همانطور که می‌دانید برنامه نویسی وب، امروزه یکی از پرکاربردترین علوم از علوم کامپیوتری هست. طراحی سمت کاربر وب، یکی از مسائلی است که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خودش مشغول کرده و هر روز چالش های بیشتری ایجاد می‌کند.

همانطور که ذهن انسان، چالش می آفریند، قطعا به دنبال حل چالش هم خواهد رفت، آنچنان که توسعه دهندگان هر روز به فکر ارائه فریمورک و یا کتابخانه ای جدید هستن تا بتوانند قدمی بهتر در توسعه دنیای وب بردارند و از چالش های دنیای طراحی وب حل کنند.

کتابخانه و فریمورک چیست؟

تعریف این دو گاهی سخت و برای افراد مبتدی غیر قابل درک هست، پس بگذارید بجای تعریف؛ کارکرد این دو رو مقایسه کنیم تا به تعریفشون پی ببریم.

کتابخانه مجموعه کدهایی هستند، که در پروژه فراخوانی میشن و از کدهای آماده آنها استفاده می‌شود، اما فریمورک، چارچوبی است، که کدهای ما را فراخوانی می‌کند، دقیقا نقطه مقابل کتابخانه، یعنی کدهای ما توسط فریمورک اجرا میشود ولی این ما هستیم که از کدهای کتابخانه استفاده میکنیم جهت اجرایی شدن آنها.

 کتابخانه بندکفش چیست؟

کتابخانه بندکفش (ShoeLace) یکی از کتابخانه های متن باز  سی اس اس است که توسعه یافته جهت حل چند چالش که به ذکر آن خواهیم پرداخت.

این کتابخانه با تمام فریمورک ها کار می‌کند، از ری اکت بصورت کامل پیشتبانی میکند و ابزارهای مفیدی دارد که شما را از استفاده چندین خط کد و یا استفاده از چندین کتابخانه بی نیاز میکند.

اگر بخواهم هدف اصلی این کتابخانه را بگویم، میتوانم بگویم زیبایی سازی و کوتاه سازی کدها، هدف اصلی است کتابخانه است.

معایب بندکفش چیست؟

مهمترین و تنها عیبی که من در بندکفش دیدم، این است که بندکفش از واکنش گرایی پیشتیبانی نمیکند، اما ما میتوانیم جهت پوشش این ایراد راه های متفاوتی مثل استفاده از دیگر کتابخانه ها استفاده کنیم.

مهمترین چالش های طراحی وب چیست؟

1- چالش اول، زیبایی آفرینی

قطعا اگر به وب های متفاوت سری بزنید، هر وب سایتی که بیشتر شما را مجذوب خودش کند، وب سایت موفق تری نسبت به رقبای خودش هست، برای حل این مسئله دو عامل مهم وجود دارد:

اول، اینکه طراح وب اگر خودش ایده پرداز هست باید سلیقه کافی در طراحی وب داشته باشد

دوم، کتابخانه هایی هستن که در این زمینه کمک بسیاری میکنند چه کتابخانه های سی اس اس و چه کتابخانه های جاوا اسکریپت

کتابخانه بندکفش، از زیبایی بسیاری برخوردار هست و امکاناتی مثل حالت لایت و دارک دارد که میتواند کمک شایانی به شما در طراحی وبتان کند.

2-  چالش دوم، کسب دانش

قاعدتا فرد هر چقدر هم که خلاق باشد تا علم کافی نداشته باشد، کار مفیدی نمی‌تواند انجام دهد، اینجاست که فرق یک طراح با تجربه با یک طراح آماتور بیشتر مشخص میشود.

3- چالش سوم، انتخاب

اگر طراح وب باشید، قطعا تا امروز با کتابخانه و فریمورک های متعدد مواجه شدید، هر کدام هم مزیت ها و عیوب خودشان را دارند، بنظر من این هنر یک برنامه نویس ماهر است که بتواند عیب ها را برطرف کند و از آن، چنان بهره ببرد که اگر فرد دیگری وب سایتش را دید، باور نکند که با آن ابزار دارای عیب، توانسته چنین اثری خلق کند.

 ویژگی های مهم بندکفش چیست؟

1-  حجم کم

2-  نبود کلاس ها و استفاده از روش Shadow DOM

3- ابزارهای بسیار زیاد مثل لایت و دارک، کیو آر کدها و...

4- پشتیبانی از تمام فریمورک ها مثل ری اکت، انگولار و...

5- متن باز بودن و قابل توسعه

6- امکان استفاده در پروژه با استفاده از CDN

چگونه بندکفش را یاد بگیریم؟

اگر شما نیز مثل از علاقه مندان به این کتابخانه شدید، میتوانید به آموزشی که در تاپ لرن موجود هست رجوع کنید.

در این آموزش علاوه بر توضیح کامل بندکفش، با انجام یک پروژه طراحی قالب فروشگاهی توانستیم یک وب سایت واکنشگرا (Responsive) طراحی کنیم و به شما یاد بدهیم چطور تنها عیب بندکفش را مثل آب خوردن حل کنید.

در صورتی که به کار با این کتابخانه علاقه مند هستید می توانید از آموزش صفر تا صد طراحی سایت واکنشگرا با shoelace  استفاده کنید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi