10 نکته ساده برای بهبود تست کاربر
ایمان مدائنی

1.هرچه زودتر تست کردن را شروع کنید.

 

هرچه زودتر تست کنید ایجاد تغییرات، آسان تر خواهد بود بنابراین تست کردن تاثیر بیشتری روی کیفیت نهایی محصول خواهد داشت.

نکات :

منتظر یک محصول کاملا شکل گرفته نباشید تا زمانی که می دانید کاربر چه چیز هایی نیاز دارد می توانید مدل ها و نمونه های اولیه ی نیمه کاره را تست کنید. زمانی که می دانید چهقسمت از وظایف کاربری باید تست شوند اعتبارسنجی طراحی خود را شروع کنید.

در کنارش می توانید از تست قابلیت استفاده ( guerilla usability ) را شامل آن کنید. زمانی که یک نمونه اولیه دارید افرادی را پیدا کنید که حداقل مشابه کاربران مورد نظر شما باشند و تست کردن را شروع کنید.

2. اهداف خود از آزمایش را مشخص کنید.

دقت داشته باشید که اهداف خود را مشخص کنید. مطمئن باشید که سوالاتی می پرسید که به پاسخ آن ها نیاز دارید پیش از شروع تست کاربران نیاز است که از خودتان بپرسید:

چه چیزی قرار است از این تست بدست آورم؟

و سپس بعد از اینکه متوجه شدید چه چیزی نیاز دارید که بدانید، می توانید پرسش نامه یا نظرسنجی خود را از موضوعی که درنظر دارید را تهیه کنید.

3. سوالات باز (بدون قید وبند) بپرسید.

سوالات بسته پاسخ های محدودی دارند. برخی از آن ها ممکن است دو حالت داشته باشند(بله و خیر) و برخی نهایتا چند انتخاب دارند. سوالات باز به شما اجازه می دهد که مواردی را کشف کنید که حتی تا به حال به آن ها فکر نکرده اید و همچنین به شما اجازه می دهد که نظرات مشتریان خود را بدانید.

4. طراحی را به عنوان یک فرایند پویا تلقی کنید.

بسیاری از طراحان فرایند طراحی را به عنوان یک فرایند خطی درنظر می گیرند که با جستجوی کاربر شروع می شود و دارای یک مرحله ی نمونه ی اولیه است و با تست کردن تمام می شود اما این فرایند باید به صورت یک فرایند پویا درنظر گرفته شود.

بازخورد های کاربران در مرکز فرایند طراحی UX است.

تست کردن به اندازه ی کد زدن ، طراحی یا جمع آوری ملزومات در چرخه ی طراحی محصولات و توسعه جای خود را دارد. این مهم است که در هر مرحله از این فرایند اگر منابع در دسترس هستند تست کاربران را داشته باشیم.

5. با کاربران واقعی تست کنید

طراحی خود را بر پایه تست ها با کاربران واقعی اعتبارسنجی کنید. اطمینان حاصل کنید که تست خود را روی کاربرانی انجام می دهید که از دوستان و یا از اعضای خانواده ی شما نیستند. شما نیاز به کاربران مستقل و بی طرف دارید.

نکته: وقتی که می خواهید تست UX انجام دهید گاهی مهم است که با ایده ی یکی از کاربران در بدترین حالت سناریو آغاز کنید( برای مثال کسی که هیچ اطلاعی از محصولات شما ندارد وقتی وارد سایت می شوند موجب سردرگمی آنها می شود و غیره) با مشاهده ی این شخص که محصولات شما را استفاده می کند به راحتی می توانید قسمت هایی از اپلیکیشن که به اندازه ی کافی واضح و روشن نیستند را شناسایی کنید.

6. کاربران روی وظایف تمرکز کنند.

زمانی که می خواهیم وظایفی را برای کاربران تعیین کنیم بهتر است که از آن ها نظراتشان را درباره ی محصول بپرسید و یا از آن ها بخواهید به هر محصول امتیاز بدهند. اما بهتر است که برای کاربران وظایفی را بنویسید بنابراین درلحظه می توانید واکنش آنها در نقاط متقابل را دریافت کنید.اگر یک نسخه ی دوباره طراحی شده از صفحه ی اصلی وب سایت را تست کنید:

بد: نظر شما درباره وب سایت ما چیست؟ نمره ای که می دهید از 10 چند است؟ قابلیت های وب سرویس ازنظر شما چگونه است؟

بهتر: در کجای صفحه که برای اولین بار وارد شدید کلیک کردید؟

7. پیگیری رفتار ها

این مهم است که بین گوش کردن به کاربران و مشاهده ی کاربران تفاوت قائل شوید درحالی که هردو روش اطلاعات سودمندی در اختیار طراحان UX میگذارد. اشتباهی که بسیاری از طراحان UX می کنند این است که به شدت روی گوش کردن تمرکز می کنند درحالی که مشاهده ی کاربران اطلاعات بیشتری را در زمان کمتری می دهد.

8. همه ی افراد تیم را در فرایند شرکت دهید.

این مهم است که همه ی تیم تولیدی را در تست کردن شرکت دهید داشتن شانس مشاهده ی کاربران به همه ی تیم کمک می کند تا مشکلات را متوجه شوند و نظرات کاربران را متوجه شوند.

نکات

این که همه ی افراد تیم در جلسات تست کردن شرکت کنند غیرممکن است بنابراین می توانید یک فیلم از جلسات تست کردن ضبط کنید و در اختیار همکارانتان بگذارید.

هرکسی که در تست کردن شرکت می کند حتما باید مواردی که می آموزد را ثبت و یادداشت برداری کند در انتهای جلسات باید همه ی یادداشت هارا خلاصه برداری کنید.

9. به کیفیت فکر کنید نه کمیت

بسیاری از شرکت ها محصولات خود را اصلا تست نمی کنند و یا فقط بعد از انتشار آن هارا تست می کنند زیرا می ترسند که این کار هزینه بردار باشد و یا زمان زیادی را از آن ها بگیرد اما حقیقت آن است که تست کردن نیاز ندارد که زمان بر و یا هزینه بردار باشد. تحقیق NNGroup نشان می دهد که:

تست کردن تنها با 5 کاربر 85% مشکلات را آشکار می کند.

بنابراین یک گروه از کاربران را جمع کنید و تست کردن را همانطور که یک به یک با نمونه اولیه کار می کنند انجام دهید.

10. سعی نکنید همه ی مشکلات را یکباره حل کنید

انجام این کار غیرممکن است به جای آن بزرگترین مشکل را ابتدا حل کنید ( مهم ترین مشکل) و دوباره تست کردن را انجام دهید. بهترین حالت تست کردن این است که شما یک مشکل را به بهترین حالت حل کرده باشید. محصول را آماده کنید، بازخورد ها را جمع آوری کنید و نحوه ی استفاده از آن را مشاهده کنید و این کار را بر همین اساس تکرار کنید.

نتیجه

تست کردن چیزی نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید و نادیده گرفتن آن باعث شکست ایده ی شما می شود بنابراین زود تست کنید ، اغلب تست کنید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi