بررسی کتابخانه های زبان برنامه نویسی Go
ایمان مدائنی

کتابخانه استاندارد زبان برنامه نویسی Go یکی از جامع ترین کتابخانه های موجود در بین تمام زبان های برنامه نویسی در جهان است. زبان برنامه نویسی Go بسیار نو ظهور است و این موضوع سبب شده تا کتابخانه ای یکپارچه و روان برای آن تهیه شود. امروز قصد داریم در خصوص کتابخانه های این زبان کمی واضح تر صحبت کنیم.

انواع کتابخانه زبان برنامه نویسی Go

پکیج هایی برای آرشیو و فشرده سازی وجود دارد که در زبان برنامه نویسی Go بسیار به آن توجه شده است، فشرده سازی یکی از مسائل روز است و به نوعی باید به آن توجه ویژه ای شود. در زبان برنامه نویسی Go کتابخانه جداگانه برای این بخش وجود دارد که به شما این امکان را می دهد به سادگی فایل های موجود را به صورت فشرده کدنویسی و دسته بندی کنید.

عملیات هش از دیگر مسائل است که برای رمزنگاری مورد استفاده می شود زبان برنامه نویسی Go در ابتدا برای این گزینه نتوانست کاری کند اما امروزه کتابخانه در این خصوص نیز عرضه کرده است که به سادگی عملیات هش را پوشش می دهد.

برای کار با فایل های مختلف نیاز به کتابخانه ای جداگانه است، در واقع فایل های باینری باید بتوانند به صورت جداگانه فعالیت درستی داشته باشند.

 

کتابخانه های گرافیک و شبکه در زبان برنامه نویسی Go

مسائل گرافیک این روزها بسیار مهم و ضروری است، زبان برنامه نویسی Go توانسته کتابخانه ای برای گرافیک های دوبعدی فراهم سازد تا میزان بصری برنامه نویسی تقویت شود. از طرف دیگر می دانیم که شبکه و مباحث مربوط به آن نیز نیاز به پکیج های جداگانه ای دارند به این ترتیب دیده می شود که این پکیج ها نیز در زبان برنامه نویسی Go به صورت جداگانه ای قرار گرفته اند.

ذات سیستمی زبان Go به این صورت است که تمامی پکیج های یادشده در آنها نوشته شده است. اما در زبان های دیگر برای داشتن این کتابخانه نیاز به متوسل شدن به کتابخانه های زبان های دیگر هستیم.

خوبی زبان Go این است که نیازی به دسترسی به زبان c ندارد و اعمال سطح پایین آن به خوبی مشخص می شود. در پکیج های نامبرده یک سری عملیات ریاضی و زمان و تاریخ وجود دارد، محیط سیستم عامل و همینطور پایگاه داده و رشته و ورودی و خروجی جداگانه نیز در نظر گرفته شده است که تأیید بر کیفیت زبان Go است. در زبان Go کتابخانه استاندارد با یک http server داخلی همراه است و به راحتی می توان آن را مقایسه کرد. اکثر سایت هایی که با این زبان نوشته شده اند از این کتابخانه استفاده می کنند. در کتابخانه زبان برنامه نویسی Go نیازی به فریم ورک های اضافی نخواهید داشت.

 

بررسی کیفیت زبان برنامه نویسی Go

از نظر مستندات موجود زبان Go در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و برای تمامی پکیج ها و همینطور توابع و پارامترها می توان کتابخانه ای قدرتمند در این زبان پیدا کرد. افرادی که زبان انگلیسی قدرتمندی دارند در یادگیری زبان برنامه نویسی Go هیچ مشکلی نخواهند داشت. زبان Go ابزارهای جانبی نسبتاً کاملی را در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار کار با کامپایل و نصب پکیج ها را آسان کرده است. چنین ابزارهایی سبب می شود تا بسیاری از پکیج ها به صورت اتوماتیک نصب شود.

ابزار gofmt استایل کدنویسی شما را  مدیریت می کند برای مثال با این ابزار می توان استایل کدهای پروژه را یکپارچه کرد. این ابزار برای ایدیتورها بسیار نیز مورد استفاده قرار می گیرد و سبب بررسی کدهای اطلاعاتی شما می شود. در واقع با این ابزار می توان اطلاعات موجود را استخراج کرد.

 

مهم ترین ابزار در زبان برنامه نویسی Go

می دانیم که مهم ترین ابزار کار هر برنامه نویس ویرایشگر متن است، خوشبختانه زبان برنامه نویسی Go پشتیبانی بسیار قدرتمندی در این خصوص دارد. ویرایشگرهای ساده و سبک در زبان Go به صورت رسمی پشتیبانی می شود. افرادی که با ویرایشگرهای حرفه ای کدنویسی می کنند زبان Go پشتیبانی رسمی و کاملی است و هیچ گونه کاستی در این لاین دیده نمی شود.

در زبان Go مانند سایر زبان های کامپایلری نیاز به IDE خاصی نیست.

 

زبان برنامه نویسی Go را از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری این زبان نیاز به کلاس و هزینه های بالا ندارید، مستنداتی در مورد زبان برنامه نویسی Go وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید به سادگی کتابخانه های این زبان را یاد بگیرید، تمامی مستندات حاوی مثال هستند و نتیجه گیری درستی نیز برای هر بخش دیده می شود. موضوع مطرح در این لاین کیفیت زبان انگلیسی شماست، تمامی مستندات به زبان انگلیسی تهیه شده اند و افرادی که علاقمند به زبان انگلیسی نیستند در واقع باید به طور حتم شرایطی فراهم سازند و بتوانند مفهوم دقیق این مستندات را مطالعه کنند.

در نظر داشته باشید که یادگیری زبان Go باید به صورت دوره ای و روتین باشد، تکرار تمرین در این لاین سبب می شود تا بخش عظیمی از این زبان را یاد بگیرید، امروزه کتابخانه های زبان Go به شما اجازه می دهد هر ایده ای را به مرحله عمل برسانید. پکیج های زبان Go کامل و بی نظیر است.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi