چگونه هوش مصنوعی طراحی UI/UX را شکل می‌دهد
ایمان مدائنی

طراحی UI/UX از این امر مستثنی نیست. ورود به این صنعت طراحی هوش مصنوعی را به وجود آورده است.

مجله Wired آن را "طراحی بر پایه هوش مصنوعی" می‌نامد، در حالی که دیگران آن را "طراحی بر پایه الگوریتم" می‌نامند. با این حال، کسانی هم هستند که آن را "هوش طراحی" می‌نامند. با وجود نام‌های متعدد، اساسا به معنی مخابره هوش غیر انسانی برای تولید نتایج خلاقانه است که به چشم انسان، واقعی به نظر می‌رسد.

در حقیقت، AI همچنان فرصت‌های جدیدی را برای ما به عنوان سازندگان ایجاد می‌کند. رابط‌ها و تجربیات کاربری (UI/UX) بر اساس AI، امروزه بر درب این حرفه ضربه می‌زنند و مربوط به آینده هستند. با این حال، هنوز مشغول به کار شدن آن خیلی زود است.

به گفته Urban، سه سطح توسعه مصنوعی وجود دارد:

هوش مصنوعی محدود: مفهوم آن به این معناست که توسعه AI سطحی است، مثلا به طوری که قادر به اجرای وظایف بسیار پیچیده مربوط به شغل خلاقانه UXنیست.

هوش مصنوعی عمومی: حداقل این سطح باید انجام شود تا ما بتوانیم ماشین‌ها را با وظایف خلاق‌تر ایجاد کنیم. در اینجا هوش مصنوعی مساوی است با هوش انسانی.

هوش مصنوعی عالی (سوپر): در این سطح، هوش مصنوعی از هوش انسانی هم هوشمندانه‌تر است.

در اینجا یک سوال فنی پیش می‌آید. چه اتفاقی می‌افتد وقتی AI به سطح سوم توسعه خود می‌رسد. آیا تعامل انسان و ماشین هماهنگ می‌شود و ساخت تجربه کاربری مهیج و هوشمندانه را برای ما آسان می‌سازد؟ و یا مردم به سادگی شغل خود را به دلیل اینکه ماشین جای آن‌ها را می‌گیرد، از دست می‌دهند. هر چند مورد اول را ترجیح می‌دهیم، با این حال، در این مرحله، این موضوع به حدس هر کس برمی‌گردد.

آیا هوش مصنوعی دوست طراحان است یا دشمن آنان؟

ما نمی‌گوییم که یک ماشین خودآگاه خواهد شد و همانند Skynet در فیلم ترمیناتور در مقابل انسان ایستادگی می‌کند. با این حال، این گونه نیست که بگوییم بسیاری از هوش مصنوعی‌ها مشاغل طراحی UI/UX را در آینده تصاحب می‌کنند. هنگام بحث در مورد اینکه AI دوست یا دشمن طراحان است، دو طرف سکه وجود دارد.

هوش مصنوعی دوست است. این آغاز عصری جدید است

سیستم‌های AI می‌توانند ارتباط عمیق‌تری بین برندها و مخاطبان خود ایجاد کنند، و ارتباط بین آنان را افزایش دهند. هوش مصنوعی می‌تواند به ما برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های گسترده برای طراحی محصولات کمک کند که قادر به برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های انسان می‌شود.

هوش مصنوعی در حال تغییر شیوه تفکر مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها درباره تجربیات کاربری است. AI بینش نوآورانه‌تر، تعامل صمیمی‌تر، زمینه‌های خاص‌تر، پردازش سریع‌تر و رابط‌های بصری‌تری را ارائه می‌دهد. AI شخصی‌سازی‌های رابط کاربری را در الویت‌های فردی مورد هدف قرار می‌دهد، تعاملات مرسوم را به چالش می‌کشد و کانال‌های جدید مثل صوت را اضافه می‌کند.

هوش مصنوعی دشمن است. پایان نزدیک است

ربات‌ها بخشی از شغل‌هایی را که در حال حاضر توسط بشر انجام می‌شود را سرقت خواهند کرد. چگونه هوش مصنوعی در بلند مدت بر طراحی و توسعه برنامه تاثیر خواهد گذاشت؟

ربات‌ها جایگزین طراحان و توسعه‌دهندگان برنامه موبایل، حداقل در آینده‌ای نزدیک، نمی‌شوند. یا، شاید، آیا می‌دانید چطور 7 میلیارد انسان را به اعتماد به یک تصمیم‌گیری توسط الگوریتم متقاعد کنید؟ خوب، هیچ کس این کار را نمی‌کند.

انسان‌ها توانایی منحصربه‌فردی برای ایجاد زمینه برای طراحی ما دارند و انتقال حس و تفکر را برای کاربران دیگر ایجاد می‌کنند.

طراحان برنامه موبایل تصمیم نمی‌گیرند که آیا منوی برنامه باید نمایش داده شود یا پنهان باشد.

طراحان وب تصمیم نمی‌گیرند که آیا آن‌ها دو یا سه ستون گرید را برای وب‌سایت، صرفا به دلیل اندازه و تعداد تصاویر نمایشی، ایجاد کنند.

و مطمئنا اکثر طراحان تصمیم نمی‌گیرند که رنگ فونت بر اساس "کتاب روانشناسی رنگ" تعیین شود.

هوش مصنوعی ممکن است به تحویل UXای که ما منتظر آن هستیم کمک کند

طراحی بر اساس AI سطح جدیدی از ارتباط بین AI و تجربه مشتری است. تجربیات کاربری بر اساس یادگیر ماشین (Machine learning) زمین‌های بازی باور نکردنی برای UX هستند. آن‌ها تکنولوژی و افراد را به چالش می‌کشند و وعده می‌دهند که طراحی UX را به سطح جدیدی از تجربه دیجیتال منتقل می‌کنند.

تصور کنید پشت AI چشم‌اندازی از طراحی UX است. این امر می‌تواند به افزایش تجربه کاربری توسط ارائه پاسخ‌های خودکار و بصری به درخواست‌های کاربران کمک کند. AI توانایی ایجاد تنوع طراحی‌های متعدد که به سرعت به کاربران پاسخ می‌دهد را دارد. با استفاده از اطلاعات مشتق‌شده برای تجدیدنظر رفتار کاربران، الگوریتم‌های مبتنی بر AI می‌توانند فرآیند تجربه کاربری بداهه را ساده کنند.

مزایای AI حتی عمیق‌تر می‌شود. اگر ما اغلب از AI در طراحی UX استفاده کنیم، فضای بیشتری را آزاد می‌کنیم و مانع سردرگمی کاربران با فرمان‌های صوتی، رفتارها یا دکمه‌ها می‌شویم.

بر اساس نتایج نظرسنجی که اخیرا توسط Adobe ایجاد شده است،‌ 62% طراحان به هوش مصنوعی و مزایایی که می‌توانند به روند خلاقانه اضافه کنند علاقه‌مند هستند. AI و machine learning وعده داده‌اند که یک "تأثیر دموکراسی بر خلاقیت" در برنامه‌ها و محصولات ایجاد می‌کنند.

هوش مصنوعی به عنوان رابط کاربری جدید. چگونه machine learning به ایجاد طراحی هوشمندتر کمک می‌کند؟

طراحی UI هنوز در مسیری قرار دارد که AI و آینده طراحی بسیار بهتر از امروز خواهد بود.

جوامع طراح و توسعه‌دهنده استفاده از تجربه کاربری AI را در سفر خود برای ایجاد برنامه‌های موبایل منحصربه‌فرد آغاز کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد AIیکی از روندهای طراحی و توسعه برنامه موبایل می‌شود که در سال 2019 در حال محبوب شدن است.

طراحان با کمک ترجمه مبتنی بر AI شروع به ایجاد طرح‌های محلی کرده‌اند. هوش مصنوعی همچنین به دریافت بینش‌هایی که عناصر کاربران با آن در ارتباط هستند، که مورد توجه می‌باشند، کمک می‌کند.

در حال حاضر کار تغییر اندازه تصویر و تنظیم رنگ می‌تواند توسط ربات‌ها انجام شود، که بسیار زیاد باعث افزایش بهره‌وری کاربران می‌شود.

یک نمونه عالی از UI مبتنی بر AI تکنولوژی انتشاریافته توسط Airbnb است. این تکنولوژی می‌تواند طرح اولیه را شناسایی کند و سپس آن‌ها را در زمان واقعی به کد تبدیل کند. به این ترتیب طراحان زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک محصول به دست خواهند آورد، و این چیزی است که حداقل یک دهه طول می‌کشد تا کامپیوترها آن را یاد بگیرند.

جمع‌بندی

AI می‌تواند به صورت خودکار وظایف تکراری را انجام دهد و زمان بیشتری را برای تمرکز بر طراحی استراتژیک‌تر صرف کند و این امر کمک بسیار خوبی برای ما است. مسلما، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به ما کمک می‌کند تا تجربیات شخصی‌تر، مرتبط‌تر، هوشمندتر و کارآمدتری را برای مردم طراحی کنیم.

وقت آن است که شناخت این فرصت را برای کار با تکنولوژی، نه بر علیه آن، شروع کنیم.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi