5 دلیل برای اینکه شما باید برنامه دسکتاپ Electron بسازید
ایمان مدائنی

Electron چیست؟

Electron که همچنین Electron JS نامیده می‌شود، یک فریم‌ورک توسعه نرم‌افزار برای ساخت برنامه‌‌های بومی یا native (برنامه‌هایی که به صورت بومی بر روی Windows، macOS و Linux اجرا می‌شوند) با استفاده از تکنولوژی‌های وب، مثل JavaScript، HTML و CSS است. خود الکترون نیز منبع باز (open source) است و توسط گیت‌هاب و یک جامعه فعال از همکاران در سراسر جهان نگهداری می‌شود.

اولین نسخه الکترون در سال 2013 به عنوان Atom Shell منتشر شد، و این فریم‌ورک از آن زمان به بعد توسط بسیاری از برنامه‌های دسکتاپ پذیرفته شده است، که بسیاری از آن‌ها open source هستند. دراینجا 5 برنامه الکترون محبوب وجود دارد که احتمالا در مورد برخی از آن‌ها شنیده‌اید:

Atom: یک ویرایشگر سورس کد و متن رایگان و open-source که همکاری در کد را آسان می‌سازد.

Discord: برنامه VoIP و پلت‌فرم توزیع دیجیتال که برای جوامع بازی‌های ویدیویی طراحی شده است.

Slack: یک مجموعه مبتنی بر ابر (cloud) از سرویس‌ها و ابزارهای همکاری تیمی اختصاصی که ارتباطات و همکاری تیمی را در یک مکان به ارمغان می‌آورد.

Trello: یک برنامه لیست‌سازی مبتنی بر وب برای سازماندهی کار و زندگی شما.

Etcher: یک برنامه رایگان و منبع باز سودمند که برای ضبط فایل‌های image مانند فایل‌های iso. و img. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا توسعه‌دهندگان به الکترون رو می‌آورند و چرا تقاضا برای آن در سال‌های اخیر به طور پیوسته در حال رشد است. بیایید نگاهی به 5 دلیل از اینکه چرا توسعه‌دهندگان الکترون را دوست دارند و چرا تمایل دارند در برنامه‌های دسکتاپ بعدی خود از آن استفاده کنند، داشته باشیم.

چرا باید برنامه دسکتاپ Electron بسازید؟

1. موانع کمی برای ورود به آن وجود دارد

این روزها توسعه‌دهندگان حرفه‌ای تقاضای بسیار بالایی برای آن دارند و تخمین زده می‌شود که تعدادی از موقعیت‌های توسعه نرم‌افزاری می‌توانند تا سال 2020 تا یک میلیون افزایش یابند.

از آنجایی که الکترون از JavaScript، HTML، CSS و سایر فناوری‌های وب استفاده می‌کند، تقریبا تمام توسعه‌دهندگان با مهارت‌های توسعه وب می‌توانند بدون تلاش زیادی شروع به کار با آن کنند. همچنین پاسخ مناسبی به کمبود استعداد برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

2. افزایش سرعت توسعه

پیش از این، زمان زیادی طول می‌کشید تا حتی یک برنامه دسکتاپ نسبتا کوچک را توسعه دهیم، زیرا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مجبور بودند همه بخش‌ها را از ابتدا، و با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین بنویسند.

به جای استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین مثل C و C++، الکترون از جاوااسکریپت، یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی ،استفاده کرد. از آنجا که کد جاوااسکریپت به صورت خط به خط تفسیر می‌شود، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نیاز به حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر برنامه را دیباگ و بهینه‌سازی کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌ها را سریع‌تر از آنچه که قبلا می‌توانستند ارسال کنند.

3. به روزرسانی‌های خودکار و نصب‌کننده‌های (installer) راحت

برنامه‌های موبایل آنچه که ما انتظار داریم برنامه‌ها انجام دهند را تغییر داده‌اند. به جای دانلود آپدیت‌ها از وب‌سایت، کاربران انتظار دارند به محض اینکه آخرین ورژن منتشر شد به صورت اتوماتیک ، ترجیجا در پس‌زمینه، برنامه‌ها آپدیت شوند. آن‌ها همچنین انتظار دارند برنامه‌ها به صورت نصب‌کننده‌های راحت باشند که همه اجزای برنامه را با هم دارند.

 برنامه‌های دسکتاپ الکترون می‌توانند به لطف اجزای autoUpdater خودشان به صورت اتوماتیک آپدیت شوند و نصب‌کننده‌های راحت را برای برنامه‌های دسکتاپ الکترون به لطف electron-builder، یک راه‌حل کامل برای بسته‌بندی و ساخت آماده برای توزیع برنامه الکترون برای ویندوز، macOS و لینوکس، در زمان بسیار کمی ایجاد کنند.

4. پشتیبانی چند سکویی (Cross-platform)

وقتی یک برنامه الکترون را می‌نویسید، می‌توانید مطمئن شوید که بر روی تمام سیستم عامل‌های اصلی دسکتاپ از جمله ویندوز، لینوکس و macOS اجرا می‌شود. بسیاری از سیستم عامل‌های مختلف برنامه‌ها را بدون هیچ پیکربندی خاصی پشتبیانی می‌کنند مثل نوارهای منوی سیستم عامل های بومی، کلیدهای رسانه‌‌ای و غیره که موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه توسعه‌دهندگان می‌شود.

به همین دلیل برنامه‌های دسکتاپ الکترون به صورت بی‌نقص در میان سیستم عامل‌های مختلف به سادگی اجرا می‌شوند. آن‌ها اساسا نمونه‌ای از مرورگر وب Chromium، پروژه منبع باز مرورگر وب گوگل هستند. به همین دلیل است که آن‌ها تمایل به مصرف حافظه بیشتر نسبت به برنامه‌های دسکتاپ نوشته شده در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر دارند.

5. جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان و کاربران

الکترون یک پروژه منبع باز بزرگ است که در سراسر جهان گسترده شده است، و جوامع الکترون پیشرفته‌ای از توسعه‌دهندگان و کاربران در همه جا وجود دارد، که باعث فراوانی منابع آموزشی و ابزارهای توسعه می‌شود.

شاید به دلیل اینکه الکترون موانع کمی برای ورود به آن دارد، جوامع الکترون تمایل زیادی به خوش‌آمدگویی به تازه‌کاران دارند، و آن‌ها هیچ وقت اعضای خود را برای درخواست سوال و کنجکاوی‌شان مجازات نمی‌کنند.

جمع‌بندی

الکترون یک فریم‌ورک توسعه نرم‌افزار پیش‌رونده است که برنامه‌های دسکتاپ مشهوری را در اختیار ما قرار داده است، ازجمله Atom، Discord، Slack، Trello وEtcher. دلایل اینکه چرا توسعه‌دهندگان حرفه‌ای Electron JS از استفاده از آن لذت می‌برند عبارت است از موانع کم برای ورود و شروع به کار با آن، سرعت سریع توسعه، آپدیت خودکار و نصب‌کننده‌های راحت، پشتیبانی چند سکویی و جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان و کاربران آن.

در صورت تمایل میتوانید از دوره آموزش Electgron در سایت دیدن کنید .

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi