مقایسه سه زبان برنامه نویسی PHP ، Ruby و Python
ایمان مدائنی

برای هر توسعه دهنده ی وب مبتدی سوالی که به ذهن می رسد این است که از چه زبانی برای توسعه ی پروژه های وب خود استفاده کنم؟ عوامل زیادی در انتخاب زبان درطی فرایند توسعه نقش دارند برای مثال امنیت ، سرعت ، سازگاری و غیره. در این مقاله به صورت مستقل به برسی عمیق سه زبان محبوب توسعه ی وب اپلیکیشن PHP ، Python و Ruby می پردازیم. یک مقایسه ی دقیق و براساس واقعیت بین این سه زبان بر اساس پارامتر هایی که مخصوصا برای یک مبتدی توسعه دهنده ی وب مهم است انجام خواهیم داد. نمی توانیم بگوییم که کدام زبان بهتر است اما با مشخص کردن جوانب مثبت و منفی هر زبان قادر خواهید بود که یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

عامل1) استفاده ی فعلی بازار تکنولوژی

محبوبیت و استفاده از داده های یک زبان برنامه نویسی تصویری از چگونگی نفوذ این زبان و مقبولیت آن در فضای تکنولوژی را نشان می دهد. این موضوع بسیار مهم است زیرا راهی است که ارتباط و تداوم زبان را تضمین می کند. درنظر بگیرید که هر سه زبان تقریبا در یک زمان منتشرشده اند.

PHP در سال 1995 منتشر شد.

Python در سال 1991 منتشر شد

Ruby در سال 1995 منتشر شد.

PHP از ابتدا به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم زبان مورد علاقه ی بسیاری از توسعه دهندگان است زیرا یک زبان کلاسیک است و بطور مخصوص برای ساخت اپلیکیشن های پویا توسعه یافت.

در این زمینه مهم است که نگاهی به برخی از قوی ترین وب اپلیکیشن هایی که درحال حاضر در بازار وجود دارد بکنیم و بررسی کنیم که از چه زبانی در توسعه ی آن ها استفاده شده است.تا به امروز بسیاری از افراد PHP را انتخاب می کنند زیرا سایت های قوی مانند Wikipedia ، Facebook و PixelCrayons از جمله سایت های با رتبه ی بالا و استفاده ی بسیار هستند که با PHP توسعه یافته اند. سایت هایی مانند Twitter و Hulu نیز با زبان Ruby-on-rails توسعه یافته اند. از سمت دیگر موتور جستجوگر گوگل و YouTube با زبان Python توسعه یافته اند. همانطور که مشاهده می کنید در بازار حتی بین وب سایت های معروف نیز تنوع وجود دارد.

عامل 2) هدف

زمانی که Rasmus Lerdof ، Yukihiro Matsumoto و Guido Van Rossum به ترتیب تصمیم به گسترش زبان های PHP ، Ruby و Python گرفتند هرکدام اهداف مختلفی داشتند که امید داشتند زبان موردنظرشان در آن هدف استفاده شود. PHP در جای خود برای ساخت وب سایت های پویا گسترش یافت درحالی که Ruby-on-rails به این دلیل گسترش یافت تا برنامه نویسی را ساده تر، جذاب تر و سازگار با مدارس جدید کند و Python نیز برای افزایش بهره وری و ساده تر و فشرده کردن خواندن کد ها توسعه یافت. بنابراین بسته به اهداف و اولویت های یک شخص یکی از این سه زبان می تواند انتخاب شود.

عامل 3) قابلیت استفاده

قابلیت استفاده یک عامل اصلی است که وقتی زبان برای استفاده انتخاب می‌شود، مطرح می‌شود. درنظر بگیرید که interface های بین سرور ها و کاربران ارتباط برقرار می کنند از این رو یک زبان با قابلیت استفاده ی بالا در توسعه ی اپلیکیشن های قوی و کارایی بالا بسیار ضروری است. PHP یک زبان با مستندات بسیار خوب و دیدگاه آن بسیار کلاسیک است درحالی که Python درجای خود دستورالعمل های بسیار دشوار را با ساده ترین توانایی خواندن کد دنبال می کند براساس نظر بسیاری از برنامه نویسان کد Ruby بسیار قوی با قابلیت استفاده ی بالا است که دیدگاه آن از این واقعیت پیروی می کند که اصل آن این است که پیچیدگی کمتر باعث می شود که کار برای کاربران کمتر گیج کننده باشد.

عامل 4) سهولت یادگیری

برای یک توسعه دهنده ی وب مبتدی یکی از مهم ترین عوامل درنظر گرفتن سهولت یادگیری است. برنامه نویسان ممکن است در سطوح گوناگونی باشند و اگر کسی هیچ پس زمینه ای از هیچ زبانی نداشته باشد در مقایسه با افراد با تجربه ممکن است گزینه های محدودی در سهولت یادگیری داشته باشند. اگر فهم یک زبان برنامه نویسی آسان باشد یادگیری آن نیز آسان خواهد بود و همچنین فهم کدهای آن نیز آسان خواهد بود براین اساس برای توسعه دهندگانی که هیچ دانش قبلی از هیچ زبانی ندارند Python تجربه ی آسان ترین آموزش را در اختیار آن ها قرار می دهد و پس از آن نیز PHP است. Ruby نیز ممکن برای توسعه دهندگان با دانش قبلی آسان باشد اما برای افراد مبتدی اینگونه نیست.

عامل 5) کارایی

کارایی و استحکام یک زبان برنامه نویسی بسیار مهم است زبان هایی با کارایی و پاسخگویی بالا و امنیت دست یافته و سرعت اجرای بالا بسیار مطلوب هستند. تعداد خطوطی که نیاز است تا یک تابع خاص اجرا شود در زبان های مختلف متفاوت است و زمان اجرا نیز متفاوت است. PHP و Ruby در مقایسه با Python سریع تر هستند. موضوع امنیت به منظور محافظت از اطلاعات کاربران بسیار مهم است. اپلیکیشن هایی که بطور کامل در PHP ساخته می شوند از امنیت کمتری برخوردار هستند و احتمال هک شدن آن ها بیشتر است درحالی که اپلیکیشن هایی که در Ruby و Python ساخته می شوند آسیب پذیری کمتری دارند. جنبه ی مهم دیگر که باید در کارایی بین Python ، Ruby-on-railsو PHP باید درنظر گرفت پشتیبانی است که زبان های توسعه ی وب از پایگاه داده ارائه می دهد. از بین این سه زبان PHP پشتیبانی گسترده از پایگاه داده را ارائه می دهد. پایتون نیز پشتیبانی گسترده ای را ارائه می دهد اما محدودیت هایی نیز دارد Ruby-on-rails نیز از پایگاه داده پشتیبانی می کند اما این پشتیبانی به اندازه ی PHP نیست. بنابراین به نظر می رسد که PHP در معیار های عملکرد که مورد بررسی قرار دادیم از دو زبان دیگر بهتر است.

عامل 6) پشتیبانی از توسعه و به روزرسانی

توسعه و به روزرسانی های مداوم کلیدی است که اطمینان می دهد که یک زبان برنامه نویسی با روند فعلی مرتبط می ماند و می تواند مسائلی که به وجود می آیند و توسعه دهندگان با آن روبرو می شوند را حل کند بنابراین اطمینان رشد را می دهد. نسخه های جدید توابع بیشتری که متناسب با جهانی دیجیتالی است که به سرعت درحال تغییر است را دارد. اینکه بگوییم کدام زبان به روزرسانی های سریع تری ارائه می دهد مشکل است. اما از سوابق گذشته ی زبان ها می توانیم مقایسه ای انجام دهیم. PHP و Python در مقایسه با Ruby-on-rails به نظر می رسد که توسعه و به روزرسانی های سریع تری دارند همچنین درمورد پشتیبانی، این دو زبان پشتیبانی بهتری برای ارائه دهندگان و برنامه نویسان ارائه می دهند. از این رو جنبه ی جدیدی وارد می شود که این است که چقدر همکاری در انجمن های بحث و گفت و گو آسان است. بین PHP ، Ruby-on-rails و Python کدام زبان بیشتر مورد بحث قرار می گیرد؟ بنابر داده های موجود Python گروه های بحث و گفت وگوی گسترده ای را پوشش می دهد که همین پشتیبانی را افزایش می دهد که این عامل یک موضوع اساسی در توسعه ی وب است.

عامل 7) اشتغال و درآمد بالقوه

برنامه نویسی صرفا برای سرگرمی نیست و دلیل واضح و مهم دیگر کسب درآمد مالی است. از این رو جنبه ی اشتغال وارد می شود که به تعداد شغل های موجود در بازار بستگی دارد موضوعی که ارتباط نزدیک با این زمینه دارد کسب درآمد است که بستگی به تقاضا و برنامه نویسان حرفه ای دردسترس در یک زمینه خاص دارد. PHP از استفاده ی گسترده ای برخوردار است زیرا موقعیت های شغلی زیادی دارد بنابراین برنامه نویسیان زیادی در این زبان تخصص دارند. Python و Ruby-on-Rails هنوز بطور گسترده در بازار حضور ندارند.

عامل 8) محدودیت های PHP ، Ruby-on-rails و Python

برای درک بهتر از توسعه ی وب با PHP یا Python یا Ruby-on-rails نیاز است که نقاط ضعف و قوت هر کدام از آن ها را بر اساس انتظارات خود بررسی کنید.

محدودیت های PHP

Syntax این زبان که برپایه ی C/C++ و Perl است سمبل های زیادی دارد برای مثال کروشه و علامت دلار که در صورت دقت نکردن باعث اشتباه کردن برنامه نویسان می شود.

از آنجایی که این زبان ماژولار نیست برای اپلیکیشن های پیچیده و گسترده خیلی مناسب نیست.

اصل زبان PHP یک زبان اسکریپتی است از این رو شیئ گرا نیست.

محدودیت های Ruby-on-rails

یادگیری Ruby به خصوص برای مبتدیان دشوار است.

Ruby منابع اطلاعاتی محدودی دارد.

Ruby نسبت به PHP و Python پردازش کند تری دارد.

به روزرسانی ها و پشتیبانی ها برای زبان Ruby-on-rails نسبت به دو زبان دیگر کمتر است.

محدودیت های Python

Python ، switch را پردازش نمی کند.

Python عملیات های با سه عملوند ندارد.

Python سطوح دسترسی private ، protected یا public ندارد.

در پایتون برای کلاس ها و متد ها modifier وجود ندارد.

مزایای PHP

یادگیری PHP آسان است زیرا syntax آن مشابه زبان های C, C#, Java و غیره است.

این زبان بسیار قوی است زیرا از طریق سرور های چندگانه نظیر Apache, Microsoft IIS, Netscape بطور گسترده از پایگاه داده پشتیبانی می کند.

PHP نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر بطور گسترده در صنعت پذیرفته شده و استفاده می شود.

هاست مستقیم یک PHP بر مبنای وب سایت آسان است که همین یک نکته ی مثبت برای این زبان به خصوص برای مبتدیان است.

در PHP توسعه ی CMS حتی برای یک مبتدی نیز سریع و آسان است.

مزایای Ruby-on-Rails

در بین سه زبان دیگر Ruby از باقی زبان ها شی گرا تر است.

Ruby قابلیت استفاده ی بالایی دارد.

قطعه کد های Ruby عملکرد بالایی دارند.

در Ruby همه چیز یک مقدار مشخص برمی گرداند که این ویژگی برای نوشتن توابع خوب است.

کتابخانه ی Gem از Ruby توسعه ی نرم افزار را برای برنامه نویسان را آسان می کند.

مزایای Python

یادگیری آن برای مبتدیان آسان است.

این زبان چند منظوره است

Python شیئ گرا است.

Python ساختارهای داده ای دارد که به خوبی تعریف شده اند

Python ، framework های عالی دارد نظیر Django دارد که می توان از آن ها برای توسعه ی وب استفاده کرد.

نتیجه

پس از این بحث طولانی و بسیار دقیق امیدواریم که بسیاری از اطلاعات مورد نیاز درباره ی PHP, Ruby-on-rails و Python در اختیار شما قرار گرفته باشد و بتوانید زبان درست را برای توسعه ی پروژه ی بعدی خود انتخاب کنید.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi