هر آنچه که در مورد NET 5. باید بدانید
محمد اردوخانی

اگر شما توسعه‌دهنده برنامه‌هایی هستید که از NET. پشتیبانی می‌کنند، باید بدانید که چطور NET 5. بر روی برنامه‌های سازمانی فعلی شما تأثیر می‌گذارد. در آینده فقط یک NET. وجود خواهد داشت که به صورت یکپارچه در macOS، Windows، Linux، iOS، Android و موارد دیگر قابل استفاده خواهد بود.

با انتشار NET 5. به قابلیت‌هایی همچون NET APIs. جدید و قابلیت‌های زمان اجرا (runtime) دسترسی خواهیم داشت.

ظاهر کد و فایل‌های پروژه در NET 5. بدون توجه به نوع برنامه ایجاد شده، یکسان خواهد بود. شما با هر برنامه‌ای می‌توانید به همان API، runtime، و قابلیت‌های زبان دسترسی پیدا کنید.

هر آنچه که در مورد NET Core. دوست دارید همچنان وجود خواهد داشت، از جمله:

1. پیاده‌سازی Cross-platform

2. جامعه‌ گسترده و open-source بودن در گیت‌هاب

3. عملکرد بالا

4. پشتیبانی از قابلیت‌های پلت‌فرم‌های مختلف، مانند WPF در ویندوز، Windows Forms و همچنین بایندینگ‌های بومی (native) برای هر پلت‌فرم native در زامارین

5. استفاده از رابط خط فرمان (CLI)

6. نصب موارد مختلف در کنار یکدیگر

7. یکپارچگی ویژوال استودیو، Visual Studio Code و VS برای مک

موارد جدید در NET. چه هستند؟

انتخاب runtimeهای بیشتر

قابلیت همکاری بین Swift و Objective-C که بر روی بسیاری از سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌شوند

قابلیت تبادل و استفاده از اطلاعات جاوا که بر روی تمام پلت‌فرم‌ها در دسترس است

توسعه CoreFX

آنچه که باید در مورد NET 5. بدانید

1. استفاده از دو Runtime: هنگامی که NET 5. در نوامبر 2020 منتشر شود، چندین runtime تولید خواهد کرد، (به نام‌های، CoreCLR و mono) که CoreCLR می‌تواند NET Core 3. را گسترش دهد تا هر دو ویژگی mono و NET. را در بر گیرد. Mono نیز همچنان وجود خواهد داشت، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند تصمیم بگیرند که mono را انتخاب کنند یا CoreCLR را.

2. یک فریم‌ورک واحد: CoreFX تنها فریم‌ورک NET 5. است. این فریم‌ورک، همان‌طور که مایکروسافت نشان داده است، روی mono و CoreCLR اجرا می‌شود. CoreCLR، برای بیشتر توسعه‌دهندگان، می‌تواند تبدیل به هدفی شود که جایگزین NET.، mono و NET Core. می‌شود. با این حال، mono همچنان runtimeای است که از آن استفاده خواهد شد و احتمالا همچنان در بازی‌ها، موبایل و یک سری نمونه‌های عملیاتی رایج استفاده خواهد شد.

3. NET Core. می‌تواند هنوز استفاده شود: CoreCLR بخشی از سیر تکاملی NET Core. است زیرا ویژگی‌های NET Framework. و mono را اضافه می‌کند. CoreCLR شامل ویژگی‌های mono است که توسعه فعلی موبایل را پشتیبانی می‌کند. ممکن است مزایایی برای CoreCRL نسبت به mono وجود داشته باشد.

4. NET Standard 2.0.: هدف توسعه‌دهندگان این است که NET Standard 2.0. و 2.1 را در صورت وجود، هدف قرار دهند زیرا این تعریف مشترک API برای NET Framework.، NET Core. و mono، و در حال حاضر NET 5. است. به زبان ساده، اگر اکنون کد را برای NET Standard 2.0. دریافت می‌کنید، می‌تواند به صورت یکپارچه بر روی NET 5. نیز ساخته شود.

برای شرکت‌هایی که از NET Framework. استفاده می‌کنند، فرصت‌هایی برای توسعه cross-platform، کاهش حافظه، عملکرد بالا، ساده‌تر کردن فایل‌های پروژه، زمان راه‌اندازی کمتر، و توسعه بهتر توسط تیم وجود دارد.

با هر انتشار NET Core.، مایکروسافت در موارد مختلف عملکرد را افزایش داده و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت. علاوه بر این NET 5. می‌تواند ببینید که CoreCLR برخی از تکنولوژی‌های کلیدی mono را پذیرفته است که در برخی موارد زمان راه‌اندازی برنامه را به حداقل می‌رساند، مثل بازی‌ها.

شروع مهاجرت

مهم‌ترین کاری که باید انجام شود شروع مهاجرت کد به سمت NET Standard 2.0. است. همان‌طور که NET 5. سیر تکاملی mono و NET Core. است، اکنون زمان ارائه این دو runtime است.

NET 5. در حین داشتن کاربردها و قابلیت‌های گسترده‌تر، ساده‌تر خواهد شد.

جمع‌بندی

جهت استفاده از NET APIs. و زبان‌های مختلف برای هدف قرار دادن طیف وسیعی از انواع برنامه‌ها و سیستم عامل‌ها، آینده درخشانی پیش رو است. همچنین ایجاد تغییرات جهت پیکربندی برای ایجاد برنامه‌های متفاوت، در Visual Studio، VS Code، VS برای Mac، Azure DevOps یا خط فرمان (command line) آسان‌تر می‌شود.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi