تفاوت های بین یک توسعه دهنده ی وب با توسعه ی دهنده ی رابط کاربری
ایمان مدائنی

محتوا

یک توسعه دهنده ی وب کیست؟

مهارت های مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی وب

مهارت های شخصی مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی وب

یک توسعه دهنده ی رابط کاربری کیست؟

مهارت های مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی رابط کاربری

مهارت های شخصی مورد نیاز یک توسعه دهنده ی رابط کاربری

تفاوت های بین یک توسعه دهنده ی وب و یک توسعه دهنده ی UI چیست؟

نتیجه گیری

توسعه کار کردن در یک محیط شناخته شده است و تلاش برای تکمیل ، تصحیح و یا گسترش کار های موجود یا غیر موجود است.

توسعه دهندگان وب

یک توسعه دهنده ی وب را می توان به یک فرد متخصص با دانش خاص وب ، معماری وب و تکنولوژی های آن تعریف کرد که با ساخت وبسایت/اپلیکیشن از پایه ی HTML تا پایگاه داده سروکار دارند.

بنابراین یک توسعه دهنده ی وب مسئول ساخت یک وبسایت از ابتدا و اطمینان حاصل کردن از اینکه در پایان کار کاربر هیچ مشکلی در کار کردن با وبسایت یا اپلیکیشن نخواهد داشت، است. علاوه بر این ها وبسایت یا اپلیکیشن نباید خیلی ساده و یا خیلی پیچیده برای مبتدیان یا کاربران حرفه ای باشد. رعایت نکردن این موضوع باعث می شود که یک بازدید کننده از سایت بدون استفاده کردن از آن وب سایت را رها کند و سراغ یک وب سایت دیگر برود که باعث کاهش تعداد نمونه ها می شود.

در توسعه ی وب سه قسمت وجود دارد

اسکریپت های Client-side: این قسمت کد هایی است که روی مرورگر وب اجرا می شود و مشخص می کند که کاربر/ مشتری چه چیزی را پس از ورود به صفحه ی وب یا اپلیکیشن خواهد دید.

اسکریپت های Server-side: این قسمت کد هایی هستند که روی وب سرور اجرا می شوند و باعث تقویت مکانیک back-end می شود.

تکنولوژی پایگاه داده: این تکنولوژی چیزی است که اپلیکشین برای اطمینان از اجرای موثر و روان از آن استفاده می کند.

بنابر موارد گفته شده سه نوع توسعه دهنده ی وب داریم: توسعه دهنده ی  front-end، توسعه دهنده ی back-end و توسعه دهنده ی full-stack. توسعه دهنده ی front-end عمدتا با ظاهر وبسایت یا اپلیکیشن کار دارد درحالی که توسعه دهنده ی back-end با پشت صحنه و اطمینان از اینکه همه ی توابع بدرستی کار می کنند سروکار دارد و توسعه دهنده ی full-stack هم دانش توسعه ی back-end و هم front-end را دارد.

بطور کلی توسعه دهندگان وب با چگونگی کار کردن وبسایت از ابتدا ، ظاهر آن، توابع آن و تعامل های آن سروکار دارد.

مهارت های مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی وب

 

برای اینکه یک توسعه دهنده ی وب شوید نیاز به درک عمیق از HTML, CSS, JavaScript, jQuery و تکنولوژی های client sideدارید و این موضوع عمدتا به توسعه دهندگان  front-end مربوط می شود.

همچنین یک توسعه دهنده ی وب باید در زبان های برنامه نویسی نیز متخصص باشد که این زبان ها شامل PHP, Ruby, ASP, Java, C, C++, Python, Bash و بسیاری موارد دیگر می شود.

همچنین یک توسعه دهنده ی وب باید در ساخت و نگهداری پایگاه داده نظیر MySQL نیز متخصص باشد.

توسعه دهنده ی وب باید بداند که چگونه یک وبسایت یا اپلیکیشن بسازد و از آن نگهداری کند.

توسعه دهندگان وب باید بدانند که چگونه domain و host وب را خریداری کند.

همچنین باید بدانند که چگونه layout وبسایت ، توابع آن و قابلیت تعامل آن را بسازند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنند که وب سایت با همه ی مرورگر ها سازگار است و درصورت نیاز تست ها و به روزرسانی های مورد نیاز را انجام دهد.

به عنوان یک توسعه دهنده ی وب باید بدانید که چگونه سیستم مدیریت محتوا (CMS) که شامل WordPress, Joomla و Drupal می شود را تنظیم و مدیریت کند.

برای یک توسعه دهنده ی وب دانستن چگونگی راه اندازی فروشگاه های آنلاین با استفاده از platform های تجارت الکترونیکی ضروری است.

مهارت های شخصی مورد نیاز مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی وب

جدا از مهارت های تخصصی یک توسعه دهنده ی وب نیاز دارد که بداند چگونه با دیگران نظیر مشتریان ، اعضای تیم ، طراحان وب ، توسعه دهندگان UI ، توسعه دهندگان UX ، توسعه دهندگان نرم افزار و بسیاری موارد دیگر تعامل داشته باشد.

به عنوان یک توسعه دهنده ی وب اینکه بدانید چگونه زمان را به خوبی مدیریت کنید ضروری است. این ویژگی شما را قادر خواهد کرد که در موعد های نهایی بتوانید کار را به خوبی انجام دهید.

یک توسعه دهنده ی وب نیاز دارد که بتواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که توسعه دهندگان به تنهایی کار نمی کنند و به صورت گروهی کار می کنند باید بجای کار روی پروژه های فردی بتوانند به صورت گروهی کار کنند.

یک شخص نیز باید مدیر پروژه باشد، زیرا توسعه معمولا به صورت یک پروژه دیده می شود. مهارت های مدیریتی خوب برای ارتباط موثر و تکمیل کار نیاز است.

توسعه دهنده ی رابط کاربری

رابط کاربری یک اصطلاح است که هرچیزی که کاربر هنگام استفاده از وسایلی نظیر لپ تاپ با آن تعامل دارد را تعریف می کند. که این شامل صفحه نمایش ، صفحه کلید ، موس ، ظاهر یک اپلیکیشن و گرافیک یک وبسایت می شود. هدف اصلی طراحی رابط کاربری اطمینان از این است که تعاملات کاربر تا جایی که ممکن است ساده باشد.

 

یک توسعه دهنده ی UI معمولا از HTML, CSS, jQuery، تکنولوژی client-side و JavaScript استفاده می کند. اما برخلاف توسعه دهنده ی front-end که بر همه ی این موارد تمرکز دارد یک توسعه دهنده ی UI بیشتر روی HTML و CSS تمرکز دارد بنابراین یک توسعه دهنده ی UI بیشتر روی جنبه ی طراحی و تعامل وبسایت/اپلیکیشن تمرکز دارد.

در یک نگاه وسیع تر یک متخصص UI رابط کاربری را برای یک نرم افزار می سازد و نگهداری می کند و همچنین برنامه هایی برای رابط کاربری به وسیله ی طرح ریزی معماری Interface می نویسد.

بطور کلی این یک موضوع شخصی است که به مهارت های خاصی نظیر دید ، احساس و تعامل یک وبسایت یا اپلیکیشن مربوط می شود.

جنبه ی منحصر بفرد توسعه دهندگان UI

این توسعه دهنگان معمولا روی چگونگی نمایش توابع و چگونگی تعامل با یک interface خاص تمرکز می کنند. این توسعه دهندگان معمولا طراحی و مهارت های تکنیکی را در کار با یکدیگر ترکیب می کنند بنابراین اپلیکیشن یا وب سایت هایی که بطور همزمان هم ظاهر خوب و هم عملکرد خوبی دارند را تولید می کنند.

این توسعه دهندگان طراحی های بصری را مانند طراحان گرافیک به سادگی تولید می کنند و آن را به کد HTML تبدیل می کنند تا اطمینان یابند که با مرورگر سازگار است.

توسعه دهندگان UI معمولا به سازگاری های مرورگر ها حساس هستند زیرا باید اطمینان یابند که تعامل یک صفحه ی وب مختل نمی شود.

معمولا توسعه دهندگان UI بطور نزدیک با مدیر محصول، توسعه دهندگان نرم افزار، تست کننده ها و طراحان UX کار می کنند و معمولا از ساختمان های محلی و تجمیع سیستم ها برای ارسال تغییرات برای آزمایش استفاده می کنند.

بطور شگفت انگیزی اگر به این توسعه دهندگان یک کد نوشته شده بدهید آن را بهتر و کارآمد تر از قبل می کنند.

مهارت های مورد نیاز برای یک توسعه دهنده ی رابط کاربری

یک توسعه دهنده ی UI باید دانش گرافیک و برنامه نویسی گرافیکی داشته باشد.

این توسعه دهندگان باید در زبان های برنامه نویسی و کد زنی نیز خوب باشند.

برای اینکه یک توسعه دهنده شوید نیاز دارید که در مهارت های تکنیکی عالی باشید.

یک توسعه دهنده ی UI باید دانش کافی از طراحی و ساخت یک ظاهر عالی داشته باشد.

همچنین دانستن HTML, CSS, JavaScript و تکنولوژی های client-side ضروری است.

دانش درباره مرورگر ها و امکانات آن ها نیز نیاز است.

یک توسعه دهنده ی UI نیاز به توسعه ی معماری هر component که element های سراسر اپلیکیشن را فراهم می کند دارد.

از آنجایی که این توسعه دهندگان بطور نزدیک با سایر توسعه دهندگان کار می کنند نیاز به دانستن چگونگی ساخت یک تجربه ی کاربری عالی دارند.

مهارت های شخصی که یک توسعه دهنده ی رابط کاربری به آن نیاز دارد

یک توسعه دهنده ی UI باید یک عضو خوب تیم باشد زیرا به تنهایی کار نمی کند و با دیگران کار می کند. علاوه بر این ها هماهنگی خوب برای موثر کار کردن با تیم توسعه و ساخت نیاز است.

به عنوان یک توسعه دهنده ی UI برای اطمینان از ساخت یک طراحی عالی برای وبسایت یا اپلیکیشن باید خلاق باشید.

همچنین در مدیریت آخرین مهلت ها و پروژه برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی کار می کند، خوب باشید.

باید قادر باشید که مطابق سیستم های توسعه دهندگان کار کنید تا معماری رابط کاربری عالی و انعطاف پذیر تولید کنید.

برای توسعه دهندگان UI به روز بودن با آخرین تکنولوژی ها، استاندارد ها و روند ها ضروری است.

 

تفاوت های بین یک توسعه دهنده ی وب و یک توسعه دهنده ی UI چیست؟

مهارت ها

برای مبتدیان، نوع مهارتی که یک توسعه دهنده ی UI نیاز دارد متفاوت از نوع مهارت هایی که یک توسعه دهنده ی وب نیاز دارد، می باشد. معمولا توسعه ی وب از طراحی رابط کاربری و توسعه ی آن پیچیده تر است. اما مهارت های تکنیکی برای هردو حرفه ضروری است ولی میزان آن هاست که موجب تفاوت این دو زمینه می شود.

عمل

هردو توسعه دهندگان UI و وب برای اطمینان از تولید وبسایت یا اپلیکیشن مورد استفاده در مدت کوتاه، با دیگر متخصصان کار می کنند اما یک توسعه دهنده ی وب full stack می تواند به راحتی برای خودش و بدون هیچ کمکی کار کند. برای یک توسعه دهنده ی UI کار با دیگران برای اطمینان از تولید 100% کامل اجباری است.

مورد توجه بودن

توسعه دهندگان وب بیشتر از توسعه دهندگان UI مورد توجه هستند زیرا توسعه دهندگان UI به برخی منابع خاص محدود هستند در حالی که توسعه دهندگان وب می توانند به راحتی به هر منبعی دسترسی داشته باشند.

تخصص

به نوعی توسعه دهندگان رابط کاربری به عنوان توسعه دهندگان front-end نامیده می شود. یک توسعه دهنده ی وب full stack مهارت های یک توسعه دهنده ی front-end را دارد و از کارشناسان UI نیز پیشرفته تر هستند. یک توسعه دهنده ی وب می تواند بدون توسعه دهنده ی رابط کاربری کار کند اما یک توسعه دهنده ی UI نمی تواند به تنهایی کار کند.

نتیجه

بطور خلاصه هردو توسعه دهنده ی UI و توسعه دهنده ی وب مهم هستند کار این دو متخصص با یک دیگر متفاوت است اما برای دستیابی به یک نتیجه و ارائه ی یک راه حل برای مشکلات تکنولوژی کار می کنند. میزان پیشرفت یکی از آنها تفاوت های حرفه ای بین این دو ایجاد می کند.

بار دیگر که یک اپلیکیشن یا سایت حرفه ای می بینید بدانید که توسط یک تیم از توسعه دهندگان ساخته شده. اگر می خواهید به دنیای وب وارد شوید اطمینان پیدا کنید که تعهدات زیادی نیاز دارد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi