5 نکته عملی برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بهتر در سال 2020
ایمان مدائنی

1. همیشه کار خود را انجام دهید و به دیگران کمک کنید

شاید تجربه کاری مساله مهمی باشد، اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد، و این بیشتر مربوط به مهارت‌ها و طرز فکر و نگرش است. حتی یک برنامه‌نویس ارشد با تجربه گسترده‌ای که دارد، می‌تواند با بهبود نگرش خود رشد کرده و به یک شخص حرفه‌ای بهتری تبدیل شود.

برنامه‌نویسان ارشد (و حتی سطح متوسط) نباید در دنیای خود زندگی کنند و باید به همکاران تازه‌کار خود احترام بگذارند. شما همیشه باید درک کنید که افراد می‌توانند اشتباه کنند و اغلب اوقات تازه‌کاران نمی‌دانند چگونه مشکل ایجاد شده را برطرف کنند. این کار شما خواهد بود. آماده باشید و سعی کنید مانع رخ دادن چنین شرایطی شوید. بهترین روش انجام این کار کمک به دیگران است.

برعکس، شما به عنوان یک متخصص تازه‌کار، باید درهای دریافت دانش جدید را به روی خود باز کنید، به همکاران باتجربه خود گوش دهید و هرگز از درخواست کمک، خود را محروم نکنید. این کار به طور قابل توجهی به پیشرفت شما سرعت می‌بخشد.

2. از استانداردها استفاده کنید

استفاده از استانداردهای کدنویسی و کتابخانه‌های سازگار با استانداردها به شما این امکان را می‌دهد تا با تلاش کمتر، نرم‌افزار بهتری را بسازید.

هنگام استفاده از کتابخانه‌های سازگار شما قادر خواهید بود موارد مورد نیاز خود را تغییر دهید، اما پیاده‌سازی عناصر UI، APIها و سایر موارد مهم به صورت موثر و قابل استفاده باقی خواهند ماند.

در نهایت، نتیجه کار شما قدرتمند، سازگار و قابل اعتماد خواهد بود.

3. راهنماهای کدنویسی را ایجاد کرده و دنبال کنید

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را رشد دهید، باید درک درستی از آنچه درست است و آنچه درست نیست به دست آورید. هنگامی که از اشتباهات خود درس می‌گیرید، همیشه ایده خوبی است که این تجربه را در متنی شبیه به یک راهنمای کدنویسی قرار دهید.

استانداردها برای دنبال کردن تنظیم ‌قوانین شفاف بسیار خوب عمل می‌کنند. هنگامی که بررسی کد را انجام می‌دهید، می‌توانید به قوانین خاص موجود در استاندارد مراجعه کنید، که ارتباطات را ساده می‌سازد.

4. همیشه کد خود را تست کنید

مطمئنا هنگام کار بر روی پروژه‌های واقعی، غالبا، مهلت و مدت محدودی برای تحویل پروژه خواهید داشت. این روند به ویژه برای استارت‌آپ‌های  تکنولوژی بسیار معمول است، که برای تست محصول و تقاضا باید ASAP را دریافت کنند.

هنگامی که نیاز به تحویل سریع دارید از تحلیگرهای کد مانند SonarQube استفاده کنید، و البته زمانی برای فرآیند تضمین کیفیت خودکارسازی‌شده و مناسب وجود ندارد. به خصوص اگر در حال استفاده از زبان اسکریپت‌نویسی هستید. مطمئنا تحلیگرهای کد نمی‌توانند کل فرآیند تضمین کیفیت و تست‌‌های خودکار را جایگزین کنند، اما این بهتر از هیچ چیز است.

5. بهینه‌سازی زودهنگام را انجام ندهید

بهینه‌سازی قبل از آنکه موقع آن برسد مضر است. اگر وقت زیادی را صرف کاری کنید که شاید در واقع به آن نیازی نداشته باشید، این کار شما را به یک برنامه‌نویس بهتر تبدیل نمی‌کند. در عوض، پیچیدگی‌های غیر ضروری را به وجود می‌آورد و باعث ایجاد باگ‌ها می‌شود.

برای یک محصول در مرحله اولیه، سطح قابل قبول برای تست 50-30 درصد است. شما باید سرعت توسعه و کیفیت کد را متعادل کنید. هر چه سریع‌تر حرکت کنید، کیفیت پایین‌تری را به دست خواهید آورد.

همیشه در مورد تحویل محصول، گرفتن بازخورد، و حل مشکلات کاربران فکر کنید. این‌ها تنها مواردی هستند که برای شما به عنوان یک برنامه‌نویس مهم هستند. بقیه موارد الویت شماره دو است.

امیدوارم با دنبال کردن این پنج اصل، بتوانید در حرفه خود پیشرفت کنید. موفق باشید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi