نکات مهم و کلیدی در طراحی لوگو
حسین اسلامی منش

در دنیای امروزی ما تقریبا هر شرکت، کارخانه، برند و گروه های مختلف، یک نماد و لوگو دارند که نشانگر اونها در جوامع مختلف باشد! پس لوگو یک امر مهم برای شناسایی و شهرت چیزهای مختلف است که سال هاست در همه جا مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال گروه آموزشی تاپلرن دارای یک لوگو هست که هم روی وبسایت و هم روی ویدئو ها واترمارک شده تا نشان بدهد که مالکیت اینها مربوط به (گروه اموزشی تاپلرن) هست. درکل، لوگوها در دنیای امروز کاربرد های گسترده و فراوانی دارند که نمیشود همه آنها را ذکر کرد. ما در این مقاله نکات مهمی رو در مورد طراحی لوگو ذکر می کنیم تا بتوانید بهتر، راحت تر و کاربردی تر لوگو طراحی کنید:

مبداء کار، کاغذ و مداد!

کاغذ، بهترین مبداء برای طراحی های بزرگ و پیچیده هست؛ دلیل اینکار هم این هست که دست ما در کاغذ باز و آزاد است و میتوانیم هر چیزی که در ذهن ما وجود دارد را به راحتی و سادگی پیاده سازی کنیم! خیلی پروژه های بزرگ مطمئنا از یک ورقه کاغذ شروع شدند!

از قانون (کل به جز) پیروی کنید

به نظرتان برای تکمیل یک خانه میشود اول به جای نصب تیر آهن دیوار ها را گچ کاری کنیم یا نقش گچ بزنیم!؟ خب جواب مطمئنا نه هست! در طراحی لوگو هم همینطور هست و شما تا شکل کلی و اصلی رو طرح نکنید مطمئنا به طرح نهایی نمیرسید! میتوانید از اشکال ساده و ابتدایی برای شروع کار استفاده کنید تا کم کم به جزئیات اصلی برسید.

تلفیق رو فراموش نکنید!

خیلی از لوگو های اطراف ما ترکیبی هستند؛ ترکیب چند شکل هندسی یا چیز های دیگر که یک لوگوی با معنا و مفهوم ر تشکیل داده اند! امر تلفیق یکی از راه هایی هست که به امر طراحی لوگو کمک های شایانی میکند! مثلا به لوگو پیامرسان واتساپ دقت کنید. یک Call out که درون آن یک گوشی تلفن قرار گرفته است. یا مثلا لوگوی مرورگر Firefox که ادغام آتش، روباه و کره زمین هست و خیلی لوگو های دیگر که اطراف ما رو فرا گرفته اند!

اندازه متناسب داشته باشید

یک لوگو باید طوری طراحی بشود که بتواند هم روی سربرگ یک سند، هم روی منوی یک سایت، هم روی یک عکس، هم روی یک پوستر یا بنر و هم در تبلیغات تلویزیونی کامل قابل دید و فهم باشد! برای مثال طوری نباشد که اگر لوگو نوشته هست، روی سربرگ یک سند که چاپ شد قابل دیدن نباشد یا مفهوم لوگو درست فهمیده نشود! پس لوگو باید طوری طراحی بشود که در هر سایزی خوانا، زیبا و جذاب باشد.

یک طراح Minimal باشید! پیچیدگی موقوع!

سادگی، جزو اصلی ترین عناصر زیبایی به حساب می آید. سعی کنید همیشه و همیشه این نکته مد نظرتان باشد که لوگو های خودتان را شلوغ نکنید! لوگو هر چقدر ساده تر باشهد بهتر میتواند خود نمایی کند. به لوگو هایی مثل لوگوی MacDonald یا Apple یا Microsoft توجه کنید! سادگی در آنها موج میزند اما اگر هر کس در سر تا سر دنیا این لوگو ها رو ببیند سریعا متوجه میشود که مربوط به کدام یک است! لوگوی ویندوز را از نسخه اول تا الان یعنی 10 بررسی کنید. مایکروسافت با یک لوگوی ساده شروع کرد و در طی مسیر خود، پیچیدگی هایی هم اضافه کرد اما باز هم فهمید که هیچ چیز از سادگی بهتر نیست!

لوگوی شرکت اپل هم دچار این تغییر شده و خیلی خوب به حالت Minimal درآمده است!

به عبارت دیگر پیچیدگی و شلوغی باعث میشود که لوگو به عناصر مختلف وابسته بشود و این وابستگی اصلا خوب نیست! لوگوهای Minimal را خیلی راحت میشود تغییر رنگ و ابعاد و خیلی عناصر دیگر داد اما لوگو های غیر Minimal از این قاعده بیرون هستند. چرا جای دور برویم!؟ همین شبکه های صدا و سیمای خودمان را طی چند سال گذشته بررسی کنید. تقریبا همه به سمت طراحی Minimal رفته اند و موفق شده اند محیط شبکه تلویزیونی را زیبا تر کنند! میتوانید با یک جستجوی ساده در اینترنت تفاوت لوگو شبکه های صدا سیما را ببینید و کاملا حس کنید. برای مثال شبکه مستند سیما

معنا و مفهوم لوگو حفظ شود

لوگوی شما نباید طوری طراحی بشود که با تغییر رنگ یا سایر عناصر، معنا و مفهومش تغییر کند. لوگو را حتما طوری طراحی کنید که مفهوم لازم ر بتواند به مخاطب به بهترین نحو برساند چون لوگوی بدون معنا و مفهوم، هیچ ارزشی نخواهد داشت!

با دقت رنگ آمیزی کنید!

رنگ ها در طراحی لوگو بسیار تأثیر گذار هستند. رنگ های لوگوی خودتان را باید بنا به معنا، مفهوم، مخاطبان، مواردی که استفاده میشود و ... انتخاب کنید چون اگر رنگ ها درست انتخاب نشده باشند، یک تناقض بسیار بد در لوگوی شما به وجود می آید که ارزش کار را کم میکند!

فونت مناسب، عامل زیبایی!

خیلی از لوگو ها شامل متن هستند و اینجاست که باید یک فونت مناسب برای اینکار انتخاب بشود. حدالامکان سعی کنید در انتخاب فونت به این نکات دقت کنید :

1- سعی کنید فونت را خودتان بسازید و با توجه به نیازتان سفارشی سازی کنید.

2- فونتی انتخاب کنید که با تغییر ابعاد لوگو، نوشته خوانا بماند.

3- بهتر است در یک لوگو از استفاده چندین فونت با هم دیگر پرهیز کنید.

4- سعی کنید از فونت های معروف استفاده نکنید چون جذابیت لوگوی شما را کم می کنند.

یک Flatter باشید، زمان سریع میگذرد!

لوگو ها باید طوری باشند که در ذهن مخاطب جاودانه بمانند نه اینکه بعد چند روز یا چند ماه یا سال فراموش شوند. یکی از بهترین راه های به یاد ماندنی کردن لوگو، همانطور که در قبل اشاره کردیم سادگی است! مغز انسان چیز های ساده را راحت تر به خاطر میسپارد؛ به همین دلیل است که طراحان مدرن به Flat Design که نوعی طراحی Minimal است رو آورده اند. طراحی های دو بعدی تک رنگ که نه سایه، نه افکت، نه پیچیدگی و هر چیزی که ذهن را درگیر کند را دارند! ساده و بی ریا به راحتی در ذهن مخاطب خود ماندگار میشوند.

سخن پایانی ...

از موارد بالا میتوان برای طراحی یک لوگوی خوب استفاده کرد. بنده هر چیزی که میدانستم و دانشم کفاف میداد، برای شما عزیزان ذکر کردم. اگر شما هم نظر یا روشی دارید که میتواند به طراحی بهتر لوگو ها کمک کند در قسمت نظرات برای ما ذکر کنید تا همه بهره ببرند. بدرود!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi