کمی درباره معماری MVC و علل محبوبیت آن
ایمان مدائنی

معماری mvc بارها به گوشتان خورده است و شاید از خود سوال کنید که این معماری به چه دردی می خورد و علت محبوبیت Mvc چیست. آشنایی و شناسایی دقیق با معماری Mvc سبب می شود که نتیجه کارتان یک تغییر اساسی نماید پس با ما همراه باشید. دانستن ویژگی های خاص این معماری می تواند ذهن برنامه نویسان را بازتر نماید.

تاریخچه معماری Mvc

معماری Mvc در دهه 70 میلادی به طور کاملا جدی معرفی شد. در آن زمان برنامه هایی از قبیل stand alone بیشترین سهم کاری برنامه نویسان بود و به این ترتیب از این معماری استقبال چندانی صورت نگرفت. به محض ورود اینترنتی و همینطور برنامه هایی که مبتنی بر وب هستند این معماری توانست بدرخشد. Asp.net mvc یک فریم ورک بر اساس معماری Mvc می باشد. این معماری به پروژه های طراحی سایت نظم خاصی می بخشد. اگر دقت نمایید برای تکنولوژی های مختلفی که در برنامه های وب دیده می شود پروژه های بزرگ دارای پیچیدگی های خاصی هستند و هرچه یک پروژه بزرگتر باشد قطعا خطاگیری در آن بسیار مشکلتر خواهد بود. این معماری کمک می کند که لایه های مختلف به طور کاملا مشهود از هم جدا شود. این فریم ورک در واقع بر html کنترل کاملی دارد و همینطور آدرس دهی های url را به درستی کنترل می کند. اگر دقت نمایید تعامل این معماری با javascript نیز بسیار مشهود است.

 

مثالی از معماری سه لایه

برای اینکه این معماری همیشه در ذهنتان زنده نگداشته شود فرض کنید در شرکتی نرم افزاری نوشته شده است و این نرم افزار قرار است میزان سود و زیان شرکت را در سال های متفاوت بررسی نماید و در نهایت خروجی بر اساس رقم به شما عرضه کند. حال بعد از گذر چند سال مدیر شرکت از شما می خواهد نوع نمایش به صورت نموداری تغییر کند و یا فرمت های خاصی برای خروجی در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی اگر معماری Mvc نباشد در واقع می بایست یک برنامه جدید نوشته شود.

اگر توجه نمایید ویژگی مهم برای یک نرم افزار تغییر پذیر بودن آن است. اگر تمامی فرآیندها در یک فرم نوشته و پیاده سازی شود قطعا برای تغییر دیگر نمی توان گام درستی ایجاد نمود و دست برنامه نویس بسته خواهد بود. به این ترتیب طراحی معماری سه لایه ضرورت خواهد داشت. این معماری خاصیت توسعه بسیار عجیبی دارد و شاید به اندازه معماری ساختمان مهم باشد. الگوهای طراحی باید به درستی انتخاب شود و این موضوع در نهایت به یک پروژه بسیار عالی منجر خواهد شد.

 

 

شاخص معماری Mvc

برای طراحی الگو های معماری Mvc باید به یک سری شاخص ها توجه ویژه ای شود. در ابتدا نگهداری از سیستم از اهمیت ویژه ای برخودار است، در واقع طراحی سیستم باید به صورتی باشد که گروه توسعه دهنده بتوانند در مدت زمان کوتاه خطاها را رفع نمایند. قابلیت استفاده مجدد از دیگر مسایلی است که باید در نظر گرفته شود. یک الگوی خوب باید بتواند در زمان طولانی نیز قابلیت توسعه داشته باشد، این قابلیت نباید به سایر بخش های نرم افزار آسیب وارد نماید. بازدهی سیستم از دیگر مسایل مهم در طراحی الگوها است. بازدهی سیستم ارتباط بسیار مستقیمی با چهارچوب کاری و همینطور پلتفرم ها دارد. یک الگوی صحیح در واقع تقسیم درست و یک رابطه ایده آل فراهم خواهد ساخت. رابطه منطقی بین هر جزء سبب بهبود بازدهی سیستم می شود.

 

معرفی معماری mvc

Mvc از سه کلمه Model View Contorller تشکیل می شود. این معماری بر اساس جداسازی بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این معماری بخش های مختلف برنامه از نظر منطقی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این سه بخش دارای وظایف خاصی هستند وقتی این سه شیوه با زبان برنامه نویسی asp.net ترکیب شود می تواند پروژه های برنامه نویسی را به طور دقیق تری پیش ببرد.

 

علت محبوبیت معماری Mvc

حال می خواهیم دید تخصصی به این معماری داشته باشیم. در واقع پیدایش این معماری سه لایه سبب می شود که تیم های مختلف بتوانند در کنار هم به فعالیت مشغول شوند. افرادی که در بخش مدل فعالیت دارند می توانند به صورت مجزا به کار خود ادامه دهند و این موضوع در خصوص دو بخش دیگر نیز مطرح است. توجه نمایید که این معماری سبب می شود که بخش ها به طور مجزا مورد تست قرار بگیرند و خطای هر بخش به سادگی قابل تشخیص باشد، مبرهن است که امکان اضافه نمودن و گستردگی در این معماری به سادگی قابل اجرا است.

در معماری mvc تقریبا هیچ محدودیتی برای برنامه نویس وجود ندارد. چهارچوب یک دست این معماری سبب می شود که برنامه نویسان از یک قانون خاص برای آن تبعیت نمایند به این ترتیب قطعا کدهای شما برای سایر برنامه نویسان نیز قابل قبول است. میزان انعطاف معماری Mvc سبب می شود که شما بهترین طرح و ایده را به برنامه ای که در دراز مدت نوشته شده است اضافه نمایید. به این ترتیب قطعا پویایی برنامه نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت. اهمیت معماری Mvc بسیار گسترده بوده و این موضوع تا جایی ادامه دار است که امروزه بسیاری از شرکت های طراحی سایت نیز از آن استفاده می کنند.

 

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi