5 روش سئو و طراحی وب در کنار هم
ایمان مدائنی

اگر می‌خواهید در SERPها بهتر عمل کنید، باید به عواملی جز سئو نیز توجه کنید. وب‌سایت شما نیز باید به خوبی طراحی شود.

سئو و طراحی وب، یکپارچه‌تر از آنچه که بسیاری از مردم ممکن است بدانند، در کنار هم کار می‌کنند.

مولفه‌های آنان به قدری در هم آمیخته می‌شوند و جریان می‌یابند که، در صورت اجرای صحیح، بازدیدکنندگان وب‌سایت شما واقعا نباید متوجه چیزی باشند که شما ایجاد کرده‌اید؛ آن‌ها باید به سادگی از طریق سایت شما شروع به پیمایش کنند.

خوب، این عناصری که طراحی وب و سئو در آن همکاری می‌کنند چیست؟ این پنج روشی که آن‌ها در کنار هم استفاده می‌کنند را بررسی کنید.

1. موبایل‌پسند بودن

هر کسی که حتی کمی با سئو یا طراحی وب آشنایی دارد، باید اهمیت سازگاری وب‌سایت با موبایل را بداند.

در حقیقت این کاری است که اگر شما هنوز زمان لازم برای انجامش را ندارید، چند سال عقب مانده‌اید.

گوگل در سال 2015 موبایل‌پسند بودن را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی قرار داده است. این زمان نیم دهه پیش است.

سپس غول جستجو ایندکس‌گذاری mobile-first را در سال 2017 معرفی کرد. به وضوح می‌بینید که موبایل‌پسند بودن چقدر از نظر گوگل مهم است، اما بسیاری از وب‌سایت‌ها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند.

تعداد افرادی که بر روی دسکتاپ جستجو می‌کنند چند سالی است که در حال کاهش است، در حالی که تعداد افرادی که از طریق تلفن همراه جستجو می‌کنند به طور پیوسته در حال افزایش است.

بیش از نیمی از کل ترافیک وب از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود، که این بدان معناست که بیش از نیمی از مخاطبان شما نیز احتمالا از طریق تلفن‌های همراه خود در حال بازدید سایت شما هستند.

بدون طراحی وب‌سایت مویابل‌پسند، شما می‌توانید به طور تصادفی نیمی از کاربران خود را از دست بدهید.

یک وب‌سایت با bounce rate بالا، فقط به این دلیل که نمی‌تواند اطلاعات را به درستی بر روی تلفن همراه یا تبلت بارگیری کند، سیگنال‌های بدی را به گوگل ارسال کرده، و رتبه‌بندی شما افت می‌کند.

2. طراحی خوانا

اگر شما در حال کار کردن بر روی بهبود سئوی خود هستید، محتوا به احتمال زیاد چیزی است که مدت زمان زیادی را صرف آن کرده‌اید.

ممکن است برخی از مردم متوجه نشوند که طراحی وب‌سایت می‌تواند چه تاثیر بزرگی بر محتوای شما داشته باشد، یا حداقل بر روی نحوه نمایش آن.

طراحی وب ضعیف می‌تواند خواندن آنچه را که در وب‌سایت شما است را برای کاربران غیرممکن سازد.

صفحات دارای محتوا در مکان‌های عجیب و غریب، و لینک‌های بیش از حد زیاد که هدف مشخصی را ارائه نمی‌دهند، در واقع هر مخاطبی را که شما موفق شده‌اید تا وارد وب‌سایت خود کنید را از بین می‌برد.

و اگر کسی نتواند اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در بعضی مواقع، شما احتمالا در وب‌سایتی قرار داشته‌اید که به دلیل طراحی نامناسب صفحه، خواندن آن غیرممکن بوده است.

شاید متنی با رنگ روشن در بک‌گراندی با رنگ سفید بوده یا یک رنگ تیره روی یک رنگ سیاه.

اما مساله همیشه رنگ نیست. متن نیز ممکن است خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، یا با فونتی که به سختی خوانده می‌شود نوشته شده باشد.

همانند وب‌سایت‌هایی که موبایل‌پسند نیستند، سایت‌هایی که خواندن آن‌ها بر روی هر دستگاه یا دسکتاپی دشوار است، افراد را به سرعت از آن سایت دور می‌کند.

طراحان وب می‌دانند چگونه وب‌سایت‌هایی ایجاد کنند که استفاده از مطالب شما را برای کاربران راحت‌تر کند.

فضای خالی، طول خطوط، و سایر عناصر اضافی مانند تصاویر، همگی می‌توانند بر نحوه توجه افراد به سایت شما تاثیر بگذارند. همچنین به یاد داشته باشید در طراحی سایت خود افراد توان‌یاب را نیز در نظر بگیرید.

3. سرعت وب‌سایت

آیا می‌دانید چه چیزی وب‌سایت شما را کند می‌کند؟

موارد مختلفی برای این امر وجود دارد، مثلا می‌تواند ارتباطی با طراحی وب شما داشته باشد. سرعت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فنی سئو است، و این مساله یک نقص اولیه برای بسیاری از وب‌سایت‌ها می‌باشد.

اگر رتبه خوبی کسب نکرده‌اید، ممکن است وب‌سایت شما خیلی کند باشد.

هرگز فراموش نکنید سرعت صفحه به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی شناخته شده است. بنابراین شما با بهینه‌سازی تصاویر، از بین بردن افزونه‌های غیر ضروری، امکان کش مرورگر، و بسیاری موارد دیگر، باید وقت خود را برای سرعت بخشیدن به سایت اختصاص دهید.

حالا ممکن است شما فکر کنید که وب‌سایت شما به اندازه کافی سریع بارگیری می‌شود، بدون اینکه بدانید مردم حاضرند چه مدت انتظار بکشند. در حالت ایده‌آل، وب‌سایت شما باید در دو ثانیه بارگیری شود.

وقتی بیش از سه ثانیه طول بکشد، احتمالا نیمی از کاربرانی که در حال بازدید از سایت شما هستند، آن را رها خواهند کرد. سرعت صفحه در دستگاه‌های تلفن همراه اهمیت بیشتری دارد، جایی که افراد کمتر حاضرند وقت خود را صرف انتظار کنند.

سرعت صفحه فقط برای کاربران مهم نیست، بلکه برای گوگل نیز مهم است. سرعت وب‌سایت شما بر توانایی گوگل در crawl کردن آن تاثیر می‌گذارد.

اگر سرعت صفحه شما باعث شود گوگل صفحات کمتری را crawl کند، به همان تعداد صفحه ایندکس‌گذاری‌شده را از دست می‌دهید.

وقتی این اتفاق بیفتد، رتبه‌بندی این صفحات غیرممکن می‌شود. تضمین امنیت وب‌سایت از طریق رمزگذاری " https" ضروری است.

4. نقشه سایت (Sitemap)

در مورد crawl کردن وب‌سایت، طراحی وب‌سایت با بیش از یک روش می‌تواند به این امر کمک کند. اگر می‌خواهید موتورهای جستجو در رابطه با نحوه crawl کردن وب‌سایت شما هوشمندانه‌تر عمل کنند، sitemap یا همان "نقشه سایت" یک عنصر مهم برای انجام این کار است.

Sitemap راهنمایی از همه صفحات و محتوای موجود در وب‌سایت‌تان را به موتورهای جستجو می‌دهد. این کار به شما فرصت می‌دهد تا به موتورهای جستجو بگویید، مهم‌ترین صفحات سایت شما کدام صفحات هستند.

این امر یک بخش به خصوص مهم برای دستیابی مناسب به وب‌سایت‌های بزرگ‌تر، و همچنین موارد جدیدتر است که ممکن است هنوز هیچ لینک خارجی نداشته باشد.

علاوه بر فواید آن‌ها برای موتورهای جستجو، نقشه‌های سایت همچنین به پیمایش کاربران در سایت کمک می‌کنند. بازدیدکننده جدید سایت شما می‌تواند برای کمک گرفتن جهت گردش در سایت، به نقشه سایت شما مراجعه کند.

نقشه‌های سایت همچنین حاوی متادیتاهای مهم درباره صفحات وب شما هستند تا به آن‌ها امکان رتبه‌بندی بالاتری را بدهند.

5. جلب اعتماد کاربران

برخلاف برخی دیگر از فاکتورهای سئو، شما واقعا نمی‌توانید میزان اعتماد مردم به وب‌سایت خود را اندازه‌گیری کنید. با این حال، جلب اعتماد هنوز بخش بزرگی از کسب رتبه بالای وب‌سایت است.

با گذشت سال‌ها، ما عادت کرده‌ایم تا وب‌سایت‌های کاملی را مشاهده کنیم که تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. این همان چیزی است که ما به طور طبیعی انتظار داریم تا هنگام باز کردن یک وب‌سایت ببینیم.

ما چیزی را می‌خواهیم که پیمایش آن واضح و آسان باشد و می‌تواند به سرعت اطلاعاتی که ما می‌خواهیم را در اختیارمان قرار دهد. ما تمایل داریم تا فکر کنیم که این نوع وب‌سایت‌ها فقط قابل اعتماد به نظر می‌رسند.

اگر وب‌سایتی قدیمی و منسوخ‌شده به نظر برسد یا استفاده از آن خیلی دشوار باشد، بیشتر افراد با حس بدی رو به رو می‌شوند و ممکن است آن‌ها بروند و دیگر برنگردند.

شما می‌توانید محصول یا خدماتی را داشته باشید که دقیقا همان چیزی باشد که افراد به دنبال آن هستند، اما وب‌سایت شما نمی‌تواند درست این مطلب را به کاربر منتقل کند.

یک وب‌سایت بد باعث می‌شود که تجارت یا سازمان شما طوری به نظر برسد که گویا تلاش زیادی نمی‌کند و چندان قابل اعتماد نیست.

نتیجه‌گیری

سئو با همکاری طراحی وب بهتر عمل می‌کند، و برای بهبود طراحی وب لزومی ندارد که کارهای دشواری را انجام دهید.

هنگام طراحی وب‌سایت خود مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را به خاطر بسپارید و به زودی می‌توانید رتبه‌های بالاتری را مشاهده کنید که نصیب شما شده است.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi