یادگیری برنامه نویسی همانند یادگیری یک زبان خارجی است
ایمان مدائنی

میدانم عجیب به نظر می رسد، موضوعی که هست این است که منابع بسیار زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارد که باعث می شود تا بسیاری از افراد گمان کنند که در این منابع گم شده اند. اما اگر شما در حال یادگیری یک زبان خارجی سخت باشید می توانید یک چارچوب برای یادگیری برنامه نویسی برای خود تعیین کنید. استفاده از یک ساختار به شما اجازه می دهد که روند یادگیری خود را ساختارمند کنید. این کار به شما یک مسیر مشخص، نقاط عطف مسیر شما و هدف مشخص و نهایی می دهد.

مزیت های این کار برای یادگیری برنامه نویسی

یکی از مهم ترین مزایای این روش برای یادگیری برنامه نویسی این است که مسیر شما را به صورت جزئی تر از مبتدی به پیشرفته تقسیم بندی می کند و باعث می شود که شما بیشتر از آنچه که قرار است انجام دهید را حس کنید. به عنوان مثال دانستن این موضوع که الان در چه سطحی هستید می تواند باعث شود تا انتظارات شما از خودتان به درستی تعیین شود. اگر هم اکنون در سطح ابتدایی هستید لزومی ندارد که مهارت های متوسط و پیشرفته را فرا بگیرید. داشتن انتظارات واقع گرایانه باعث می شود تا شما نگران نباشید و کمتر استرس داشته باشید و هرگز هدفی که دارید را ترک نکنید.

این روش به نظر خوب می رسد این طور نیست؟ بیایید با یک تمرین کوچک این موضوع را کامل تر جا بیندازیم:

هدف نهایی شما چیست؟

هنگامی که شما یک زبان خارجی را یاد می گیرید، هدف شما این نیست که لیستی از لغات، کلمات و عبارات تصادفی را یاد بگیرید. هیچکس در هنگام یادگیری یک زبان خارجی شروع به یادگیری کلمات جدید نمی کند، ذهن انسان همواره به دنبال یک کاربرد از چیزی است که در حال یادگیری آن می باشد. شما می خواهید ببینید که قادر به انجام کاری مفید هستید یا خیر درست است؟ شما ممکن است حتی یک هدف مشخص نیز داشته باشید. ممکن است بخواهید با کسی مکالمه ای داشته باشید، یا قصد سفر به کشور مربوطه را داشته باشید و یا بخواهید یک کتاب مخصوص را به آن زبان بخوانید.

یادگیری برنامه نویسی نیز دقیقا به همین شکل می باشد.

یادگیری برنامه نویسی مشابه یادگیری یک زبان خارجی

شما برای یادگیری برنامه نویسی نیز باید یک هدف برای خود مشخص کنید. این هدف می تواند پیدا کردن یک کار پاره وقت یا تمام وقت، فروش اپلیکیشن های گوشی های هوشمند و ... باشد. انتخاب یک هدف باعث می شود تا انگیزه ای درون شما ایجاد شود که حتی اگر یادگیری شما زمان زیادی به طول انجامید از یادگیری خسته نشوید و در یادگیری برنامه نویسی رو به جلو حرکت کنید. برای یک لحظه خواندن این مقاله را متوقف کنید و به این فکر کنید که از یادگیری برنامه نویسی چه هدفی دارید؟ برای چه این کار را انجام می دهید؟ انگیزه اولیه شما برای قرار گرفتن در مسیر یادگیری برنامه نویسی چه بوده است؟

هدف خود را از یادگیری برنامه نویسی در قطعه کاغذی بنویسید.

نکاتی برای یادگیری برنامه نویسی

قطعه کاغذی که هدف خود را بر روی آن نوشته ای را در جایی قرار دهید که همواره جلوی چشم شما باشد، مثلا جلوی آینه اتاق و یا روی مانیتور کامپیوتر جای بسیار خوبی است. هنگامی که شما این یادداشت را به صورت روزانه مطالعه می کنید در واقع هدفی که به خاطر آن شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده اید را به خاطر می آورید و به خاطر آوردن اهداف باعث می شود تا شما تشویق شوید و این مسیر را ترک نکنید.

هدف خود را نوشتید؟ عالی است.

هنگامی که شما این مقاله را تمام کردید در قسمت نظرات هدفی که به خاطر آن شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده اید را با ما به اشتراک بگذارید. ما علاقه داریم که داستان های شما را درباره هدف یادگیری برنامه نویسی خود بشنویم.

حالا اجازه دهید به سمت یادگیری برنامه نویسی برویم.

یادگیری زبان برنامه نویسی اول همواره سخت است

سعی کنید در هر دوره بر روی یک زبان تمرکز کنید.

زبان های خارجی بسیار زیادی در دنیا وجود دارند( بیش از 6000 زبان خارجی)، همچنین زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی نیز وجود دارند که شما می توانید آن ها را انتخاب کنید و شروع به یادگیری برنامه نویسی با آن زبان کنید. اگر تازه شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده اید توصیه می کنم به هیچ وجه در یک زمان شروع یادگیری همزمان پایتون، روبی، جاوا اسکریپت و React نکنید، چرا که این کار غیر ممکن است. اگر بخواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید آیا ممکن است که زبان های چینی، اسپانیایی، آلمانی و پرتغالی را به صورت همزمان یاد بگیرید؟

اگر می خواهید یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید استرس نگیرید، یک زبان انتخاب کنید و در یادگیری برنامه نویسی به آن زبان به سطح معقولی برسید.

زبان اول برای یادگیری برنامه نویسی

یادگیری زبان اولی که برای یادگیری برنامه نویسی استفاده می کنید همواره سخت است چرا که شما به صورت همزمان هم در حال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستید و هم در حال یادگیری قواعد برنامه نویسی می باشید. هنگامی که شما زبان اول برنامه نویسی خود را به خوبی یاد گرفتید یادگیری برنامه نویسی با زبان های دوم و سوم به مراتب راحت تر از زبان اول است، چرا که همه زبان های برنامه نویسی دارای اصول مشترکی هستند که از طریق این اصول اجرا می شوند و هنگامی که شما این اصول را یاد می گیرید برای یادگیری سایر زبان ها تنها کافی است قواعد نوشتاری آن ها را فرا بگیرید. هر زبان دارای دستورات خاص خود می باشد، اما زمانی که شما پایه و اساس برنامه نویسی را یاد گرفتید انتخاب مسیر و یادگیری مهارت های بیشتر در دنیای برنامه نویسی بسیار راحت تر می شود.

حال که شما زبان اول برای یادگیری برنامه نویسی را انتخاب کردید اجازه دهید که اولین مرحله از مسیر یادگیری برنامه نویسی را شروع کنیم:

سطح مبتدی در یادگیری برنامه نویسی

مثال Hello world

اولین چیزی که معمولا باید یاد بگیرید که در یک زبان خارجی بگویید چیست؟ معمولا ساده ترین جمله سلام دادن می باشد، به همین شکل گفتن سلام دنیا معمولا اولین چیزی است که شما یاد می گیرید در شروع یادگیری برنامه نویسی بگویید. بعد از یادگیری گفتن عبارت سلام شما باید شروع به یادگیری دستور های زبان و لغات کنید، در برنامه نویسی شما معمولاً باید با مفاهیمی همچون انواع متغیرها، توابع و متدها، سینتکس و نحوه ساخت یک ساختار آشنا شوید. ممکن است یادگیری تمامی این موارد برای شما جالب نباشد و در هنگام یادگیری برنامه نویسی دچار مشکلاتی شویم اما تسلط بر تمامی این موارد می‌تواند باعث موفقیت شما در آینده شود.

اشتباهات برنامه نویسی

در مراحل اولیه ممکن است شما اشتباهات زیادی را مرتکب شوید اما نگران نباشید این اشتباهات معمولا برای تمامی افراد مبتدی پیش می آید، نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که با مرتکب شدن این اشتباهات خسته نشوید و سعی کنید نکات مربوط به آن را یاد بگیریم. در حقیقت اشتباه کردن چیز خوبی است و باعث می شود که شما درس های  بسیار زیادی را از اشتباهات خود بگیرید، گاهی اوقات ممکن است شما اشتباهات بسیار زیادی را انجام دهید که در این صورت سعی کنید به هیچ وجه یادگیری خود را قطع نکنید. کلید کار اینجا است که اشتباهات را انجام دهید تا چیزهای مختلف را در هنگام یادگیری برنامه نویسی آزمایش کنید. به عنوان مثال یکی از نکاتی که شما می توانید آزمایش کنید را در ادامه آورده ایم:

یک مثال از آزمایش و خطا

اگر شما در حال یادگیری برنامه نویسی از طریق خواندن یک مقاله هستید سعی کنید همان کاری را انجام دهید که در هنگام درس خواندن انجام می دهید، اما گاهی اوقات مقاله را کنار گذاشته و سعی کنید کدهایی که آموخته اید را در یک محیط ویرایشگر وارد کنید و کمی با آن سر و کله بزنید. اگر کد شما دچار مشکل می‌شود سعی کنید متوجه شوید که چرا این مشکل به وجود می آید و سپس سعی کنید که مشکل کد خود را برطرف کنید و آن را دوباره بازنویسی کنید، فقط توجه داشته باشید که اشتباهی که باعث به وجود آمدن این مشکل شده است را یادداشت کنید تا بعدها به آن دسترسی داشته باشید. انجام این کار نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار زیادی می باشد ولی مطمئن باشید که بعدها از انجام دادن این کار بسیار خشنود خواهید بود و نتیجه آن را در روند یادگیری برنامه نویسی مشاهده خواهید کرد. در واقع زمانی که شما با مفاهیم برنامه نویسی سر و کله می زنید در حال ثبت کردن مفاهیم بر روی مغز خود هستید که باعث می‌شود تا نوع تفکر مغز شما بهبود پیدا کند.

سطح متوسط از یادگیری زبان خارجی

در هنگام یادگیری زبان های خارجی این نقطه دقیقا همان جایی است که همه چیز شروع به سرگرم کننده تر شدن می کنند، هرچه اطلاعات شما د رباره زبان بیشتر می‌شود کارهایی که می‌توانید با آن انجام دهید نیز بیشتر می ‌شوند. در این مرحله مهارت های مکالمه شما توسعه پیدا خواهد کرد و همچنین شما قادر هستید که بخش زیادی از آنچه که در حال خواندن و یا شنیدن آن هستید را درک کنید. ممکن است حتی بتوانید با افرادی که این زبان به عنوان زبان مادری شان می باشد دوست شوید، تمامی این اتفاقات زمانی می افتد که شما به یک سطح مناسبی از یادگیری زبان مورد نظر رسیده باشید. برنامه نویسی نیز این چنین می باشد که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

سطح متوسط از یادگیری برنامه نویسی

در برنامه نویسی منظور از سطح متوسط این است که شما شروع به درک اصول زبان برنامه نویسی مورد نظر و آنچه که می توانید با استفاده از این زبان انجام دهید می کنید. البته توجه داشته باشید که شما هنوز هم باید بر روی اصول یادگیری برنامه نویسی کار کنید، کتاب ها را بخوانید و همینطور به مطالعه آموزش ها و آزمایش و خطا ادامه دهید. اما در این مرحله شما می‌توانید یک چارچوب برای خود ایجاد کنید و در طول زمان در این چارچوب رو به جلو حرکت کند، همچنین در این مرحله شما می توانید با سایر توسعه ‌دهندگان باتجربه ‌تر ارتباط برقرار کنید که یکی از بهترین راه های ارتباطی استفاده از GitHub می باشد. در حقیقت دانستن اینکه سایر افراد چگونه برنامه نویسی می‌ کنند می‌ تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

ارائه یک مثال از استفاده از تجربه دیگران

به عنوان مثال شما می توانید به منابع مختلف GitHub که مورد علاقه شما می باشد نگاه کنید و ببینید که سایر برنامه نویس ها چگونه مشکلات خاص خود را حل کرده‌ اند، حتی ممکن است در هنگام نگاه کردن به یکی از این منابع بتوانید یک اصلاح کلی بر روی یکی از روش هایی که برای حل یک مسئله ارائه شده است را صورت دهید، حتی اگر صاحبان روش درخواست اصلاح شما را قبول نکند شما تجربه بسیار زیادی را در این راه به دست خواهید آورد که در ادامه یادگیری برنامه نویسی به شما کمک بسیار زیادی می‌ کند. شما همچنین می توانید از سایر برنامه نویس هایی که در انجمن های آنلاین حضور دارند استفاده کنید. بسیاری از افراد هستند که علاقه دارند به شما کمک کنند تا یک اشکال را در برنامه خود بیابید و این چنین شما را در راه درست قرار می دهند.

کمی ناامیدی

در اینجا باید کمی خبر بد به شما بدهم، گاهی اوقات در هنگام یادگیری برنامه نویسی شما حس می کنید که فلج شده اید، انگار که دیگر در مسیر یادگیری قرار ندارید و ممکن است فکر کنید که فاصله بسیار زیادی با آنچه که فکر می ‌کردید دارید. اما نترسید، این احساسات کاملا نرمال است و بخشی از یادگیری برنامه نویسی و یادگیری انواع مهارت های مختلف می باشد. در همان ابتدای یادگیری برنامه نویسی شما می توانید به میزان بسیار زیادی پیشرفت کنید و مهارت های خود را ارتقا دهید، اما هر چه که سطح شما بالاتر می‌ رود یادگیری مطالب پیشرفته ‌تر نیز سخت ‌تر می‌شود و به همین دلیل شما باید زمان بیشتری را برای یادگیری برنامه نویسی در سطوح بالاتر بگذارید. همواره به یاد داشته باشید که تسلط بر هر مهارتی همیشه زمان بسیار زیادی را می برد و شما برای این که از یک فرد مبتدی به یک فرد حرفه‌ ای و کارکشته تبدیل شوید باید زمان و انرژی زیادی را در یادگیری برنامه نویسی صرف کنید.

نگران نباشید

کمی صبور باشید و درک کنید که زمان بیشتری برای یادگیری برنامه نویسی به صورت حرفه ای نیاز دارید، سعی نکنید که فشار زیادی را بر روی خود قرار دهید تا به مهارت‌های بالاتری برسید. داشتن پایه قوی در یادگیری برنامه نویسی می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در آینده کند.

سطح پیشرفته در یادگیری برنامه نویسی

هنگامی که در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای چیزی است که اکثر افراد معمولاً آن را می خواهند وقتی شما نیز می خواهید که تبدیل به فردی حرفه ای در آن زبان شوید. منظور از حرفه ای و داشتن مهارت در اینجا این است که شما بتوانید به صورت کامل ایده و یا احساسی را که دارید به زبان بیاورید و به سایر افراد منتقل کنید. رسیدن به سطح پیشرفته در یادگیری برنامه نویسی احساس فوق العاده خوبی به شما می دهد، اگرچه ممکن است سختی های بسیار زیادی برای شما در بر داشته باشد. با رسیدن به صورت حرفه ای در یادگیری برنامه نویسی شما به مهارت های خود به عنوان یک برنامه نویس اعتماد بیشتری خواهید کرد و قادر خواهید بود که تقریباً هر چیزی را که مشتریان و کارفرمایان از شما می خواهند را به صورت کامل انجام دهید. شما در این مرحله از یادگیری برنامه نویسی مطمئن هستید که حتی اگر به صورت دقیق نحوه انجام کاری را ندانید می‌توانید با تحقیق کردن در منابع مختلف از جمله موتور جستجوی گوگل راه حل مناسب را با کمی صرف وقت پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که در این مرحله از یادگیری باز نمانید، برنامه نویسی دائما در حال تغییر می باشد، شما به صورت پیوسته نیاز دارید که مهارت های خود را ارتقا دهید و اگر از این کار باز بمانید ممکن است سطح حرفه ای خود را از دست بدهید. بنابراین برای اینکه همواره شما را به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای بشناسند باید سعی و تلاش بسیار زیادی کنید.

توصیه می شود مقاله ما در زمینه یادگیری برنامه نویسی را نیز مطاله نمایید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi