آینده مدیریت هویت (Identity Management) با استفاده از Blockchain
ایمان مدائنی

اما این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، از نفوذ در مقیاس‌های بزرگ و حملات فیشینگ شخصی گرفته تا کلاهبرداری‌هایی مثل سرقت کارت اعتباری. هک داده Equifax مثال خوبی از روش‌های نامناسب حفاظت از داده‌ها است که می‌تواند منجر به سرقت میلیون‌ها داده شخصی کاربران شود.

سرقت هویت تنها راهی نیست که می‌تواند اطلاعات شخصی ما را به خطر بیاندازد. اطلاعاتی که در اختیار وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف قرار می‌دهیم نیز اینگونه است. در واقع برای آنان رایگان است تا این اطلاعات را بین هر کس که می‌خواهند توزیع کنند.

نقش بلاک‌چین در مدیریت هویت (Identity Management)

تکنولوژی بلاک‌چین بسیار شناخته شده است. از آنجا که هیچ مخزن مرکزی که هکرها بتوانند داده‌ها را سرقت کنند وجود ندارد، اطلاعات ذخیره‌شده در بلاک‌چین از رخنه در داده‌هایی که دیتابیس‌های متمرکز غالبا از آن رنج می‌برند ایمن هستند. علاوه‌براین، کلیه تعاملاتی که بین دارندگان هویت و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و شفافیت کاملی وجود دارد.

فناوری‌های دیجیتالی غیرمتمرکز همچنین به افراد این امکان را می‌دهند تا بتوانند به صورت انعطاف‌پذیر هویت‌های دیجیتالی رمزگذاری‌شده را ایجاد کنند، که می‌توانند به راحتی از طریق برنامه‌های موبایل قابل دستیابی باشند و برای تأیید هویت در صورت لزوم استفاده ‌شوند. این روشی بسیار مطمئن‌تر در مقایسه با حمل اسناد هویتی سنتی در کیف است. جای تعجب نیست که امروزه بلاک‌چین در مدیریت و تأیید هویت در انواع مختلفی در برنامه‌ها، از اقدامات بشردوستانه گرفته تا بخش‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپ پناهندگان با بلاک‌چین

جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 آغاز شد و تاکنون 6.7 میلیون سوری پناهنده شده‌اند. میلیون‌ها نفر نه تنها خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند، بلکه هویت خود را نیز از دست داده‌اند. در صورت عدم وجود هر نوع اطلاعات هویتی، توزیع کمک‌های بشردوستانه (چه پول نقد، چه هر نوع کمک دیگری مثل محبت) بسیار دشوار است.

در یکی از کمپ‌های پناهندگان در اردن، از تکنولوژی بلاک‌چین برای ایجاد و تأیید هویت ساکنان استفاده می‌شود. این بخشی از پروژه Building Blocks است که در سال 2017 به ابتکار برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) آغاز شد. بر اساس این برنامه، پول به حساب‌های بانکی مردمی که نیاز به غذا دارند منتقل می‌شود، به جای اینکه غذا را به طور مستقیم برای آنان ارسال کنند. در این کمپ پناهندگان بلاک‌چین، جزئیات حساب کاربری WFP ساکنان در نسخه مجاز Ethereum blockchain نگهداری می‌شود. وقتی شخصی در سوپرمارکت اردوگاه WFP اقدام به خرید می‌کند، اسکن شبکیه چشم او با پایگاه داده سازمان ملل برای تایید هویت مطابقت داده می‌شود. از این رو، مبلغ فاکتور او از طریق کیف پول WFP کسر می‌شود.

استفاده از فناوری بلاک‌چین تضمین کرده است که اطلاعات شخصی پناهندگان به طور ایمن در بلاک‌چین ذخیره می‌شود، و همچنین باعث می‌شد روند توزیع پول 98% ارزان‌تر صورت گیرد. استفاده از چنین کیف پول دیجیتالی به پناهندگان کمک می‌کند تا یک منبع معتبر هویتی و یک تاریخچه اعتباری قابل رسیدگی داشته باشند. تخمین زده می‌شود که برنامه Building Blocks حداقل به نیم میلیون پناهنده در اردن کمک کرده است و موفقیت آن باعث تسریع در پذیرش فناوری بلاک‌چین در سایر بخش‌های سازمان ملل شده است.

کمک مالی به بخش MSME

 

کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند اندونزی، سنگاپور و مالزی اخیرا بازیگران اصلی اقتصاد جهانی شده‌اند. بخش قابل توجهی از اقتصاد آن‌ها توسط شرکت‌های خیلی کوچک، کوچک و متوسط یا MSMEها تشکیل شده است. متاسفانه، MSMEها متوجه شده‌اند که رقابت با شرکت‌های بزرگ امرزی بسیار دشوار است. بیشتر MSMEها در بخش‌های روستایی قرار دارند و صاحبان آن‌ها دارای اسناد حقوقی مناسب یا سابقه اعتبار بلند مدت نیستند. این امر باعث می‌َشود بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام به آن‌ها نداشته باشند. در حقیقت، طبق گزارش بانک جهانی تقریبا 70% MSMEها در بازارهای نوظهور از این اعتبار برخوردار نیستند!

بخش MSME در اندونزی برای تولید ناخالص داخلی (GDP) بسیار مهم است. طبق گزارشی  در سال 2018، MSMEها در 99% کل کسب و کارها و 89% تمام استخدام‌های بخش خصوصی مشارکت داشته‌اند. متاسفانه وضعیت MSMEها چندان خوشایند نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که امید به آینده وجود دارد، زیرا مؤسسات مختلف دولت اندونزی اخیرا مشارکتی را با بلاک‌چین Tokoin امضاء کرده‌اند. Tokoin در اندونزی در حال ایجاد پلت‌فرمی مبتنی بر Ethereum است تا هویت دیجیتال قابل تأییدی را برای این MSMEها ایجاد کند.

MSMEها ابتدا باید اطلاعات اولیه KYC (پروسه تأیید و احراز هویت) خود را بر روی پلت‌فرم Tokoin آپلود کنند، که می‌تواند هویت‌های دیجیتالی را برای آن‌ها بر روی Ethereum blockchain ایجاد کند. پس از آن، هر تراکنش مالی که آن‌ها درگیر آن هستند، با هویت دیجیتالی آن‌ها در بلاک‌چین مرتبط می‌شود. این امر می‌تواند به ایجاد امتیازهای قابل اعتماد و ضد حمله برای این شرکت‌ها کمک کند. بانک‌ها می‌توانند هنگام ارائه وام، این سوابق را تحلیل کرده و اعتبار این شرکت‌ها را ارزیابی کنند. فروشندگان دیگر(مثل انبارها، تأمین‌کنندگان مواد اولیه و غیره) می‌توانند به این داده‌ها نیز دسترسی پیدا کنند. بسته به عملکرد آن‌ها در اندونزی، Tokoin قصد دارد خدمات خود را در آینده‌ای نزدیک به سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز گسترش دهد.

تأیید هویت با هدف عمومی

امروزه تأیید هویت بخشی از زندگی ما شده است. سفر به خارج از کشور، خرید ماشین جدید، همه چیز به نوعی تأیید هویت نیاز دارد. حتی باز کردن حساب کاربری در فیس‌بوک نیز به تأیید ایمیل نیاز دارد! حمل اسناد مهم همیشه عملی و حتی ایمن نیست. از طرف دیگر، هنگامی که ما هر نوع داده‌ای را به هر یک از برنامه‌ها ارائه می‌دهیم، واقعا تصوری از آن نداریم که چگونه مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار می‌گیرد. این زمانی است که کنترل دقیق حریم شخصی که بلاک‌چین در اختیار شما قرار می‌دهد وارد عمل می‌شود.

Civic یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بلاک‌چین است که در بخش تأیید و مدیریت هویت کار می‌کند. برنامه تلفن همراه Civic ترکیبی از ویژگی‌های بیومتریک داخلی تلفن هوشمند و فناوری بلاک‌چین برای ایجاد هویت دیجیتالی برای کاربران است. هیچ KYC یا اسناد هویتی‌ای در بلاک‌چین ذخیره نمی‌شوند، و تا زمانی که کسی بتواند از برنامه Civic استفاده کند نیازی به حمل هیچ یک از آنان نیست. با اینکه به نظر می‌رسد Civic یک دستاورد استثنائی نیست، نکته قابل توجه این است از طرف سازمان‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است. رهبر بین‌المللی در ساخت تجهیزات HVACی Johnson Controls با Civic همکاری می‌کند تا از فناوری بلاک‌چین در کنترل سیستم‌های مدیریت دسترسی در ساختمان‌های خود استفاده کند. علاوه‌براین، Civic اخیرا به منظور ارائه تأیید هویت مبتنی بر بلاک چین به دستگاه‌های فروش، معاملات خود را با 12 شرکت بزرگ خرده‌فروشی خودکار انجام داده است. انتظار می‌رود این همکاری‌ها تا پایان سال 2019 فناوری بلاک‌چین را به حداقل 1000 دستگاه فروش گسترش دهد.

نتیجه‌گیری

تأیید هویت مبتنی بر بلاک‌چین امنیت، شفافیت و سهولت استفاده را فراهم می‌کند. چندین پروژه دیگر در این بخش مشغول به کار هستند. TheKey، Remme و SelfKey چند مورد از آن‌ها می‌باشند. و در حالی که ما هنوز شدیدا به روش‌های سنتی مدیریت هویت تکیه می‌کنیم، هر قدم کوچکی که Tokoin یا Civicبرمی‌دارد گامی بزرگ در جهت پذیرش بلاک‌چین است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi