16 مورد از بهترین فریمورک‌ های پایتون برای توسعه‌دهنده وب
ایمان مدائنی

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی داینامیک و چندمنظوره است و بر روی بسیاری از پلت‌فرم‌ها مثل ویندوز، مک و لینوکس قابل دستیابی است. به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شود حتی شرکت‌هایی مثل گوگل، فیس‌بوک، Dropbox، NASA از پایتون استفاده می‌کنند.

پایتون برای زبان برنامه‌نویسی عمومی ایجاد شده است اما امروزه هر جایی در زمینه‌های مختلف علم و فناوری، رباتیک، توسعه نرم‌افزارهای واقعی برای سیستم‌ عامل‌های مختلف که از انواع گوناگون فریم‌ورک‌های پایتون استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از آن‌ها فریم‌ورک QT است که پشتیبانی چند سکویی (cross platform) را ارائه می‌دهد.

وقتی کسی برای اولین بار سعی می‌کند تا پایتون را امتحان کند به نظر می‌رسد که برای تازه‌کارها است اما یک زبان واقعا قدرتمند می‌باشد. پایتون به صورتی است که با کمترین کد بیشترین خروجی را می‌دهد، به این معنی که کاری را که در زبان‌های دیگر با نوشتن 20 خط کد انجام می‌دهید را می‌توانید در پایتون با 10 خط کد انجام دهید. مثل C++ و جاوا که یادگیری آن سخت است و زمان زیادی را برای نوشتن یک برنامه ساده می‌گیرد در حالی که پایتون نیمی از آن زمان و تلاش را برای نوشتن برنامه صرف می‌کند. اگرچه اسکریپت‌های پایتون کندتر از C++ و جاوا هستند اما در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر حافظه کمتری نیاز دارد.

از سوی دیگر روز به روز بین توسعه‌دهندگان وب برای ایجاد وب‌سایت‌های داینامیک و برنامه‌های وب، به دلیل فریم‌ورک‌ها و منابع عظیمش محبوب‌تر می‌شود. هزاران مستندات و کتابخانه‌های open source وجود دارد که می‌تواند آموزنده را از طریق هر مرحله هدایت کند و سرعت یادگیری را افزایش دهد. پایتون می‌تواند برای توسعه frontend و backend وب‌سایت‌ها و محتوای آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند برای اسکریپت‌های سمت سرور و frontend استفاده شود، برای استفاده آن با جاوااسکریپت باید کمی مهارت به خرج دهید، اما جامعه بزرگی وجود دارد تا به شما کمک کند تا حد امکان آن را بسازید.

توسعه‌دهندگان در حال ایجاد و اشتراک گذاری ابزارها و ماژول‌های opensource آن هستند که کمک زیادی به توسعه برنامه وب و محتوای وب برای مبتدیان می‌کند، همچنین تعداد زیادی از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های ارائه شده توسط این جوامع به افزایش سرعت و صرفه‌جویی در زمان نوشتن اسکریپت‌ها کمک می‌کند. یادگیری پایتون بسیار آسان و روان است و احساس می‌کنید که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، حتی اگر در پایتون مبتدی باشید می‌توانید اسکریپت‌های نوشته شده توسط حرفه‌ای‌ها را درک کنید، آن‌ها معمولی و ساده هستند.

پایتون همچنین برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور و ایجاد محتوای داینامیک برای وب‌سایت‌ها مشهور است. همان‌طور که همه می‌دانیم PHPبخش بزرگی از بازار را روی توسعه backend نگه داشته است اما پایتون نیز به دلیل قدرت امنیتی‌اش این روزها محبوبیت زیادی به دست آورده است. پایتون ممکن است نسبت به PHP انعطاف‌پذیر نباشد اما به طور نسبی کدنویسی بسیار واضحی دارد، عاری از خطا بوده و اشکال‌زدایی آن آسان می‌باشد. این یک زبان زیبا با قابلیت‌ها و شیوه‌ای روشن است که کار با آن لذت‌بخش می‌باشد.

بهترین فریم‌ورک‌های پایتون برای توسعه وب

حالا در مورد فریم‌ورک‌ها که بخش جذاب دیگری از پایتون هستند صحبت می‌کنیم. فریم‌ورک‌ها به شما کمک می‌کنند تا کدها و اسکریپت‌ها را سریع‌تر بنویسید. تعداد زیادی از فریم‌ورک‌های پایتون موجود هستند که برای اهداف خاص متعددی طراحی شده‌اند، پایتون در توسعه وب بسیار در حال رشد است و این دلیلی است که در توسعه وب محبوب شده است.

در زیر لیستی از بهترین فریم‌ورک‌های پایتون با اهداف خاص تهیه شده است.

DJANGO

DJANGO به طور گسترده توسط توسعه‌دهنده برای ایجاد برنامه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی‌های رابط کاربری وب است که به طور خودکار برای هر برنامه‌ای که می‌سازید تولید می‌شود و دارای انجمنی عالی است. همچنین مستندات خوبی را ارائه می‌دهد که استفاده از آن‌ها آسان می‌باشد.

FLASK

Flask از نظر سطح شبیه به django است و درک آن برای مبتدیان آسان می‌باشد اما ماهر شدن در آن سخت است، در هر صورت هنوز به دلیل سرعت قابل اطمینان و ساختار کد ساده و مینیمالیستی آن فریم‌ورک محبوبی است.

PYRAMID

 

Pyramid یک فریم‌ورک مینیمالیستی است که به صورت open licensed ارائه شده است و محدودیت کد بسیار کمی دارد که می‌توانید در برنامه‌های pyramid خود استفاده کنید و برای برنامه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از flask ساخته شده است. بر اساس Zope ساخته شده و مثل django مستندات خوبی دارد، همچنین یکی از سریع‌ترین فریم‌ورک‌های وب محسوب می‌شود.

TURBO GEARS

 

Turbo gears برای توسعه برنامه‌های وب ساده و پیچیده مناسب می‌باشد که برای یادگیری نیاز به تلاش‌های بیشتری دارد اما این تلاش‌ها ارزشمند است. با قابلیت‌های پیکربندی برای چندین مورد خاص از فایل‌های پایتون همراه است و ویژگی‌های متمایزی مانند ادغام سازی با کتابخانه‌های جاوااسکریپت و mochikit، پشتیبانی از چندین بانک اطلاعاتی، اشیاءSQLوSQL Alchemyرا در خود دارد.

WEB2PY

Web2py یک فریم‌ورک آسان و قابل حمل است و یادگیری آن آسان می‌باشد. برنامه مبنی بر پایگاه داده است و همان قاعده کدنویسی کمتر خروجی بیشتر را دنبال می‌کند و به شما کمک می‌کند کدنویسی خود را کوتاه کنید، اما تمام استانداردها را رعایت نمی‌کند، با وجود این یادگیری آن آسان و لذت‌بخش است.

CHERRYPY

 

Cherrypy همچنین یکی از فریم‌ورک‌های مینیمالیست است که بسیار محبوب بوده و استفاده از آن ساده می‌باشد و شبیه برنامه‌های شی‌ءگرای پایتون است. یک فریم‌ورک HTTP است که کاملا پایدار بوده و استفاده از آن جالب و سرگرم کننده است و لازم نیست فریم‌ورک را به طور کامل درک کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

GROK

Grok شبیه zope3 می‌باشد و با API آن سازگاری دارد. اگر با Zope3 آشنا باشید استفاده از آن سخت نیست. همچنین استفاده zope3 با grok مزایایی دارد زیرا به فایل‌های ZCML یا XML نیازی نیست، اکثر فایل‌ها به صورت اتوماتیک تولید می‌شوند و همچنین کدهایی که کمتر به هم ریخته و شلوغ هستند را تولید می‌کند.

PYLONS

Pylons یک فریم‌ورک توسعه وب opensource است که بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشد و ایده‌ها و پروژه‌های بزرگی را هدایت می‌کند که بر تکنولوژی توسعه وب مدرن تمرکز دارند. همچنین دارای دیباگر آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا خطاها را به آسانی پیدا کنید. به طور کلی فریم‌ورک خوبی است و اگر با django آشنایی دارید روند یادگیری آن حتی برایتان آسان‌تر می شود.

ZOPE2

این فریم‌ورک ممکن است یکی از قدیمی‌ترین فریم‌ورک های پایتون باشد که با نام Zope –Z در سال 1995 شروع به کار کرد. برای توسعه شی‌ءگرا مناسب بوده و یافتن خطاها در آن آسان می‌باشد و نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد، قابلیت استفاده مجدد کامپوننت‌ها می‌باشد.

TORNADO

Torando فریم‌ورکی است که بیشتر در وب سرورها کاربرد دارد و توانایی مدیریت همزمان هزاران ارتباط را دارد. Torando فریم‌ورکی است که قابلیت ناهمزمانی دارد و از حلقه رویداد و وب سوکت‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید با ترکیبWSGI (رابط دروازه وب سرور) و tornado کار کنید.

WEB.PY

Web.py معادل سادگی و قدرت است. سبک بوده و استفاده از آن آسان می‌باشد. ایده پشت web.py این است که openness و مینیمالیست است. بسیار واضح بوده و برای استفاده از آن نیازی به MVC یا ایجاد HTML، CSS، Javascript و PHP در فایل واحد نیست و می‌تواند با بیشتر کتابخانه‌ها کار کند.

NAGARE

 

Nagare فریم‌ورک توسعه وب opensource بر اساس ادامه ترکیبات stackless python است که به ما در بهبود درخواست اتصال HTTP کمک می‌کند. برنامه‌ای که با استفاده از Nagare توسعه داده می‌شود همانند برنامه دسکتاپ است.

HUG

Hug یک فریم ورک وب نیست اما عملکردی که انجام می‌دهد آن را فریم‌ورک مهمی برای توسعه‌دهنده وب می‌سازد. با استفاده از آن توسعه دهنده می‌تواند APIهای خود را با شیوه‌های آسان و سریع ایجاد کند. سریع و هوشمند است و حافظه را تنها در موارد خاصی که مورد نیاز است مصرف می‌کند. یادگیری آن نیز ساده می‌باشد.

SANIC

Sanic یک فریم‌ورک توسعه وب مشهور است و برای مدیریت درخواست‌های HTTP سریع و غیرهمزمان است. این فریم‌ورک مبنی بر UVLOOP و HTTPtools می‌باشد که برای پیشروی سریع توسعه داده شده است، توسط  github و جامعه بزرگ آن ایجاد شده و توسعه داده شده است.

FALCON

Falcon یک فریم‌ورک وب WSGI (رابط دروازه وب سرور) مینیمالیست است که در آن فقط موارد ضروری قرار دارد. قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند برای توسعه پروژه‌های سطح بالا و سطح پایین استفاده شود.

REAHL

Reahl یک فریم ورک وب با ویژگی‌های کامل است که به طور کامل با پایتون توسعه یافته است و اسکریپت‌های شلوغ و به هم ریخته ای پیرامون آن وجود ندارد و فاقد تمام تکنولوژی‌های سنگین وب HTML، CSS، Javascript است. یادگیری آن در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های وب بسیار آسان است.

نتیجه‌گیری

امروزه پایتون به دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت استفاده بر روی پلت‌فرم‌های گوناگون بسیار محبوب شده است.

با اینکه فریم‌ورک‌های زیادی برای پایتون وجود دارد اما یادگیری آن سخت نیست. هر فریم‌ورک جوانب مثبت و منفی خودش را دارد که استفاده از آن‌ها به اهداف خاص خود برای یادگیری پایتون بستگی دارد. پایتون یک زبان چند منظوره است که پس از درک ساختار اصلی و جریان کاری آن می توانید مهارت‌های خود را بر روی طیف وسیعی از پلت‌فرم‌ها پیاده کنید. یادگیری پایتون اتلاف وقت نیست، این زبان بسیار محبوب است و در آینده رشد بیشتری خواهد کرد. امروزه شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای پایتون را هدف اصلی خود قرار داده‌اند. ممکن است به عنوان یک زبان عمومی به کار گرفته شود اما روز به روز رشد کرده و بزرگ‌تر خواهد شد.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi