چطور بفهمیم وبسایتی که طراحی کردیم خوب است یا بد؟
یاسمین شاهقلی گشتی

همان قدری که کلمات برای یک سخنران مهم است ، طراحی یک وبسایت هم برای تجارت حیاتی است !

برداشت های اولیه فوق العاده مهم هستند درواقع وبسایت شما فقط چند دقیقه وقت دارد که خود را  به

مخاطب اثبات کند. اگر وب سایت شما به خوبی طراحی شده باشد می توانید با آن مشتری های زیادی

برای تجارت خود به دست بیاورید و مطمئناً طراحی نامناسب شما دیر یا زود تجارت شما را خراب

خواهد کرد. مردم دیگر برای طراحی ضعیف وقت و حوصله ندارند ، دنیا خیلی سریع پیش می رود ،

رقابت بزرگی در هر مکان وجود دارد پس  برای مشتریان احتمالی شما پیدا کردن رقیب بسیار آسان تر

از تحمل طراحی ضعیف شما است. پس یک طراحی خوب اعتبار شما را بالا می برد.

حال این سوال مطرح می شود از کجا بدانیم طراحی ما خوب است یا بد؟

شاید اولین موردی که به ذهن شما می رسد جنبه های بصری باشد مثل رنگ ، فونت ، تصاویر ویا سایر جنبه ها اما طراحی خوب واقعاً چیزی بسیار پیچیده تر از یک تصویر زیبا و بدون هدف خاص است .

یک طراحی واقعا خوب در پشت هر عنصر آن یک استراتژی دارد ، دارای تجربه کاربری بی عیب و نقصی است و هر چیزی که بازدید کننده در وب سایت مشاهده می کند یا  کاری انجام می دهد با دقت مورد بررسی قرار می گیرد و تمام عناصر دارای نظم خاصی هستند. درواقع وبسایت فقط یک کارت وزیت تجاری نیست بلکه نماد هویت تجاری برند شماست.  در ادامه باهم چند مورد از مواردی که طراحی ما را بهتر و مناسب می کند بررسی می کنیم :

1- هدفمند بودن

هر تجارتی هدفی دارد و هر وبسایتی بیانگر و نماد هدف تجارت شماست. هدف شما از داشتن وبسایت چیست؟ هدف نمی تواند چیزی مبهم مانند "من می خواهم یک وب سایت اموزشی داشته باشم " باشد زیرا به شدت کلی است و هدف کلی باعث ظاهر نامناسب برای وبسایت شما می شود. هدف را دقیق مشخص کنید بطور مثال "می خواهم سایت من  دورهای اموزشی در زمینه برنامه نویسی را ارائه کند" و"یا باعث بهبود و سرعت ثبتنام شاگردان اموزشگاه ما باشد". هنگامی که شما درک کاملی از آنچه که دقیقاً می خواهید با وب سایت خود بدست آورید داشته باشید ، می توانید نحوه عملکرد وب سایت را برای دستیابی به آن تعیین کنید (چه پیام هایی باید وجود داشته باشد یا ساختار سایت چگونه باشد).

 

2-  قابلیت استفاده

اگر می خواهید بازدیدکنندگان خود را حفظ کرده و آنها را تشویق به بازگشت کنید ، باید رابط کاربری ساده ای داشته باشید. امروزه بیشتر افراد بی تاب هستند اگر آنها را وادار کنید خیلی سخت فکر یا کار کنند ، آنها به راحتی وبسایت شمارا ترک می کنند و دیگر باز نخواهند گشت. اگر این فروشگاه آنلاین متعلق به شماست ، باید مطمئن شوید که وب سایت عملکرد جستجوی بی عیب و نقصی داشته باشد ، محصولات به طور واضح طبقه بندی شده و مقایسه آنها آسان باشد ، سبد خرید کاملاً کارایی داشته باشد و جست جو در سایت  آسان و واضح باشد.

 

3- شفافیت

پس از تعیین هدف برای وبسایت باید آن را برای مخاطب خود به وضوح روشن کنید. البته نباید مطالب و عناصر به قدری زیاد باشد که وبسایت شلوغ و آشفته شود و ذهن مخاطب با یک پیام نامشخص مواجه شود و به اصطلاح گیج شود. وبسایت های خوب ساختاری واضح دارند و به مخاطب شان می دهند که چه چیزی می تواند با وب سایت بدست آورند و چرا باید به آن سایت اهمیت دهند. برای مثال  یک فروشگاه آنلاین باید بیان صریح آنچه را می توان در آن خریداری کرد و دلیل آن را به مخاطب نشان دهد. این روش ارزش سایت شمارا به شدت بالا می برد برای همین رویکرد طراحی مینیمال و ساده ترند این روزهاست ( همه سر و صدا و شلوغی غیرضروری را قطع می کند و پیام اصلی را واضح و قابل مشاهده و درک می کند).

 

4- ظاهر مدرن

همانطور که در بالا ذکر شد ، در هنگام تعیین اینکه یک وب سایت به خوبی طراحی شده است ، ظاهر وب سایت شما واقعاً مهم است . استفاده از رنگ ، شکل و... مناسب و بجا و صدالبته طراحی به روز اهمیت وبسایت شما را افزایش می دهد و تجارت شمارا در نظر مخاطب یک تجارت منظم و روبه رشد نشان می دهد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi