ملزومات توسعه برنامه وب چیست؟
ایمان مدائنی

برنامه‌های وب، برنامه‌های کاربردی هستند که بر روی سرورهای راه دور قرار می‌گیرند و با استفاده از پروتکل‌های گوناگون اینترنت، به دستگا‌ه کاربر بر روی اینترنت تحویل داده می‌شود. برنامه‌های وب مستلزم داشتن مواردی مثل برنامه‌نویسی، فریم‌ورک‌های برنامه وب، ابزارها، ویژگی‌های امنیتی و ماژول‌های یکپارچه هستند.

فرآیندهای توسعه برنامه وب

توسعه برنامه وب فقط درگیر برنامه‌نویسی نیست. مراحل زیادی قبل از مرحله برنامه‌نویسی وجود دارد که برای توسعه یک برنامه وب خوب که اهداف را عملی کند ضروری است.

درک هدف برنامه

بدون درک هدف از این که چرا برنامه وب در حال توسعه است، برنامه‌هایی را توسعه خواهید داد که عملا بی‌فایده است، به طوری که هدف از قبل تعیین شده‌ای را انجام نمی‌دهند. این مرحله عمدتا توسط مدیر پروژه انجام می‌شود. این امر با تمرکز بر اهداف کار نهایی به دست می‌آید. برنامه باید در پایان پروژه، هر هدفی که در این مستندات ذکر شده است را برآورده کند. در یک کسب‌وکار راه‌اندازی‌شده، این مرحله باید با نیازهای کسب و کار مواجه شود و برنامه وب باید به سازمان کمک کند تا اهداف تجاری خود را برآورده سازد.

1. برنامه‌ریزی

این مرحله غالبا در حال تکرار است. اساسا،‌ برنامه‌ریزی در طول توسعه وب هرگز متوقف نمی‌شود. در هر مرحله از توسعه برنامه، برنامه‌ریزی باید انجام شود.

برنامه‌های مربوط به بودجه

جدول زمانی پروژه

پلت‌فرم‌های کدگذاری

و فناوری‌ها

این برنامه‌ها باید برای وب‌ استفاده شوند و در هر مرحله از توسعه بازبینی شوند. در این مرحله جمع‌آوری اطلاعات در مورد آنچه که مشتری نیاز دارد، نرم‌افزارهای مورد نیاز برنامه، نیازهای سرور مثل نوع سرور مورد نیاز و روش‌های نگهداری آن انجام می‌شوند.

2. طراحی

طراحی، فرآیند تعریف معماری‌های مختلف است که شامل زیرساخت‌هایی که برنامه روی آن اجرا خواهد شد، ماژول‌های گوناگون برنامه، رابط‌ها و سایر جنبه‌های برنامه می‌باشد.

در این مرحله، ظاهر برنامه، مثل شیوه‌های کار آن و جنبه‌های مختلف تجربه کاربری تجسم می‌شود. طراحان وب، طرحی برای توسعه برنامه ایجاد می‌کنند. آن‌ها با نمایش نموداری برنامه و ظواهر مختلف آن برای توسعه‌دهندگان سر و کار دارند تا برنامه کار را عملی کنند.

در این مرحله، کاربر می‌تواند با ارسال مجموعه‌ای از کاربران، طرح‌بندی برنامه را برای بازخورد مشتری به کار گیرد. بازخورد مشتری مسیر برنامه را مشخص می‌کند. علاوه بر این، بازخورد کاربر بسیار مهم است که ممکن است مسیر پروژه را تغییر دهد. برنامه نهایی لزوما نمی‌تواند همان چیزی باشد که سازمان در ابتدا قصد توسعه آن را داشته است.

3. توسعه

این مرحله شامل فرآیند برنامه‌نویسی می‌شود. در اینجا کار طراح، جان می‌گیرد. توسعه‌دهندگان از این طرح‌ها به عنوان برنامه کار، برای ساخت برنامه با توجه به نیازهای کاربر استفاده می‌کنند.

با این حال، توسعه نه تنها برنامه‌نویسی را شامل می‌شود، بلکه داده‌های جمع‌آوری شده از برنامه و داده‌هایی که به برنامه تزریق شده‌اند را مورد توجه قرار می‌دهد. انتشار این داده‌ها نیز در این مرحله صورت می‌گیرد.

خروجی این مرحله نمونه اولیه‌ای را در بر خواهد داشت که توسط تیم برنامه‌نویسی و نمونه‌‌ای از کاربران تست می‌شود. دوباره بازخورد کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از CMSها (سیستم مدیریت محتوا) استفاده کنند، مانند وردپرس، جوملا و Drupal، تا تیم برنامه‌نویسی به راحتی بتواند به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و طرحی که در نظر دارند را توسط تیم طراحی فراهم کنند.

فرآیند برنامه‌نویسی می‌تواند در دو دیدگاه مشاهده شود:

سمت کلاینت: کدی که در اینجا نوشته شده است برای تفسیر مرورگر می‌باشد. نکته اصلی در اینجا تجربه کاربری (UX) و ظاهر و حس برنامه است. این کد با دسترسی به ابزار توسعه‌دهنده می‌تواند توسط کاربر در مرورگر در دسترس باشد. برخی از فناوری‌های اسکریپتی کلاینت عبارتند از HTML، CSS، JavaScript، AJAX، jQuery.

سمت سرور: کدی که برای تفسیر توسط سرور نوشته شده است. این نوع کد توسط کاربران قابل دیدن نیست و بر ارائه خدمات به کلاینت تمرکز دارد. برخی از فناوری‌های اسکریپتی اصلی سمت سرور عبارتند از PHP، Zend framework (فریم‌ورک برنامه وب برای PHP)، ASP.Net، ASP و Ruby.

4. تست و بررسی

پس از توسعه، برنامه برای انواع مختلفی از تست‌ها آماده می‌شود. دو مجموعه تست وجود دارد:

تست آلفا: این نوع تست توسط خود توسعه دهندگان درون سازمان انجام می‌شود. معمولا در یک محیط مجازی به صورت شبیه‌سازی انجام می‌شود.

تست بتا: این نوع تست معمولا توسط کاربران خارج از سازمان انجام می‌شود. آن‌ها این کار را در یک محیط بلادرنگ (real-time) انجام می‌دهند. برخلاف تست آلفا، تست بتا معمولا در عموم انجام می‌شود و شامل یک نمونه اولیه است که به کاربران داده می‌شود.

انواع دیگر تست

تست Load: این تست شامل قرار دادن برنامه تحت محیط‌های شبیه‌سازی مختلف و مشاهده نحوه واکنش آن‌ها است. نظارت بر واکنش برنامه‌ها در شرایط نرمال و اوج خود می‌باشد.

تست Stress: هدف این تست این است که توانایی سیستم برای اجرا، وقتی در معرض شرایط سنگین/اوج قرار می‌گیرد را شناسایی می‌کند. این تست به توانایی برنامه برای مدیریت خطاها در چنین شرایطی می‌پردازد و میزان نقص‌های برنامه را اندازه می‌گیرد، یعنی ماکزیمم کاربرانی که می‌توانند مدیریت شوند.

5. انتشار

این مرحله شامل بردن محصول به بازار می‌شود. در اینجا تست نهایی و رفع باگ‌ها انجام می‌شود. بررسی نهایی در مورد سازگاری برنامه روی مرورگرهای مختلف انجام می‌شود. پس از تمام بررسی‌های نهایی، محصول برای بازار آماده می‌شود. تغییرات لازم انجام شده و برنامه به صورت عمومی روانه بازار می‌شود.

6. نگهداری

این مرحله پس از راه‌اندازی فرآیند صورت می‌گیرد. نگهداری پرهزینه‌ترین قسمت از کل فرآیند است و هرگز پایان نمی‌یابد. ارتقای منظم برنامه باید انجام شود تا برنامه همیشه مناسب بازار باشد. به‌روزرسانی‌ها باید برای کاربران سودمند بوده و برنامه باید همچنان در خدمت اهداف مورد نظر باشد حتی اگر برنامه به روز رسانی شود. این یکی از ضروری‌ترین جنبه‌های مراحل است که توسعه برنامه وب شامل می‌شود.

این مراحل باید تکرار شوند و همپوشانی داشته باشند. هر فرآیند به فرآیند دیگری بستگی دارد. مراحل باید به طور کامل دنبال شوند تا در نهایت موفق شوید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi