10 اشتباه که طراحان وب باید از آن دوری کنند
ایمان مدائنی

در زیر 10 اشتباه مربوط به طراحی وب‌سایت را لیست کرده‌ایم که باید در ایجاد وب‌سایت از آن‌ها دوری کنید.

1. سرعت بارگذاری ضعیف

مصرف‌کنندگان اکنون با اطلاعات زیادی سر و کار دارند، اما گاهی اوقات توجه به این امر کاهش پیدا می‌کند. این واقعیت که صدها وب‌سایت با موارد دقیق در دسترس است، باعث شده است که میزان صبر کاربران کم شود. در صورت بارگذاری آهسته، آن‌ها سریعا به وب‌سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. درنظر گرفتن این عوامل هنگام تست سرعت بارگذاری و درنتیجه بهینه‌سازی آن بسیار مهم است. سرعت سایت را تست کنید و بهینه‌سازی موتور جستجو را نیز در نظر بگیرید. موارد لازم برای ایجاد وب‌سایت‌هایی با سرعت بالا در نظر بگیرید.

2. PopUp (پنچره‌های) تبلیغاتی

در حالی که مطمئنا این یک موضوع قابل بحث است، به ندرت PopUpهای تبلیغاتی خوب عمل می‌کنند. اگرچه ممکن است گزینه مناسبی برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب‌سایت شما به نظر برسد، اما قبل از پیاده‌ُسازی آن فکر کنید. وقتی که آن‌ها بر روی صفحه نمایان می‌شوند، برای بازدیدکنندگان بسیار آزاردهنده هستند. در طی دو ثانیه، صفحه پر از PopUp همراه با GDPR یا Cookie PopUp می‌شود. جدای از این، اعلان‌هایی نیز برای درخواست‌های مختلف باز می‌شوند. یکی از PopUpها منجر به باز شدن دیگری می‌شود، و کاربران شدیدا عصبانی می‌شوند و از ادامه کار در وب‌سایت شما امتناع می‌ورزند.

3. ویدیوها با پخش خودکار

این یکی دیگر از ویژگی‌های نامطلوب است که بازدیدکنندگان را از وب‌سایت دور می‌کند. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که ویدیوهایی را نشان می‌دهند که در کنار محتوا پخش می‌شوند. اکثر اوقات، ویدیوها با تبلیغات خودکار، که حتی آزاردهنده‌تر نیز هستند همراه می‌باشند. جدای از این‌ها، ویدیوهای پخش‌شده حتی به آنچه که شما می‌خواهید ربطی ندارند. این امر باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان، هر چقدر هم که به وب‌سایت شما علاقه‌مند باشند، هرگز به آن باز نگردند.

4. ناسازگاری چند سکویی (Cross-Platform)

در حال حاضر دنیا زیر انگشتان دست شما می‌چرخد، همه افراد در سراسر جهان برای گردش در اینترنت از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند. با این وجود، بسیار شگفت‌آور است که اکثر طراحان وب‌سایت این موضوع را مورد توجه کامل قرار نمی‌دهند. مهم نیست که وب‌سایت شما چقدر جذاب است و شامل محتوای عالی و گرافیک جذاب و زیبایی است، اگر وب‌سایت با تبلت یا تلفن‌های همراه سازگار نباشد، یک عامل مهم برای بازدیدکنندگان است.

5. پیمایش پیچیده

یکی از قوانین طراحی وب‌سایت این است که پیمایش را تا حد ممکن ساده نگه دارد. نه تنها رعایت نکردن این مورد باعث سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شود، بلکه بسیار ناامیدکننده است، زیرا بازدیدکننده برای پیدا کردن آنچه که باید به طور واضح در صفحه مربوطه قابل مشاهده باشد، عملا باید کل وب‌سایت را زیر و رو کند. بعد از تمام تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت وب‌سایت، پیمایش و هدایت اگر ضعیف باشد، شدیدا وب‌سایت را دچار مشکل می‌کند.

6. سربار انیمیشن

درست است که انیمیشن در جهت ساخت وب‌سایت جذاب و جالب برای جذب حداکثر بازدیدکنندگان خوب است، اما طراحان وب‌سایت باید بدانند که خط را کجا بکشند. در شرایط ایده‌آل، انیمیشن برای جلب توجه بازدیدکنندگان به سمت محتوا، و مهم‌تر از همه، دکمه فراخوان به عمل (Call-to-Action) استفاده می‌شود. با این حال، بیش از حد زرق و برق‌دار کردن وب‌سایت با این انیمیشن‌ها بازدیدکنندگان را پریشان می‌سازد و همین امر باعث می‌شود از وب‌سایت شما دور شوند.

7. لینک‌دهی داخلی ضعیف

این امر به طور عمومی شناخته نشده است، اما لینک‌دهی موثر می‌تواند در ارائه تجربه کاربری بهتر کارآمد باشد. حرکت یکپارچه از یک صفحه به صفحه دیگر باعث می‌شود کاربران مطالب بیشتری را بخوانند. لینک‌دهی به صفحات بی‌ربط مفید نیستند. یادآوری این نکته ضروری است که بهتر است لینک‌های داخلی را فقط وقتی توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شده است پیاده‌سازی کنید.

8. طرح‌بندی و چیدمان به هم ریخته

در حالی که ممکن است این امر ایده خوبی برای سرمایه‌گذاری زیاد در محتوا در هنگام طراحی وب‌سایت باشد، اما می‌تواند علیه شما هم کار کند. وب‌سایت‌هایی که با انواع متون و گرافیک پر شده است، ثابت کرده است که می‌تواند برای بازدیدکنندگان گیج‌کننده باشد، دقیقا برعکس انگیزه واقعی شما. از این رو، فضاهای سفید در برجسته کردن مطالب و تصاویر موجود در وب‌سایت صحیح هستند.

9. تصاویر استوک

این امر ممکن است برای طراحان وب‌سایت بسیار بی‌‌ضرر به نظر برسد. با وجود طیف گسترده‌ای از تصاویر استوک، انتخاب چند تصویر جذاب و استفاده از آن در طراحی وب‌سایت بسیار آسان است. اگر می‌خواهید درگیر بازاریابی‌های جدی وب‌سایت خود شوید، اکیدا استفاده از تصاویر استوک را کنار بگذارید. بازدیدکنندگان واقعا آگاه و هوشیار هستند، بنابراین آن‌ها فورا متوجه این موضوع در رابطه با تصاویر می‌شوند. سعی کنید از تصاویر واقعی و مرتبط برای وب‌سایت خود استفاده کنید.

10. لینک‌های از کار افتاده

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام طراحی وب‌سایت در نظر بگیرید، لینک‌های از کار افتاده هستند. لینک‌های از کار افتاده فقط نشان‌دهنده بی‌دقتی شماست. نه تنها رتبه‌بندی موتور جستجوی را پایین می‌آورد، بلکه باعث می‌شود بازدیدکنندگان‌تان را نیز از دست بدهید. خوشبختانه‌، ابزارهای مختلفی برای بررسی این کار وجود دارد، بنابراین لازم نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید. اکثر این ابزارها رایگان هستند، پس اجازه ندهید وب‌سایت‌تان حالت منسوخ‌شده را به خود بگیرد.

عوامل ذکر شده در طراحی وب‌سایت و تجربه کاربری بد نقش دارند. با این حال، برای تقویت عملکرد هر صفحه از وب‌سایت، این عوامل باید در کل مورد توجه قرار بگیرند. همیشه به یاد داشته باشید که از خود بپرسید، آیا این وب‌سایت کاربران را گیج و سردرگم می‌کند و در فرآیند پیدا کردن آنچه که کاربران به دنبال آن هستند همانند مانع عمل می‌کند؟ جذب بازدیدکنندگان کار ساده‌ای نیست، اما شما می‌توانید همیشه به طور مستمر بر روی بهبود و بهینه‌سازی وب‌سایت کار کنید و سرویس‌دهی به بازدیدکنندگان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این یک روش مطمئن برای حفظ بازدیدکنندگان و تبدیل آن‌ها به وفاداران برند‌تان است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi