معرفی نرم‌افزار Blender برای طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی
محمد اردوخانی

شکی نیست که Maya صنعت استانداردی برای برنامه‌های سه بعدی است و دلایل خوبی برای پشتیبانی از آن وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که Blender ابزاری با ویژگی‌هایی کمتر از آن است. Blender حتی در بعضی بخش‌ها نسبت به Maya بصری‌تر است.
Blender یک نرم‌افزار چند سکویی (cross-platform) است که بر روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و macOS اجرا می‌شود. همچنین دارای حافظه نسبتا کوچک و درایو مورد نیاز در مقایسه با دیگر مجموعه‌های ایجاد طرح‌ها و مدل‌های سه بعدی می‌باشد. رابط آن از OpenGL استفاده می‌کند تا یک تجربه سازگار را در تمام سخت‌افزارها و پلت‌فرم‌های پشتیبانی‌شده ارائه دهد.
به عنوان یک پروژه جامعه محور تحت مجوز GNU General Public (GPL)، عموم مردم قادربه ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ به کد پایه آن هستند، که منجر به ویژگی‌های جدید، پاسخگو به رفع اشکال‌ها و قابلیت بهتر می‌شود. از این رو شما می‌توانید به پیشرفت یک ابزار همکاری قدرتمند کمک کنید.

چه کسی از Blender استفاده می‌کند؟
Blender دارای ابزارهای بسیار متنوعی است که برای تقریبا هر نوع تولید رسانه‌ای مناسب می‌باشد. افراد و استودیوهای سراسر جهان از آن برای پروژه‌های سرگرمی، فیلم‌های تجاری و ویژه استفاده می‌کنند.
همچنین اگر قصد ساخت بازی را دارید، Blender گزینه بسیار خوبی است. برای توسعه اولیه بازی یا نمونه اولیه، Blender دارای یک موتور بازی داخلی است. از لحاظ سرعت یادگیری، احتمالا شما می‌توانید در Blender نسبت به سایر برنامه‌های سه ‌بعدی سریع‌تر حرکت کنید، اما گذشته از آن منحنی یادگیری قابل مقایسه‌ای دارد.
ویژگی‌های کلیدی
Blender یک مجموعه کامل از ایجاد محتوای سه بعدی است، که طیف وسیعی از ابزارهای ضروری را شامل می‌شود، از جمله مدل‌سازی، رندرینگ، انیمیشن‌سازی و تدوین، ویرایش ویدیو، کامپوزیت و بسیاری از انواع شبیه‌سازی‌ها.
دارای معماری سه بعدی با کیفیت بالا می‌باشد، که باعث ایجاد جریان کار سریع و کارآمد می‌شود.
این برنامه دارای پشتیبانی جامعه فعالی است. انجمن بزرگ، پایدار و فعال کاربران از سال 1998  دور هم جمع شده و به پیشرفت این برنامه کمک کرده‌اند. چندین وب‌سایت مستقل مانند سایت‌های آموزشی، فروم‌ها، وبلاگ‌ها و اخبارها نیز وجود دارند که مخصوص Blender می‌باشند. یکی از بزرگ‌ترین فروم‌ها Blender Artists است، جایی که کاربران Blender جمع می‌شوند تا خلاقیت خود را نشان دهند، بازخوردها را دریافت کنند، سوال بپرسند و پاسخ دهند و به طور کلی درباره Blender صحبت کنند.
و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم چند سکویی می‌باشد و با رابط کاربری گرافیکی OpenGL در تمام پلت‌فرم‌های اصلی اجرا می‌شود (و قابل تنظیم با اسکریپت‌های پایتون است).

Blender امکان انجام طیف گسترده‌ای از وظایف را فراهم می‌کند، و در صورتی که تازه شروع به درک اصول آن می‌کنید ممکن است ترسناک به نظر برسد. با این حال، با کمی انگیزه و موارد یادگیری مناسب، پس از چند ساعت تمرین به خوبی می‌توانید خودتان با Blender آشنا شوید.
با وجود همه کارهایی که Blender می‌تواند انجام دهد، یک ابزار است. هنرمندان بزرگ با فشردن دکمه‌ها یا دست‌کاری قلم‌موها شاهکارهایی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه با یادگیری و تمرین کردن موضوعاتی مثل آناتومی انسان، ترکیب، نورپردازی، اصول انیمیشن و غیره این کار را انجام می‌دهند.
نرم‌افزار ساخت 3D مثل Blender دارای پیچیدگی‌های فنی افزوده شده و اصطلاحات مخصوص وابسته به این تکنولوژی است. یادگیری اصطلاحاتی مثل UV maps، materials، shaders، shaders و درک آن‌ها، به شما کمک می‌کند به بهترین شکل از Blender استفاده کنید.
پس اگر علاقه‌مند به ساخت طرح‌های سه‌ بعدی، انیمیشن‌ها و بازی‌ها هستید، شروع به یادگیری ابزار عالی Blender کنید، ذهن خود را بر روی سایر حوزه‌های هنری و تکنولوژیکی باز کنید و همچنین می‌توانید به یک هنرمند عالی تبدیل شوید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi