7 ویژگی که برنامه نویس عالی را از برنامه نویس خوب متمایز می سازد
ایمان مدائنی

توسعه دهندگان عالی واقعا کم هستند. بهره‌وری آن‌ها سه برابر یک توسعه دهنده متوسط و 10 برابر یک توسعه دهنده بد است. در این مقاله می‌خواهیم 7 خصوصیتی که برنامه نویسان عالی را از دیگران متمایز می‌کند را بیان کنیم.

1. برخورد مثبت

یک برنامه ‌نویس عالی به محصول شما اهمیت می‌دهد. آن‌ها مثبت هستند، تمایل دارند مسافتی را طی کنند و کار خود را به پایان برسانند و هر روز بهترین کار خود را انجام دهند. اگرچه نباید یک توسعه‌دهنده را با ددلاین‌های مکرر خسته کنید، اما گاهی اوقات این امر اجتناب‌ناپذیر است. وقتی شما باید کالایی را به بازار ارائه دهید یا باید یک ویژگی خاص را در یک مهلت مقرر به محصول خود اضافه کنید، برنامه نویس عالی قدم برمی‌دارد و هر زمان که امکان دارد محصول را عرضه می‌کند. چون اهمیت می‌دهد. یک توسعه ‌دهنده عالی اجازه نمی‌دهد که به خاطر منافع خودش بازخورد را زیر سوال ببرد. یک روش خوب برای ایجاد برخورد مثبت در برنامه نویس این است که به آن‌ها پروژه‌های جالب بدهید، به آن‌ها حس مالکیت بدهید، و از آن‌ها به خاطر کار خوبشان تعریف کنید.

2. مهارت‌های برتر ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی خوب با مهارت‌های توسعه خوب ارتباط مستقیم دارد. یک توسعه دهنده عالی می‌تواند مشکلات را به وضوح درک کند، آن‌ها را به فرضیات تقسیم کند و راه‌حل‌های منطقی را پیشنهاد دهد. آن‌ها به سرعت مفاهیم را می‌فهمند، یا سوالات صریحی را برای درک درست آن‌ها می‌پرسند و نیازی نیست که همه چیز را در یک سند مشخصات بنویسند. توسعه‌دهندگان عالی معمولا به چندین زبان صحبت می‌کنند و با مستندات انگلیسی بسیار راحت هستند. در دنیای فناوری، انگلیسی زبان اصلی بیشتر مستندات و تعاملات توسعه دهنده است. یک توسعه دهنده معمولی برای شروع کار شاید نیاز به زبان انگلیسی را چندان حس نکند ولی برای پیشرفت و عالی شدن باید آن را به خوبی آموخت.

3. عالی عمل کردن در مدیریت زمان و وظایف

توسعه دهندگان عالی بسیار قابل اعتماد هستند. آن‌ها اخلاق کاری قوی دارند و به موقع در جلسات حاضر می‌شوند. یک مهارت مهم، توانایی تخمین میزان زمان لازم برای انجام یک کار، برقراری ارتباط با آن، و تحویل و ارائه آن است. توسعه ‌دهندگان استثنائی به جای اینکه شما آن‌ها را مدیریت کنید، در مدیریت مشتریان یا کارفرماهای خود عالی عمل می‌کنند.

4. توانایی یادگیری سریع

توسعه دهندگان عالی معمولا خودآموزهای شگفت‌انگیزی هستند. آن‌ها توانایی یادگیری فناوری‌های جدید را دارند و تکنولوژی‌های جدید آن‌ها را نمی‌ترساند. آن‌ها توانایی جمع‌آوری اطلاعات مختلف و پردازش بلافاصله اطلاعات را دارند. هر برنامه‌نویس شرایطی را تجربه می‌کند که پاسخ آن را نمی‌داند. برنامه‌نویسان عالی منابع مختلف را پیدا می‌کنند، با افراد مناسب صحبت می‌کنند و راه‌حل مناسب را پیدا می‌کنند. بهترین مهارتی که هر کسی می‌تواند داشته باشد دانستن نحوه یادگیری است و توسعه دهندگان عالی مهارت یادگیری خودآموزی را فرا گرفته‌اند.

5. تجربه فنی عمیق و گسترده

توسعه دهندگان عالی با یکسری از تکنولوژی‌ها به اندازه کافی کار کرده‌اند تا متخصص شوند. شاید آن‌ها از فناوری های دیگر هم شناختی داشته باشند، اما عمیقا بر روی تخصص اصلی خود کار می‌کنند و آن را به خوبی درک می‌کنند. آن‌ها از استانداردهای کدنویسی پیروی می‌کنند و کدهایی را می‌نویسند که قابل فهم باشد و در صورت لزوم کامنت‌گذاری می‌کنند و دیگران به راحتی می‌توانند کد آن‌ها را توسعه دهند. با ترکیب توانای‌های شناختی و تجربه متنوع صنعت خود، آن‌ها می‌توانند به سرعت به راه‌حل‌های بهینه برسند. یک توسعه دهنده باتجربه نظم‌دهنده‌ خوبی در بهترین روش‌ها است مثل مدیریت agile، نرم‌افزار مدیریت وظایف (Jira، Trello و غیره)، ورژن کنترل (مثل گیت)، و کار در محیط‌ های مختلف (محیط توسعه لوکال، دانش کار در deploy کردن برنامه‌ها).

6. بازیکن خوب تیم

یک توسعه دهنده عالی می‌تواند به پیشرفت بهتر سایر توسعه دهندگان کمک کند. وقتی هم‌تیمی‌ها در موضوعی گیر می‌کنند به هم‌تیمی‌های خود کمک می‌کند، مهارت‌های جدید را به دیگران یاد می دهد و مستنداتی را می‌نویسد که نه تنها به هم‌تیمی‌ها درسازمان خودشان بلکه به طور کلی به جامعه توسعه‌دهندگان کمک می‌کند.

7. تمرکز بالا بر روی کاربر نهایی

یک برنامه نویس خوب همان کاری که از او خواسته شده است را انجام می‌دهد در حالی که یک برنامه نویس عالی به کاربر نهایی برنامه فکر می‌کند و برای حل مشکلات آن‌ها وقت می گذارد و تلاش می‌کند. یک برنامه نویس عالی می‌خواهد بداند ویژگی که می‌سازد از ارزش بالایی برخوردار است و اگر یک ویژگی برای هیچکس ارزشی نداشته باشد از آن صرف نظر می‌کند.

چگونه می‌توان به یک توسعه دهنده عالی تبدیل شد

ذهن خود را فعال کنید: با دسترسی به دوره‌های آنلاین، دیگر لازم نیست به دانشگاه بروید تا یک توسعه دهنده عالی شوید. با این حال، بسیاری از برنامه نویسان بزرگ به دانشگاه های خوبی رفته اند و در علوم کامپیوتر تخصص کسب کرده‌اند. گرفتن مدرک به درک بهتر معماری کمک می‌کند و دیدی جامع در مورد دنیای برنامه نویسی به شما می‌دهد. با آخرین فناوری‌ها همگام شوید تا همیشه به روز بمانید. مقالات زیادی در مورد آخرین تکنولوژی‌ها بخوانید، در اوقات فراغت خود انجمن‌ها را دنبال کنید، در کنفرانس‌ها شرکت کنید و خودتان نیز با نوشتن مطالب جدید به ارزش‌های این جامعه بیافزایید.

علایق خود را دنبال کنید: انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید به طور خودکار به پیشرفت شما کمک می‌کند. بهترین برنامه نویسان کنجکاو هستند، عاشق خلق کردن هستند و تأثیری که فناوری بر دنیا دارد را دوست دارند. این امر به شما کمک می‌کند تا خلاقیت بیشتری داشته باشید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید.

تجربه کسب کنید: در حین شروع کار، فقط به این دلیل که مزد خوبی به شما می‌دهند کار نکنید. کاری را دنبال کنید که به شما کمک کند در مدت زمان کوتاهی تجربه قابل توجهی کسب کنید. حتی اگر درآمدی برای شما نداشته باشد. این تجربه را بسازید. سعی کنید برای یک استارت‌آپ کار کنید. در یک شرکت بزرگ کار کنید. در بخش‌های مختلف این صنعت کار کنید. هیچ چیز ارزشمندتر از تجربه نیست.

جعبه ابزار خود را تشکیل دهید: فناوری خیلی سریع در حال تغییر است. پلت‌فرم‌های جدید در حال ساخته شدن هستند، زبان‌های جدید در حال توسعه هستند و محصولات با سرعتی شگفت‌آور ایجاد می‌‌شوند. مهم است که سازگار بمانید و تغییر را بپذیرید. جدیدترین ابزارها را انتخاب کنید و جعبه ابزار خود را تشکیل دهید. یک توسعه دهنده عالی کار با ابزارها را زود یاد می‌گیرد و سپس چیزهایی را خلق می‌کند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi