارید.

اگر توجه کرده باشید فرم های ورود اطلاعات دارای خاصیت اعتبار سنجی هستند و در واقع برای کاربر شرط می گذارند که اطلاعات خود را به چه صورتی وارد نماید و در صورتی که شرط رعایت نشد قطعا کاربر اجازه ورود نخواهد داشت بنابراین در این گام می بایست گزینه اعتبار سنجی صحیحی بر روی فرم خود راه اندازی نمایید، در گام آخر نیز می بایست اطلاعات وارد شده دریافت شود.

 

اطلاعات تکمیلی در زبان برنامه نویسی اندروید

صوت و تصویر یکی از موارد پر کاربرد در زبان برنامه نویسی اندروید است و البته در گام های میانی به آن توجه می شود، اغلب کاربران علاقمند به پخش صوت و یا فیلم از اپ هستند و این موضوع با ساخت یک پلیر ساده در زبان برنامه نویسی اندروید می تواند برای شما مناسب باشد. آشنایی دقیق با ProgressDialog در زبان برنامه نویسی اندروید و معرفی ویژگی های آن یکی دیگر از گام های موثر در یادگیری این زبان بوده و البته آشنایی با AlertDialog حاوی پیام نیز کمک می نماید که دیالگو سازی در اندروید را به دقت آموزش ببینید. 

AlertDialog برای انتخاب یک گزینه به کاربر کمک می کند  عملکردی اسان تر داشته باشد. البته  انتخاب چند گزینه توسط کاربر نیز به کمک همین ابزار صورت می پذیرد. 

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi