چگونه گوگل به عوامل رتبه‌بندی سئو کمک می‌کند؟ (اعتماد و اعتبار گوگل)
ایمان مدائنی

اعتبار گوگل چیست؟

اعتبار گوگل یک روش تئوری برای گوگل است که تعیین می‌کند آیا شما سایت قابل اعتمادی هستید؟ ممکن است تعجب کنید و با خود بگویید، چگونه می‌توانم متوجه شوم که گوگل به من اعتماد دارد یا نه؟ همان‌طور که هیچ راهی برای پاسخ قطعی وجود ندارد، راه‌هایی برای به دست آوردن نتایج خوب وجود دارد.

اجازه دهید تا آن‌ها را به شما نشان دهیم:

تعدادی ابزار برای تعیین اعتبار یا اعتماد سایت شما وجود دارند که شماره شما را ایجاد می‌کنند. استفاده از ویژگی‌های اصلی سه تا از آن‌ها رایگان است، که شامل شماره قابل اعتمادی هستند.

Open Site Explorer

Ahref

Majestic

حالا شما شماره خود را دارید، یعنی چه؟ یعنی اگر امتیاز شما 40 باشد و رقیب شما امتیاز 20 را داشته باشد، شما به طور خودکار رتبه بالاتری نسبت به آن‌ها نخواهید داشت. این امر به شما اطلاع می‌دهد که در صنعت خود، در مقابل دیگران ایستادگی کنید.

آن‌ها چگونه متوجه می‌شوند؟

در چند سال گذشته، شاهد تغییرات الگوریتم‌هایی ازجمله پاندا و پنگوئن بوده‌ایم. آن‌ها مراقب سایت‌هایی هستند که عوامل قابل اعتماد پایین دارند و رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای  آن‌ها پایین‌تر است.

گوگل پاندا به صفحات سایت شما نگاه می‌کند تا ببیند دارای محتوای کم، کپی از منابع دیگر یا غلط املایی و گرامر نادرست است. اگر تعداد زیادی از این نوع صفحات را داشته باشید، گوگل تعیین می‌کند که سایت شما یک منبع قابل اعتماد نیست و رتبه پایین‌تری به شما می‌دهد.

گوگل پنگوئن عملکرد مشابهی دارد. به جای بررسی داخلی سایت شما، به منابع خارجی‌یتان، مانند موقعیت بک لینک‌های شما نگاه می‌کند. گوگل به جایی که بک‌ لینک‌های شما از آنجا می‌آید و نحوه لینک شدن آن‌ها نگاه می‌کند. اگر بک لینک‌ها از منابع غیرقابل‌اعتماد آمده باشند، یک بار دیگر رتبه پایینی می‌گیرید.

چه چیزی تعیین‌کننده اعتبار است؟

همان‌طور که محتوای سایت شما می‌تواند روی اعتبار تأثیر بگذارد، بیشتر از آن منابع خارجی اثرگذارند. موقعیت بک لینک‌های شما واقعا هدایت‌کننده اعتبار است.

برای مثال:

فرض کنید یک سایت دارید و همه می‌توانند بک‌ لینک‌های آن را ببیند. این سایت 1000 لینک دارد و بیشتر آن‌ها از سایت‌های خارجی، نظرات وبلاگ‌ها و دایرکتوری‌های تصادفی هستند. آیا شما از این سایت بازدید می‌کنید؟

در مورد سایتی که 100 تا بک لینک دارد، اما این بک لینک‌ها از Huffington Post، CNN و CNET است چطور؟ آیا از این سایت بازدید می‌کنید؟

به احتمال زیاد شما سایتی را باز می‌کنید که 100 تا بک‌ لینک از سایت‌های معروف و معتبر دارد. این شیوه نگاه گوگل به سایت شماست و تعیین‌کننده میزان اعتماد او به شماست. اگر منابع خارجی سایت‌های کم ترافیک باشند، گوگل به شما اعتبار نمی‌دهد. اما اگر طیف خوبی از سایت‌های مورد اعتماد داشته باشید، گوگل اعتماد به شما را آغاز خواهد کرد.

معرفی مدل اعتماد

گوگل در تلاش است تا سیستم‌هایی با لینک‌های بد و بی‌ارزش بازاریابان کلاه سیاه و خاکستری را پاک کند. گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند و ممکن است به زودی سیستم جدیدی برای تعیین اعتبار سایت‌ها بسازد. در واقع بررسی پست‌های سایت در موتور جستجو در حال ظهور است و رتبه‌بندی آن‌ها مطابق با میزان صداقت و درستی آن‌ها به کاربران ارائه می‌شود.

در حال حاضر گوگل اعتبار و شهرت سایت‌ها را بر اساس تعداد لینک‌های وارد شده مرتبط، منبع این لینک‌ها، همچنین محبوبیت سایت در رسانه‌های اجتماعی تعیین می‌کند.

ممکن است تیمی از محققان گوگل در حال تغییر دادن مدل باشند. سیستم‌هایی که آن‌ها در حال توسعه آن هستند، حقایق نادرست در یک صفحه را با استفاده از دانش پیچیده مستقل گوگل محاسبه می‌کنند.

چگونه می‌توانیم اعتبار گوگل خود را افزایش دهیم؟

اولین کار برای افزایش اعتبار گوگل این است که بررسی کنید ببینید آیا ممکن است توسط آپدیت‌های پاندا و پنگوئن مجازات شده باشید. اگر مجازات شده‌اید، قطعا باید از همین جا شروع کنید. محتوا را بررسی کنید و تمام صفحاتی که ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشند را اصلاح کنید. سپس لینک‌های هر بک لینکی که ممکن است از منابع غیرقابل اعتماد آمده باشند را حذف کنید.

اگر مجازات نشده‌اید، حالا نوبت بک لینک‌ها و بازی دسته جمعی است. لزومی ندارد تعداد بک لینک‌ها را افزایش دهید اما بک لینک‌ها را از صفحات معتبر گوگل بگیرید. شیوه‌های بسیاری از ساختار لینک وجود دارد که هنوز هم برای افزایش اعتبار شما مؤثر است.

هنگام انجام این کار، شروع به تعامل با کاربران خود در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود کنید، داشتن کاربران Plus، Tweet یا هر چیز دیگری به افزایش این عوامل کمک می‌کند و سایت شما را قدرتمندتر می‌کند.

می‌توانید از ابزارهای مورد بحث در بالا استفاده کنید، منابع بسیار خوبی را پیدا می‌کنید که می‌دانید مورد اعتماد گوگل هستند. اما به طور کامل به آن اعتماد نکنید. اگر لینکی از سایتی نزدیک به سایت خودتان به دست آوردید و نمره بالایی نداشت، نگران نباشید. اگر فکر می‌کنید سایت سودمندی است، احتمالا همین طور است.

چه چیزی به سایت شما آسیب خواهد رساند؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که گوگل در رتبه‌بندی سایت بررسی خواهد کرد. اما عواملی وجود دارند که بد هستند و باید سعی کنید از آن‌ها دوری کنید.

در اینجا تکنیک‌هایی برای مراقبت از سایت وجود دارند:

افزایش غیرطبیعی بک لینک‌ها: این مسأله وقتی اتفاق می‌افتد که سایت شما 10000 لینک در یک روز دریافت می‌کند، یک ماه بعد 2 لینک، و هفته بعد 5000 لینک. این لینک‌ها یک کلمه کلیدی دقیق را به یک صفحه خاص لینک می‌کنند. این امر یک پرچم قرمز در گوگل است که می‌گوید شما در حال انجام اقدامات برای ساخت لینک‌های غیراخلاقی هستید.

خرید لینک‌ها: لینک‌ها را از سایت‌های دیگر نخرید. چرا که این کار، روش سختی برای گوگل است تا تصمیم بگیرد چه چیزی هست و چه چیزی نیست. اگر آن‌ها این مسأله را بفهمند، اتفاقات بدی خواهد افتاد.

مزرعه‌های لینک (Link Farm): سایت‌هایی وجود دارد که برای اهداف خاصی ایجاد شده‌اند. همه آن‌ها در نهایت به یک وب‌سایت لینک می‌شوند، وب‌سایت شما. این روش تکنیک بزرگی بود که اکثرا قبل از آمدن پنگوئن از آن استفاده می‌کردند.

نظرات پست‌ها: یکی از روش‌های بزرگ قبل از پنگوئن لینک‌های نظرات بود. این مسأله زمانی اتفاق می‌افتد که شما می‌نویسید "مقاله خوب" و در نام نویسنده لینک خودتان را می‌گذارید. اگر در یک وبلاگ نظر بگذارید و این کار را انجام دهید، خوب است، شما قصد مجازات شدن ندارید. این کار زمانی بد است که 1000 تا از این نوع لینک‌ها به یک صفحه مرتبط می‌شوند.

محتوای کم یا تکراری: همان‌طور که در آپدیت پاندا اشاره شد، صفحاتی که محتوای کمی دارند یا از یک منبع دیگر کپی می‌شوند از نظر گوگل امتیاز منفی است. این شیوه باعث از بین رفتن بک لینک‌ها هم می‌شود. همچنین گوگل به گرامر نادرست و غلط‌های املایی رتبه پایین‌تری را می‌دهد.

آپدیت‌های آتی

ما نمی‌دانیم که گوگل برای آپدیت‌ بعدی الگوریتم‌های خود چه برنامه‌ای دارد. یکی از مواردی که می‌توانیم مطمئن باشیم این است که افزایش اعتماد و اعتبار گوگل به سایت‌تان، ارزشمند خواهد ماند. همان‌طور که این کار شما را از مجازات‌های آتی حفظ خواهد کرد.

اساسا سه چیز باعث افزایش اعتبار شما می‌شود. محتوای قدرتمندی را بدون هیچ گونه غلط املایی و گرامری بنویسید. بک لینک‌هایی را از منابع معتبر دریافت کنید و اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی خود را همراه با تعامل با کاربران افزایش دهید.

همه این کارها را انجام دهید، جای نگرانی نیست.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi