11 مورد از ملزومات سایت که باید قبل از انتشار بررسی کنید
ایمان مدائنی

راه‌اندازی وب‌سایت کمی شبیه به تهیه سوپ خانگی است. شما باید بسیاری از اجزای آن را در کنار هم جمع کنید، و قبل از اینکه آن را در اختیار همه قرار دهید، نمونه‌ای از آن بگیرید، تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کارمی‌کند. و این مرحله آخر، اغلب موردی است که قبل از راه‌اندازی وب‌سایت نادیده گرفته می‌شود.

تست کردن برنامه نه تنها بعد از راه‌اندازی، بلکه پیش از راه‌اندازی نیز باید انجام شود. فریلنسرها اغلب به طراحی وب‌سایت اولیه برای مشتری می‌پردازند، که این اشتباه است. در عوض، وب‌سایت باید برای کاربر طراحی شود، و آن‌ها را وارد این فرآیند کند.

تست وب‌سایت بعد از راه‌اندازی موثر نیست. شما به احتمال زیاد پیش از این درآمد خود را از دست داده‌اید و فرصت ایجاد رابطه با کاربر را نیز از دست داده‌اید.

می‌توانید داده‌های واقعی را از وب‌سایت‌هایی مانند ClickTale و CrazyEgg دریافت کنید، اما این کار نیز می‌تواند وقت شما را در راه‌اندازی محصول هدر دهد. در عوض، قبل از راه‌اندازی، تست را انجام دهید و با دیدن اینکه آیا آنچه را که شما ایجاد کرده‌اید مطابق با خواسته‌های کاربر است، در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

1. سازگاری با مرورگر

این یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام تست باید بررسی کنید. بررسی کنید که آیا سایت شما با همه مرورگرهای مهم کار می‌کند یا نه.

مثلا، ممکن است در مرورگر مدرنی مثل گوگل کروم عالی به نظر برسد و کار کند، اما ممکن است در مرورگر قدیمی‌تری خوب کار نکند.

مطمئن شوید که آن را در هر مرورگر و پلت‌فرم ممکنی، از جمله تبلت‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه تست کرده‌اید.

2. محتوا

یک تیم کوچک جمع کنید و به سراغ کل مطالب بروید. مطمئن شوید که همه چیز درست است، زیرا محتوای خوب سنگ‌ بنای یک سایت خوب است.

املاء کلمات

چند بار محتوا را بررسی کنید. یک بررسی املایی انجام دهید  و مطمئن شوید که کلمات به درستی نوشته شده‌اند. دستورات ویرایشی را نیز به درستی اعمال کنید.

کپی

حواس‌تان باشد که نسخه واقعی مطالب را بگذارید و تمام متن‌هایی که کپی شده‌اند باید حذف شود. هیچ چیز بدتر از دیدن متون lorem ipsum در صفحه "درباره ما" نیست.

جزئیات تماس

شما باید مطمئن شوید که این موارد صحیح هستند. اگر این موارد را به درستی وارد نکنید، چطور می‌خواهید مردم با شما تماس بگیرند؟

شماره تلفن، آدرس‌های ایمیل را بررسی کرده، و آن‌ها را تست کنید.

3. قانونی بودن

قانون کپی کردن (Copyright)

قوانین کپی‌رایت را رعایت کنید و در صورتی که از منابع دیگری استفاده می‌کنید مطمئن شوید که منبع آن را به درستی بیان کرده‌اید.

شرایط

اگر شما یک سرویس ارائه می‌دهید، یا درگیر هر نوع تبلیغی هستید، باید شرایطی داشته باشید که به طور واضح برای خواندن بازدیدکنندگان نوشته شده باشد.

اگر مطمئن نیستید،‌ با یک وکیل مشورت کنید. شما باید آن‌ها را تا حد ممکن واضح بنویسید و از اصطلاحات قانونی اجتناب کنید.

حریم خصوصی

اگر از کوکی‌ها استفاده می‌کنید، و داده‌ها را می‌گیرید یا آن‌ها را توزیع می‌کنید، شما واقعا نیاز به سیاسیت حریم خصوصی دارید. آن را ساده نگه دارید، و آنچه را که جمع‌آوری می‌کنید به وضوح بیان کنید و همچنین جزئیات را در مورد اینکه چگونه می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر با شما تماس گرفت را نیز ارائه دهید.

4. فرم‌ها

این‌ها مهم‌ترین عناصر موجود در وب‌سایت شما هستند. آن‌ها به مشاغل شما کمک می‌کنند و لیستی از مشتریان بالقوه که به شرکت شما علاقه‌مند هستند را ایجاد می‌کنند. قبل از راه‌اندازی، فرم‌های خود را در موارد زیر بررسی کنید:

رابطه: آیا فرم متعلق به جایی است که در آن قرار دارد؟ آیا فرم‌ها محتوای آن صفحه را تکمیل می‌کنند؟

وضوح: آیا دستورالعمل‌ها به آسانی قابل درک هستند؟

اختصار: آیا شما فقط اطلاعات اساسی را می‌پرسید؟ با هر فیلدی که اضافه کنید، شانس جذب افراد را کاهش می‌دهید. شما همیشه می‌توانید یک سری اطلاعاتی که نیاز دارید را بعدا بپرسید.

کارایی: آیا اطلاعات جمع‌آوری‌شده به مکان مناسب در شرکت یا سازمان شما می‌رود؟

نهایی شدن: وقتی کاربر فرم را تکمیل کرد، آیا می‌تواند با موفقیت به آنچه که باید دسترسی پیدا کند برسد؟ آیا کاربر به آنچه در عنوان و دستورالعمل‌ها وعده داده شده است می‌رسد؟

5. لینک‌ها

شما نمی‌توانید فقط لینک‌ها را بگذارید و فرض کنید که کار می‌کنند. شما باید با کلیک کردن روی لینک‌ها، آن‌ها را بررسی کنید. ممکن است فراموش کنید که "https://" را به لینک‌های یک وب‌سایت خارجی اضافه کنید. مطمئن شوید که لوگوی خود را به صفحه اصلی لینک کرده‌اید، این کار بسیار رایج است.

به نحوه عملکرد لینک‌ها نیز فکرکنید. آیا کاربران جدید فورا متوجه می‌شوند که آن‌ها لینک هستند؟ آن‌ها باید نسبت به سایر متون موجود در صفحه برجسته باشند.

اگر متنی لینک نیست، آن را زیرخط‌ دار نکنید، زیرا گیج‌کننده می‌شود. و اگر کاربری قبلا آن را بازدید کرده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

6. فونت‌ها

فونت‌ها ممکن است مشکلی را در صفحه ایجاد کنند و منجر به یک متن خنده‌دار شوند.

مطمئن شوید که فرمت فونت‌ها سازگار است و به دنبال موارد عجیب و غریب در رونوشت خود باشید.

7. تصاویر

مطمئن شوید وقتی موس را روی تصویر نگه می‌دارید، متن ارائه‌شده را نشان دهد، این ویژگی alt تصویر است. تصاویر باید به درستی نمایش داده شوند.

آیا تصاویری دارید که از 120 KB بزرگ‌تر هستند؟ اگر این کار را انجام داده‌اید، ببینید دلیل خوبی برای انجام این کار داشته‌اید یا خیر. شما برای تصاویر وب خود فقط به کیفیت 72 dpi نیاز دارید. اگر آن‌ها از قبل 72 dpi هستند، آن‌ها را برای وب ذخیره کنید. تصاویر خود را بهینه‌سازی کنید.

8. بارگیری ترافیک

اگر ترافیک سنگینی دارید، در مورد آنچه که در وب‌سایت‌تان رخ می‌دهد فکر کنید. می‌توانید از ابزارهای تست بارگیری استفاده کنید که به شما امکان شبیه‌سازی بارگیری سنگین را می‌دهد و اگر احتمال ازدحام بالایی را در سایت خود می‌دهید، انجام این کار یک ضرورت است.

9. سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو به شما در رتبه‌بندی در نتایج جستجو کمک می‌کند. اگر عناصری مثل title tagها، meta descriptionها، و همچنین کلمات کلیدی را ندارید، شما ترافیک جستجوی ارگانیک زیادی را از دست می‌دهید.

جستجوی کلمات کلیدی قبل از شروع پروژه وب‌تان مهم هستند، و شما باید این موارد را در روند طراحی و توسعه پیاده‌سازی کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا محتوایی را ایجاد کنید که بر روی کلمات کلیدی مناسبی تمرکز دارد.

سئو یک موضوع بسیار پیچیده است، اما ضرورت‌هایی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید، از جمله اینکه مطمئن شوید همه صفحات دارای title tag، meta description است و بر روی کلمات کلیدی تمرکز دارد. همچنین باید لینک‌های داخلی زیادی بین صفحات داشته باشید.

10. صفحه 404 سفارشی

صفحه 404 رایج‌ترین جزئی است که از آن چشم‌پوشی می‌شود. اگر کاربر به صفحه‌ای برود که وجود ندارد، صفحه 404 صفحه‌ای است که نمایش داده می‌شود.

این اتفاق ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، مثل لینک‌دهی وب‌سایت‌های دیگر به صفحه‌ای که در واقع وجود ندارد.

شما باید با ارائه یک صفحه 404 سودمند، کاربران‌تان را مجددا به مسیر مناسب برگردانید و آن‌ها را به صفحه اصلی هدایت کنید یا صفحه‌ای را که ممکن است به آن علاقه‌مند باشند را به آن‌ها پیشنهاد دهید.

11. تهیه نسخه پشتیبان (Backup)

اگر وب‌سایت شما دارای پایگاه داده است، شما باید استراتژی بک‌آپ را داشته باشید، در غیر این صورت، درنهایت روزی خواهد رسید که از نداشتن این نسخه پشتیبان پشیمان خواهید شد.

اگر از WordPress به عنوان CMS استفاده می‌کنید، می‌توانید پلاگین پشتیان‌گیری از دیتابیس وردپرس را نصب کنید، که می‌تواند تنظیم شود تا به صورت خودکار بک‌آپ‌ها را به شما ایمیل کند.

جمع‌بندی

جمع‌آوری همه چیز در کنار هم برای ایجاد یک وب‌سایت زیبا و کاربردی می‌تواند دشوار باشد.

موارد زیادی وجود دارد که قبل از اینکه وب‌سایت خود را آماده راه‌اندازی کنید، باید آن‌ها را مرتبا تست کنید، اما همه آنچه که در بالا گفته شد، موارد خوبی است که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi