بیشترین یادگیری در کمترین زمان
ایمان مدائنی

یکی از بیشترین سوالاتی که از من پرسیده شده است این است که من درحالی که یک کار تمام وقت دارم چگونه زمان خود را مدیریت کنم تا توسعه ی وب را یادبگیرم و کاملا حرفه ی خود را عوض کنم؟ بنابراین در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

من خودم چندین بار درباره ی این موضوع فکر کرده ام.

بطور مشابه چندین مورد از توجیه هایی که چرا افراد نمی توانند یاد بگیرند، چرا تسلیم می شوند و چرا در حرفه ی خود پیشرفت نمی کنند را شنیده ام.

حال من تاکید می کنم که همه ی ما سبک زندگی، تعهدات، انگیزه های متفاوتی داریم و قطعا من یک جواب قطعی برای همه ی افراد ندارم اما می خواهم برخی از درس ها و نکته های کلیدی خود برای یافتن زمان برای یادگیری، باانگیزه ماندن و رسیدن به اهداف را با شما به اشتراک بگذارم.

اجازه ندهید که وقت کم شما را از رسیدن به آرزو ها و اهدافتان بازدارد.

 

عمیق و محدود

این نقطه منطقی ترین مکان برای شروع می باشد. شما ممکن است ایده های دشواری از چیزی که می خواهید یا نیاز دارید یادبگیرید، داشته باشید اما آیا شما منابع و مسیر قطعی خود را که می خواهید از آن پیروی کنید را مشخص کرده اید؟

معمولا پاسخ یک "نه" بلند است.

من هم دقیقا همینطور بودم. مثل اکثر افراد زمانی که در ابتدا شروع به یادگیری توسعه ی وب کردم، برنامه ی کاملا مشخصی نداشتم درنتیجه ساعت های بیشماری در یادگیری اندک که من را به جایی نمی رساند هدر رفت.

زمان بسیار گرانبها است بخصوص با تعهدات و وظایفی که معمولا زندگی در سر راه ما قرار می دهد بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از هر ثانیه از زمان اندکی که دارید را به بیشترین حد استفاده می کنید.

این به معنی ساخت یک برنامه و دوره ی آموزشی و ماندن روی آن است اما شما همچنین می توانید با محدود کردن آنچه درحال یادگیری بدون هدف و بی نتیجه هستید زمان بازگشتی خود را ذخیره کنید.

بنابراین اگر هدف شما freelance بودن و ساخت وبسایت ها برای کسب و کارهای محلی کوچک است ممکن است تصمیم بگیرید WordPress بیاموزید در این صورت فقط این کار را انجام دهید یعنی فقط WordPress و تکنولوژی های مرتبط با آن را خوب یادبگیرید، عمقی پیش بروید.

بجای اینکه به صورت شاخه شاخه یادبگیرید یا با آخرین framework های جاوااسکریپت درگیر شوید روی اینکه یک متخصص WordPress شوید تمرکز کنید.

بطور مشابه اگر هدف شما این است که توسعه ی نرم افزار را در سطوح بالاتر یادبگیرید، آموزش WordPress راه عاقلانه ای برای صرف زمان اندکی که دارید نیست.

این به این معنی نیست که تکنولوژی های دیگر ارزش یادگیری ندارند یا اینکه شما نمی توانید یادبگیرید و مهارت های خود را در آینده گسترش دهید بلکه به این معنی است که اگر می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن اهداف شما محقق شود، پیشرفت کنید یا یک محصول بسازید نیاز دارید که بازدهی زمان خود را به بیشترین حد برسانید و تمرکز خود را روی تلاش برای مواردی که شما را به سریع ترین حالت ممکن به هدفتان می رساند، بگذارید.

 

پایبندی کلید اصلی است

این مورد مهم ترین چیزی است که من یادگرفته ام و بهترین توصیه ای است که می توانم به هرکس دریادگیری هرچیزی بکنم، می باشد.

من متوجه شده ام یادگیری چیزی به زمانی که روی آن صرف کرده ایم مرتبط نیست بلکه در رابطه با پایبندی است. 

برای مثال اگر شما در هفته 10 ساعت وقت آزاد دارید تا به یادگیری اختصاص بدهید، بجای اینکه 10 ساعت را در یک آخر هفته به یادگیری اختصاص دهید 90 دقیقه در هر روز هفته را صرف یادگیری کنید.

آیا 90 دقیقه روزانه هدف دست یافتنی تری به نظر نمی رسد؟ به جای اینکه کل آخر هفته ی خود را صرف یادگیری کنید خیلی راحت تر است که صبح ها یک ساعت زودتر بیدار شوید یا شب ها یک ساعت دیر تر بخوابید.

همه چیز به شکل دادن عادت ها و ساخت قسمتی برای یادگیری در سبک زندگی شما مربوط می شود.

به عنوان انسان، ما موجوداتی با عادت های گوناگون هستیم بنابراین بخش یادگیری از زندگی روزانه ی خود را به یک روال روزانه تبدیل کنید. زمان باز کنید، استوار باشید و پیش بروید.

 

قربانی کردن

همانطور که اشاره کردیم شما نیاز دارید که زمان باز کنید و در آنچه می خواهید انجام دهید استوار باشید. این ممکن است به این معنی باشد که برای رسیدن به هدف خود باید چیز هایی را قربانی کنید.

این ممکن است یک ساعت از خواب، تمام نکردن کتابی که شروع کرده اید یا از دست دادن برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود، باشد . من هیچگاه نگفتم که این کار ساده است.

اما چیز مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که این کار همیشگی نیست.

به مدت محدودی علایق خود را قربانی می کنید تا به اهداف بلند مدت خود برسید.

از آنجایی که من ساعات زیادی کار می کردم و دو بچه ی زیر سه سال داشتم تصمیم گرفتم که ساعت یادگیری من ساعت 9 شب به بعد ،زمانی که بچه ها خواب بودند، باشد. این زمانی بود که من با همسر خود تلویزیون تماشا می کردم و پس از یک روز سخت، استراحت می کردم. در عوض تا صبح زود بیدار می ماندم و خواب کمی داشتم و صبح روز بعد هم سر کار می رفتم.

این قربانی بود که من کردم اما حالا ازطریق قربانی که در آن زمان کوتاه کردم به هدف خود که به دست آوردن یک کار در توسعه ی وب بود رسیدم و دیگر نیازی نیست تا آن قربانی را انجام دهم. حالا من 8 ساعت روزانه کار می کنم، به خانه برمیگردم و می توانم همه ی برنامه های تلویزیونی را تماشا کنم.

موضوع جالب این است که من هنوز ساعت 9 شب به بعد تا دیروقت بیدار می مانم و چیز های جدید یاد می گیرم و روی پروژه ها کار می کنم. جالب است که چگونه آن قربانی موقتی به یک عادت تبدیل شده است.

 

انگیزه های خود را بشناسید

چشم انداز چیز جالبی است. برای بعضی افراد داشتن همسر و خانواده ی جوان دلیلی است که نمی توانند کدزنی را یادبگیرند و همین دلیل نداشتن وقت است.

برای من این موضوع یک انگیزه بود

من تصمیم گرفتم تا یک حرفه ی با ثبات تر با یک آینده ی روشن تر داشته باشم و شانس یک کار بهتر، زندگی را متعادل می کند. در نهایت من تصمیم گرفتم یک زندگی بهتر برای خودم، همسرم و فرزندانم فراهم کنم.

شناختن این انگیزه باعث شد که قربانی علایقم برای من بسیار اسان تر باشد.

انگیزه و دلیل شما هرچیزی هست آن را در ذهن خود داشته باشید.

زمانی که کار ها دشوار ها می شوند و احساس می کنید که درحال تسلیم شدن هستید به دلیلی که این کار را شروع کردید دوباره فکر کنید.

 

روند یادگیری را با قسمت های مختلف زندگی خود تجمیع کنید.

یادگیری در شکل ها و اندازه های گوناگونی به وجود می آید. برای مثال یک تصور غلط این است که اگر می خواهید کدزنی را یادبگیرید شما باید جلوی یک رایانه بنشینید. اشتباه برداشت نکنید، قطعا این کار کمک می کند اما معمولا ناحیه های دیگری از زندگی شما وجود دارد که می توانید با بیشتر کردن پشتیبانی خود در یادگیری، پیشرفت کنید.

زمانی که من درحال یادگیری کدزنی بودم حداقل یک ساعت روزانه زمان رفت آمد من بود. چه وقتی از من هدر می رفت... اما نباید این اتفاق می افتاد.

من درطول مسیر رفت آمد خود شروع به گوش کردن پادکست های انگیزشی مرتبط با کسب و کار و توسعه ی وب کردم. درحالی که مستقیما آموزش نمی دیدم اما پادکست ها عالی بودند و از محتواهای منفعلانه ای استفاده کرده بودند و راهی عالی برای بدست آوردن محتوا پیرامون حوزه ای که انتخاب کرده بودم، بود.

از هر فرصتی که دارید استفاده کنید و خودتان را در کاری که انتخاب کرده اید غرق کنید. زمانی که در باشگاه هستید بجای موزیک پادکست ها را گوش کنید در زمان استراحت ناهار خود بخشی از یک کتاب مرتبط یا یک پست وبلاگی را بخوانید. یک دفترچه همراه خود داشته باشید و همینطور که فکر می کنید و ایده هایی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.

راه هایی را پیدا کنید که بتوانید در زندگی روزمره ی خود یادبگیرید.

 

فشار زیادی روی خودتان نگذارید

این مورد نیز یکی از مهم ترین تجربه هایی است که من در یادگیری کدزنی به دست آوردم.

به نوعی بین نکته های پایبندی که گفتم ، این مورد تناقض وجود دارد. شما باید به خاطر داشته باشید که زندگی همیشه سرراست نیست و حتی بهترین برنامه ها هم همیشه کار نمی کند.

بنابراین خیلی خودتان را اذیت نکنید. اگر شما یک روز را در مطالعه از دست بدهید چه می شود؟ در یک شمای بزرگ ازدست رفتن یک روز تغییر آنچنان بزرگی ایجاد نمی کند. فقط روز بعد به عقب برگردید و پیشروی را ادامه دهید. روز های از دست رفته واقعا مشکلی ایجاد نمی کند.

این کار باعث می شود که روی هدف خود بمانید. اگر خسته هستید بخوابید. اگر نیاز دارید یک شب با خانواده به تفریح بروید، بروید و لذت ببرید. زندگی خیلی کوتاه است.

 

صبور باشید

یادگیری هرچیزی زمان بر است و اهداف یک در یک شب بدست نمی آیند.

درحالی که هدف همیشه باید سازنده باشد و تاجایی که ممکن است سریع باید یاد بگیرید فقط باید به خاطر داشته باشید که در طولانی مدت در این کار هستید و همه چیز در زمان درست خود انجام می شود.

اغلب ما نگران این هستیم که چیز ها زمان زیادی می گیرند، به اندازه ی کافی پیشرفت نکرده ایم و هیچگاه به هدف خود نمی رسیم. من کاملا این موضوع را مخصوصا در توسعه ی وب متوجه می شوم زیرا چیز هایی که باید یاد بگریم بسیار زیاد است و این حوزه بسیار وسیع است در حقیقت شما می توانید این کار را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید.

اما ما درحال صحبت از چیزی هستیم که به یک حرفه منتهی شود و تا 10،20،30 یا 40 سال بعد شما را پوشش دهد.

مجددا چشم انداز را درنظر بگیرید اگر 1 ، 2 ، 3 سال یا بیشتر از شما زمان بگیرد تا شغل را بدست بیاورید آیا مهم است؟

به دلایلی در جهان توسعه همه به این موضوع که چطور شخصی "کاری را در 6 ماه بدست آورد" یا " چگونه با کار کم به 100 هزار دلار رسید" فکر می کنند.

اما به خاطر داشته باشید که ما هیچگاه به تمام انتظارات خود از یک موقعیت نمی رسیم. در انتهای روز این داستان شخص دیگری است نه داستان شما تا جایی که به جلو پیش می روید و پیشرفت می کنید این اتفاق خواهد افتاد. صبور باشید.

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید خودتان را با کسی که دیروز بودید مقایسه کنید.

موردی مخفی وجود ندارد، قربانی کردن علایق، کار سخت و صبر تمام چیزی است که نیاز دارید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi