توسعه‌دهندگان تازه‌کار باید از این 7 اشتباه دوری کنند
ایمان مدائنی

آنچه باید انجام داد، آموختن است. ما هم به عنوان توسعه‌دهنده ارشد، اشتباهات زیادی را مرتکب شده‌ایم. در این مقاله 7 اشتباه بزرگ را برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار و نحوه جلوگیری از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

1. اولین شغل انتخابی

اگر در حال تعلیم کدنویسی، یا در حال سپری کردن دوره‌های پایانی دانشگاه خود هستید، انتخاب اولین شغل‌تان یکی از اهداف اصلی شما خواهد بود. این امر همانند نوری در انتهای یک تونل تاریک است.

گرفتن کار آسان نیست. تعداد زیادی از افراد در تلاشند تا شغل‌های توسعه‌دهندگان تازه‌کار را بگیرند. شما باید رزومه خوبی را آماده کنید، آن را طبق مصاحبه‌های بسیاری تنظیم کنید، و این روند می‌تواند برای همیشه به طول انجامد.

به همین دلیل قابل درک است که پرش به هر پیشنهاد شغلی چقدر وسوسه‌انگیز است.

با این حال، این می‌تواند حرکت بدی باشد. شما باید به علائم هشداردهنده در مصاحبه‌ها توجه کنید. فقط حقوق خوب نباید شما را وسوسه کند. به محیطی وارد نشوید که هیچ جای پیشرفتی برای شما ندارد.

اولین کاری که انتخاب می‌کنید مهم است. این شغل طعم واقعی تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده را به شما می‌دهد و تجربه‌ای که کسب می‌کنید بقیه حرفه شما را تضمین می‌کند. به همین دلیل باید قبل از اینکه هر پیشنهاد شغلی را بپذیرید، به طور کامل در مورد آن شرکت و نقش خود در آنجا تحقیق کنید. آخرین چیزی که شما می‌خواهید یک تجربه بد یا مربی‌های بد است!

بنابراین قبل از درخواست یا پذیرش هر گونه پیشنهاد شغلی:

در مورد شرکت تحقیق کنید

شرکت مورد نظر را در اینترنت و وب‌سایت‌ها جستجو کنید و بررسی‌ها را بخوانید. اگر شرکت متناسب با اهداف و نیازهای شما باشد، حس خوبی به شما خواهد داد.

از افرادی که می‌شناسید پرس‌وجو کنید

اگر کسی از اطرافیان شما آنجا کار کرده است یا کسی را که در آنجا کار می‌کند را می‌شناسید،‌ با آن‌ها گفتگو کنید. متوجه شوید که آن‌ها چه چیزی را در آن شرکت دوست دارند، چه چیزی را دوست ندارند، و به طور کلی تجربه آن‌ها چیست.

سوالات مناسب را در مصاحبه بپرسید

مصاحبه بهترین فرصتی است که شما می‌توانید در مورد شرکت اطلاعات کسب کنید. بنابراین با مجموعه‌ای از سوالات مسلح شوید تا از مصاحبه‌کننده بپرسید. مواردی که می‌توانید بپرسید عبارتند از:

در مورد فرآیند توسعه سوال کنید (از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا بررسی کد را انجام می‌دهید؟ استراتژی شما برای کار چیست؟)

در مورد تست بپرسید (چه نوع تستی را انجام می‌دهید؟ آیا مهندس اختصاصی برای تست دارید؟)

محیط شرکت چگونه است (آیا محیط آرام و صمیمی است؟ آیا از توسعه‌دهندگان تازه‌کار پشتیبانی می‌کنید؟)

2.  نداشتن مسیر

بدون شک مسیر برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده کاملا کارآمد می‌تواند مسیری گیج‌کننده باشد. زبان‌ها، فریم‌ورک‌ها و ابزارهای زیادی موجود هستند. اشتباهی که در ابتدای کار ممکن است مرتکب شوید این است که می‌خواهید همه چیز را یاد بگیرید. اما لزومی ندارد شما همه چیز را بیاموزید.

یک لحظه می‌خواهید جاوا را یاد بگیرید، بعد جی‌کوئری را، سپس C#، بعد C++ و ....

ما به جای اینکه فقط روی یک زبان تمرکز کنیم، ممکن است بسته به اینکه در آن روز چه احساسی داریم، از این زبان به آن زبان بپریم. مطمئن باشید این یک روش کاملا بی‌اثر برای یادگیری است.

اگر از ابتدا مسیر مشخصی را انتخاب کنید و یک سری فناوری‌های مورد نیاز را برای یادگیری انتخاب کنید، نتایج خیلی بهتری کسب می‌کنید و سریع‌تر به آنچه که می‌خواهید می‌رسید. مثلا اگر شما توسعه‌دهنده‌ علاقه‌مند به front-end هستید، CSS/HTML را یاد بگیرید، جاوا اسکریپت را یاد بگیرید، و یک فریم‌ورک را انتخاب کرده و آن را به خوبی بیاموزید. اینجا دیگر نیازی به آموختن پایتون و جاوا و سی‌شارپ نیست!

بنابراین تمرکز خود را محدود کنید، مسیر خود را انتخاب کنید، و برنامه‌ای را برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای در مسیر انتخابی خود ایجاد کنید.

3. وهم و خیال در هنگام کدنویسی

شما در حال انجام یک پروژه برای نشان دادن به مصاحبه‌کنندگان هستید، یا اولین شغل خود را انتخاب کرده و در حال کار بر روی اولین وظیفه خود هستید. شما تمام تلاش خود را برای تأثیرگذاری بهتر می‌کنید. بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ به کارگیری تکنیک‌های کدنویسی فوق‌العاده فانتزی و خیالی که آموخته‌اید و روی کار خود اعمال می‌کنید، درست است؟

این یک اشتباه بزرگ است که برخی توسعه‌دهندگان تازه‌کار مرتکب می‌شوند. غالبا توسعه‌دهندگان تازه‌کار چرخ را دوباره انتخاب می‌کنند، یا از یک راه پیچیده برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند.

بهترین روش برای نوشتن کد اصل K.I.S.S است (keep it simple, stupid) (آن را ساده و بچه‌گانه نگه دار). وقتی کدها را ساده می‌نویسید از مزایای خوانا بودن کد و قابلیت نگهداری کد برخوردار می‌شوید (برنامه‌نویسی که بعد از شما روی آن پروژه کار می‌کند، آن را خواهد فهمید!).

4. زندگی مهم‌تر از کد و کار است

یک عادت بدی که اکثر توسعه‌دهندگان در ابتدای کار مرتکب می‌شوند این است که یادگیری برای آنان پایان‌ناپذیر است. اغلب اوقات آخر هفته‌ها لپ‌تاپ خود را به خانه می‌برند. ساعت‌ها می‌نشینند تا کاری را انجام داده یا خطایی را رفع کنند و تا روز بعد منتظر نمی‌مانند. این باعث می‌شود دچار استرس شوید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما این کار را انجام دهید اضطراب این است که هر چه سریع‌تر همه چیز را تمام کنید. در حالی که در واقعیت، شما باید این موضوع را درک کنید که کار یک روند مداوم است و بیشتر اوقات می‌توانید تا روز کاری بعدی منتظر بمانید. لحظه‌ای توقف و پرداختن به دیگر امور زندگی مهم است. دوستان، خانواده، سرگرمی، تفریح. البته اگر دوست دارید تا ساعت‌ها مشغول کدنویسی باشید می‌توانید این کار را انجام دهید! اما وقتی این کار برای شما لذت‌بخش نیست یا خسته شده‌اید، توقف کنید و کار دیگری را انجام دهید.

5. نه گفتن "به اندازه کافی نمی‌دانم"

گیر کردن بر روی یک مشکل یا وظیفه‌ای که می‌خواهید انجام دهید منطقی است. همیشه برای همه حتی برای برنامه‌نویسان ارشد نیز این اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از اشتباهات برنامه‌نویسان تازه‌کار این است که آن‌ها معمولا نمی‌توانند بگویند "نمی‌دانم". اگر مدیر از آن‌ها سوالی بپرسد که در آن دانش کافی ندارند نمی‌گویند "من نمی‌دانم".

ممکن است احساس کنید اگر بگویید نمی‌دانم، دیگران با خود بگویند او هیچ چیز بلد نیست. واقعیت این است که این گونه نیست. هیچ کس همه چیز را نمی‌داند. بنابراین اگر سوالی پرسیده می‌شود و جواب آن را نمی‌دانید، این را بگویید. مزایای رعایت کردن این موضوع عبارتند از:

شما صادق هستید و شخصی را که سوال می‌پرسد گمراه نمی‌کنید.

وقتی چیزهای جدید به شما توضیح داده می‌شود، مطالب جدید خواهید آموخت.

وقتی می‌گویید نمی‌دانم به طرف مقابل احترام می‌گذارید.

6. می‌خواهید خیلی سریع پیشرفت کنید

قطعا همه شما این جمله را شنیده‌اید، "قبل از دویدن راه بروید". این گفته در زمینه توسعه وب نیز صادق است. وقتی اولین کار خود را به عنوان توسعه‌دهنده وب شروع می‌کنید، مشتاق خواهید بود تا به عنوان دونده به موفقیت برسید و کارهای خود را با کدنویسی خوب انجام دهید. شما حتی در مورد این فکر می‌کنید که چگونه یک پیشرفت خوب را به سطح بعدی ببرید!

در حالی که جاه‌طلبی خوب است، این نوع کارها برای توسعه‌دهنده تازه‌کار درست نیست. در شروع کار خود، به احتمال زیاد  کارها و باگ‌های آسان‌تر و سبک‌تری را برای انجام دریافت می‌کنید. این‌ها ممکن است هیجان‌انگیزترین کارهای جهان نباشند، اما لازم هستند. این کار به شما اجازه می‌دهد تا یک قدم در کد پایه خود بگذارید و با روند کار آشنا شوید. ثانیا، به تیم و مدیران شما این اجازه را می‌دهد تا ببینند شما به عنوان بخشی از تیم چقدر از عهده کار برمی‌آیید و می‌توانند مهارت‌های شما را ارزیابی کنند.

توسعه‌دهندگان تازه‌کار ممکن است از انجام این کارهای کوچک ناامید شوند و اجازه دهند این ناامیدی در کار آنان تاثیرگذار باشد. صبور باشید، هر کاری که به شما محول می‌شود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، مطمئن باشید به نتیجه خواهید رسید!

7. درگیر نشدن در جامعه وایجاد شبکه

جامعه توسعه، جامعه‌ای عالی است. جوامع همیشه تمایل به کمک کردن و ارائه بازخورد دارند، حتی می‌توانند به دادن انگیزه به شما کمک کنند. برنامه‌نویس شدن دشوار است، و گاهی اوقات می‌تواند برای شما عوارضی داشته باشد. به عنوان توسعه‌دهنده تازه‌کار اگر زودتر وارد این جوامع شوید، کار خود را آسان‌تر خواهید کرد.

درگیر شدن با این جوامع یک روش عالی نیز برای یادگیری است. شما می‌توانید در پروژه‌های منبع باز مشارکت کنید، کدنویسی دیگران را ببینید،‌ و ببینید چگونه توسعه‌دهندگان با هم بر روی یک پروژه همکاری می‌کنند. این‌ها همه مهارت‌هایی است که می‌توانید در کنار دیگر توسعه‌دهندگان کسب کنید و در طولانی مدت شما را به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

جوامع و انجمن‌هایی را پیدا کنید که مورد علاقه شما هستند و با آن‌ها در تعامل باشید. همچنین می‌توانید در ملاقات‌های محلی در شهر خود شرکت کنید.

می‌توانید خودتان نیز شبکه‌سازی کنید. یک شبکه اساسا گروهی از افرادی است که در صنعت شما مشغول به کار هستند. چرا شبکه مهم است؟ بیایید بگوییم شما می‌خواهید شغل دیگری را انتخاب کنید. با مراجعه به این شبکه‌ها، ممکن است شخصی بتواند نقش خاصی را به شما پیشنهاد دهد یا حتی شما را به یک شرکت ارجاع دهد. این امر یک برتری محکم به شما می‌دهد تا در مصاحبه شرکت کنید، زیرا شخصی شما را معرفی کرده است و دیگر نام شما در بین مجموعه فراوان رزومه‌ها نیست.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi