10 مورد از برترین روندهای تکنولوژی‌های نرم‌افزاری توسط گوگل
ایمان مدائنی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (Augmented Reality and Virtual Reality)

داده‌های بزرگ (Big Data)

بلاک‌چین (Blockchain)

رایانش ابری (Cloud Computing)

رایانش کوانتومی (Quantum Computing)

یادگیری ماشین (Machine Learning)

اینترنت اشیاء ((Internet of Things (IoT)

خودکارسازی فرآیند رباتیک ((RPA (Robotic Process Automation)

امنیت سایبری (Cyber Security)

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم رایانه است. AI بخشی از علم کامپیوتر است که مربوط به ایجاد ماشین‌های هوشمند می‌باشد که همانند انسان کار کرده و واکنش نشان می‌دهد. AI می‌تواند وظایفی مانند تشخیص تصاویر، گفتار یا الگوها و تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و حل مسأله سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان را انجام دهد. امروزه AI بخشی از زندگی ما شده است. در زندگی روزمره، ما در هر کجا و هر چیزی از AI استفاده می‌کنیم مثل هدایت برنامه‌ها، گوشی‌های هوشمند،‌ دستگاه‌های هوشمند خانگی، برنامه‌ریزی قطارها، ارزیابی خطرات تجاری، بهره‌وری انرژی و غیره. میانگین حقوق برنامه‌نویس AI بین 100,000 دلار تا 150,000 دلار است.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت مجازی کاربر را در یک محیط قرار می‌دهد در حالی که واقعیت افزوده محیط آن را توسعه می‌دهد. واقعیت افزوده با استفاده از دوربین بر روی یک گوشی هوشمند، عناصر دیجیتال را به یک نمایش زنده اضافه می‌کند. نمونه‌هایی از تجارب واقعیت افزوده شامل لنزهای Snapchat و بازی Pokemon Go است. با استفاده از دستگاه‌های VR مثل HTC Vive، Oculus Rift یا Google Cardboard، کاربران می‌توانند درون محیط‌های واقعی و تجسم شده نقل و انتقال کنند. بازاریابی، تبلیغات، مراقبت‌های بهداشتی برخی از صنایعی هستند که این فناوری‌ها را اتخاذ کرده‌اند. واقعیت مجازی راه‌های جدیدی را برای بازی و بازاریابی تعاملی باز می‌کند. مطابق گفته Monster.com، تقاضا برای شغل با دانش VR 37% افزایش یافته است.

داده‌های بزرگ

اصطلاح "داده‌های بزرگ" خود توضیح می‌دهد که این مجموعه‌ای از داده‌های بسیار بزرگ است که تکنیک‌های محاسبات نرمال نمی‌توانند آن را پردازش کنند. اصطلاح "داده‌های بزرگ" نه تنها به داده‌ها اشاره دارد، بلکه به فریم‌ورک‌ها، ابزارها و تکنیک‌های گوناگون مربوطه نیز اشاره دارد. منابع اصلی داده‌های بزرگ عبارتند از داده‌های Black Box، داده‌های رسانه‌های اجتماعی، داده‌های بورس سهام، داده‌های Power Grid، داده‌های حمل و نقل، داده‌های موتور جستجو. درآمد حاصل از داده‌های بزرگ از B5.3 دلار در سال 2018 تا B19.4 دلار در سال 2026 رو به رشد است. داده‌های بزرگ به شما اجازه می‌دهند تا:

جریان درآمد خود را متنوع کنید.

تغییرات مختلف تصاویر CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) را تست کنید تا مشخص کنید که چگونه تغییرات کوچک بر روند یا محصول شما تاثیر می‌گذارند.

محصولات/سرویس‌هایی که در حال فروش آن‌ها هستید را مجددا توسعه دهید.

داده‌هایی که می‌توانید برای مشغول نگه داشتن کاربران‌تان در زمان واقعی استفاده کنید را دریافت کنید.

بلاک‌چین

بلاک‌چین نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در صنایع کلیدی مثل سرویس‌های مالی، اموال واقعی، بیمه، بخش عمومی و بسیاری موارد دیگر است. این فناوریی است که به بیت‌کوین‌ها، تمام پول موازی که در سراسر جهان به دست آمده قدرت می‌بخشد. توسعه‌دهنده بلاک‌چین در توسعه و پیاده‌سازی معماری و راه‌حل‌ها با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین متخصص است. حقوق و دستمزد سالانه توسعه‌دهنده بلاک‌چین بین 150,000 دلار و 175,000 دلار است. فیس‌بوک، آمازون، IBM، و مایکروسافت در حال کار بر روی بلاک‌چین هستند. بلاک‌چین می‌تواند برای بهبود زنجیره موجودی سراسری، محافظت از دارایی مانند اموال واقعی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

رایانش ابری

رایانش ابری یا پردازش ابری تحویل خدمات محاسباتی، از جمله سرورها، ذخیره‌سازی،‌ دیتابیس‌ها، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی، از طریق اینترنت است. رایانش ابری یکی از پرطرفدارترین تکنولوژی‌ها است. این تکنولوژی هزینه خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار را حذف می‌کند. شما از سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن یا ذخیره تصاویر و سایر فایل‌ها استفاده می‌کنید، احتمالا رایانش ابری این امکانات را در پشت صحنه ایجاد می‌کند. بزرگ‌ترین سرویس‌های رایانش ابری بر روی شبکه جهانی مراکز داده ایمن اجرا می‌شوند، که به طور مرتب به آخرین نسل سخت‌افزار رایانه سریع و کارآمد ارتقاء می‌یابد. سرویس‌های رایانش ابری به چهار دسته گسترده تقسیم می‌شوند: زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلت‌فرم به عنوان سرویس (PaaS)، serverless به عنوان سرویس (SaaS). سرویس‌های وب آمازون یکی از این پلت‌فرم‌های ابری هستند، که شامل تحویل محتوا، ذخیره‌سازی پایگاه داده، شبکه و غیره می‌باشند. میانگین حقوق در بین حرفه‌ای‌های پردازش ابری 146,350 دلار است.

رایانش کوانتومی

یک کامپیوتر از یک سری صفر و یک برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کند. در حالی که کامپیوترهای امروزی بسیار قدرتمند هستند اما دارای محدودیت‌هایی می‌باشند که مشکلات پردازش چالش‌برانگیز یادگیری ماشین (machine-learning) را دشوار می‌سازند. رایانش کوانتومی می‌تواند به تولید پیشرفت‌های مهم machine-learning کمک کند که در غیر این صورت ممکن است حل آن غیر ممکن باشد. رایانش کوانتومی به عنوان استفاده از پدیده‌های مکانیک کوانتومی ازجمله برهم‌نهی (superposition) و انجام محاسبات تعریف می‌شود. مایکروسافت و گوگل هر دو اعلام کرده‌اند که انتظار دارند در آینده‌ای نزدیک به مرحله برجسته‌ و مهمی از توسعه تکنولوژی برسند. این مدل‌ها می‌توانند در هر چیزی از ماشین‌های خود رو تا کمپین‌های بازاریابی استفاده شوند. نقش‌های مربوط به رایانش کوانتومی شامل مهندسان نرم‌افزار، محققان، دانشمندان تجربی و برنامه‌نویسان است و میانگین حقوق آنان 73,980 دلار است.

یادگیری ماشین

یادگیری ماشین بخش اصلی هوش مصنوعی است. Machine learning یکی از نوآورانه‌ترین و هیجان‌انگیزترین زمینه‌ها است که به سوی آینده حرکت می‌کند و یکی از سودبخش‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید یاد بگیرید. Machine learning می‌تواند به هر صنعتی از جمله خدمات بهداشتی، آموزش، مالی و غیره اعمال شود. انتظار می‌رود بازار Machine learning تا سال 2022 تا 8.81 میلیارد دلار رشد کند. شغل‌های Machine Learning شامل مهندسان، توسعه‌دهندگان، محققان، و دانشمندان داده می‌باشد. Netflix از Machine Learning برای ساخت توصیه‌هایی به کاربران خود استفاده می‌کند. میانگین دستمزد مهندسان Machine Learning بیش از K143 دلار است. Machine learning برای تحلیل حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود، مثلا نتایج جستجو، تبلیغات در زمان واقعی بر روی صفحات وب و دستگاه‌های موبایل، فیلتر کردن هرزنامه (Spam) ایمیل، ردیابی نفوذ شبکه، و تشخیص تصویر و الگو.

اینترنت اشیاء (IoT)

IoT اساسا با بسیاری از دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کند و یک شبکه مجازی ایجاد می‌کند که همه چیز به صورت یکپارچه با استفاده از یک مرکز نظارت واحد کار می‌کنند. همه چیز به اینترنت متصل است، به این معنی که IoT دستگاه‌ها، لوازم خانگی، اتومبیل‌ها و خیلی چیزهای دیگر را به داده‌های تبادلی از طریق اینترنت متصل می‌کند. ما می‌توانیم درب‌مان را از راه دور قفل کنیم، وسایل خانه را روشن و خاموش کنیم، تناسب اندام‌مان را پیگیری کنیم،‌ همه این کارها با استفاده از IoT امکان‌پذیر هستند. اکوسیستم IoT شامل دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر وب است که از پردازنده‌های جاسازی‌شده، سنسورها و سخت‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری، ارسال و عمل بر روی داده‌هایی که از محیط به دست می‌آیند استفاده می‌‌کند. IoT مزایای بسیاری دارد مثل نظارت بر تمام فرآیندهای کسب و کار، بهبود تجربه مشتری، صرفه‌جویی در وقت و پول، افزایش بهره‌وری کارکنان، ادغام و سازگاری مدل‌های کسب و کار، تصمیم‌گیری بهتر کسب و کار، تولید درآمد بیشتر. میانگین دستمزد توسعه‌دهندگان IoT  59,849  دلار تا 123,163 دلار است. Bain & Company انتظار دارد درآمد IoT از سخت‌افزار و نرم‌افزار تا سال 2020 به 450 میلیارد دلار برسد.

خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA)

RPA استفاده از نرم‌افزار برای خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار است. RPA کاربردی از تکنولوژی است که برای پردازش معاملات، دست‌کاری داده‌ها، راه‌اندازی پاسخ‌ها و ارتباط با سیستم‌های دیجیتال استفاده می‌شود. RPA بسیاری از فرصت‌های شغلی از جمله توسعه، مدیریت پروژه،‌ تحلیگر کسب و کار، معمار راه‌حل و مشاور را ارائه می‌دهد. میانگین حقوق RPA 73,861 دلار است. انتظار می‌رود بازار RPA برای نرم‌افزار و سرویس‌ها تا سال 2021 تا 1.2 میلیارد دلار رشد کند.

امنیت سایبری

امنیت سایبری خطر حملات سایبری را کاهش می‌دهد و از سوءاستفاده غیرمجاز سیستم‌ها، شبکه‌ها و تکنولوژی‌ها محافظت می‌کند. امنیت سایبری مهم است زیرا سازمان‌های دولتی، نظامی، شرکتی، مالی و پزشکی جمع‌آوری، پردازش و ذخیره میزان بی‌سابقه‌ای داده بر روی کامپیوترها و سایر دستگاه‌ها را دارند. با افزایش حجم و پیشرفت حملات سایبری، شرکت‌ها و سازمان‌ها، به ویژه کسانی که مسئول حفاظت از اطلاعات مربوط به امنیت ملی، بهداشت یا پرونده‌های مالی هستند، باید اقدامات لازم را برای حفاظت از کسب و کار حساس و اطلاعات شخصی خود انجام دهند. پیش‌بینی شده است که ما تا سال 2021، 3.5 میلیون فرصت شغلی در زمینه امنیت سایبری خواهیم داشت. امنیت سایبری یکی از مشاغلی است که شدیدا مورد نیاز می‌باشد و یکی از مهارت‌های فناوری مورد تقاضا در سال 2019 است، چرا که شرکت‌ها به حفظ امنیت شبکه خود اهمیت می‌دهند. شغل‌هایی که در این زمینه وجود دارند عبارتند از هکرهای اخلاقی، مهندس امنیت، مامور ارشد امنیت.   

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi