آشنایی با برنامه‌ نویسی
امین آیرم

مقدمه:

در دنیای امروزی، اکثر مشاغل و کار‌ها با کامپیوتر‌ها پیوندی جدا نشدنی پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که علوم کامپیوتری لازمه‌ای برای زنده نگه داشتن دنیای امروزی می‌باشند. با کمی دقت متوجه می‌شویم که در هر نقطه از جهان کامپیوتر‌ها نقش بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلفی دارند که این قضیه خود به تنهایی نشان دهنده اهمیت بالای کامپیوتر‌ها می‌باشد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که انسان چگونه با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کند و از آن برای تسهیل کار‌های روزمره در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند؟ در این مقاله به توضیح دقیق پرسش این پاسخ می‌پردازیم و با برنامه‌نویسی آشنا می‌شویم.

 

زبان برنامه‌نویسی چیست؟

برای پاسخ به این سوال، اول باید مثالی را بررسی کنیم. برای ارتباط با یک فرد اسپانیایی باید زبان اسپانیایی بلد باشیم، برای ارتباط با یک فرد ایرانی باید زبان فارسی بلد باشیم و برای ارتباط با یک فرد انگلیسی باید زبان انگلیسی بلد باشیم. این امر در ارتباط با کامپیوتر‌ها نیز صدق می‌کند. زبان‌های برنامه‌نویسی برای ایجاد ارتباط بین انسان‌ها و کامپیوتر‌ها بوجود آمدند تا انسان بتواند با برنامه‌نویسی کردن و وارد کردن کد‌هایی از جنس زبان‌های برنامه‌نویسی با کامپیوتر‌ها ارتباط برقرار کند.

 

اولین زبان برنامه‌نویسی را چه کسی پدید آورد؟

 اولین زبان برنامه‌نویسی در سال 1883 م. هنگامی که آدا لاولیس(ریاضی‌دان و نویسنده انگلیسی) و چارلز بابیج(فیلسوف تحلیلگر و ریاضی‌دان انگلیسی) بر روی یک موتور تحلیلی که یک کامپیوتر مکانیکی اولیه بود، کار می‌کردند توسعه یافت. این زبان برنامه‌نویسی که ((الگوریتم موتور تحلیلی)) نام دارد برای موتور تحلیلی چارلز بابیج به جهت محاسبه‌ی اعداد برنولی ایجاد شد.

   

توسعه برنامه‌نویسی:

با گذشت زمان و بوجود آمدن نیاز‌های گوناگون زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و پیشرفته‌تری به بازار عرضه شدند تا پاسخگوی نیاز‌های مختلف انسان در تمامی حوزه‌ها باشند. در ادامه به مواردی از زبان‌های برنامه‌نویسی مهم و کاربرد‌های آنها اشاره می‌کنیم:

1)  پایتون

پایتون از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا به‌شمار می‌آید.

پایتون زبان برنامه نویسی شی گرا ، تفسیری و سطح بالا است که توسط خیدوفان روسوم طراحی و اولین بار در سال 1991 میلادی منتشر شده است.

 از کاربرد‌های پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - ساخت اپلیکیشن‌های موبایل

 - ساخت اپلیکیشن‌های کامپیوتر

- هک و تست نفوذ

 

2)  جاوا‌اسکریپت

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، کامپایل درجا و چند الگویی است.

 جاوا‌اسکریپت در ابتدا توسط شخصی به نام برندن آیک در شرکت نت اسکیپ با نام موکا طراحی شد. این نام طی مرور زمان به لایو‌اسکریپت و نهایتاً به جاوا‌اسکریپت تغییر یافت. از کاربرد‌های این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- ساخت اپلیکیشن‌‌های موبایل

- انجام محاسبات ریاضی

- اسکریپت نویسی 

 

3)  جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا است که توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان‌مایکروسیستمز ایجاد گردید و در سال 1991 منتشر شد.

 برنامه‌های نوشته شده با جاوا بر روی هر نوع سیستم‌عامل و هرگونه وسیله الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند، از این رو آن‌ها شعار ((یکبار بنویس و همه‌جا استفاده کن)) را برای این زبان انتخاب کردند. از کاربرد‌های زبان جاوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ساخت بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی

- ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر

- بازی‌سازی

 

4)  سی شارپ

سی شارپ یک زبان شیءگرا و جز‌گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت بوجود آمد.

 زبان سی‌شارپ با قدرت و سطح بالای خود توانسته توجه بسیاری از برنامه‌نویسان را به خود جلب کند. از کاربرد‌های این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برنامه‌نویسی برای موبایل

- طراحی سایت

- بازی سازی

 

بازار کار برنامه‌نویسی:

امروزه برنامه‌نویسی بازار کار گسترده‌ای دارد و موقعیت‌های شغلی آن روز‌ به روز در حال افزایش است، از این رو رشته‌های مربوط به زمینه کامپیوتر و برنامه‌نویسی از رشته‌های خوب تحصیلی تلقی می‌شوند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi