12 مهارت لازم برای توسعه دهندگان در سال 2021
ایمان مدائنی

شما چه در حال حاضر یک توسعه دهنده باتجربه باشید یا تازه شروع به کار کرده باشید، اگر می‌خواهید در این صنعت واقعا موفق باشید، باید مهارت‌های خود را به طور مداوم تقویت کنید تا منسوخ نشوید. در اینجا برخی از ارزشمندترین مهارت‌های توسعه‌دهندگان در سال 2021 را بیان کرده ایم.

البته شما به همه آن‌ها نیاز ندارید واین لیست هم کامل نیست. اما می‌تواند این ایده را به شما بدهد که در آینده چه چیزی را یاد بگیرید یا چه چیزی را بهبود بخشید.

1. هر روز کدنویسی را تمرین کنید

هر روز کدنویسی کنید، حتی اگر فقط 30 دقیقه باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین شیوه‌های توسعه را بیاموزید و مهارت‌های خود را افزایش دهید. همچنین به شما کمک می‌کند تا در بهترین حالت بمانید و بر فناوری‌های جدید مسلط شوید.

2. یاد بگیرید به خوبی ارتباط برقرار کنید (هم نوشتاری و هم گفتاری)

شما باید بتوانید طوری با مشتریان ارتباط برقرار کنید که آن‌ها به راحتی متوجه شوند که شما چه می‌گویید. چه در جلسات باشید یا ایمیل بزنید یا تلفنی صحبت کنید، شما نمی‌خواهید مشتری خود را از دست بدهید. همچنین نوشتن کد تمیز هم یک مهارت اساسی است که شما را از سایر توسعه‌دهندگان متمایز می‌کند.

3. اصول طراحی شیءگرا را تمرین کنید

حتی اگر به تازگی برنامه‌نویسی را شروع کرده‌اید، یادگیری اصول شیءگرایی مزایای زیادی را در طول زمان به شما می‌دهد. همچنین خواندن کد دیگران را برای شما بسیار آسان می‌سازد، که هنگام کار با سایر توسعه‌دهندگان و اعضای تیم ضروری است.

4. نحوه استفاده از سیستم‌های ورژن کنترل (مثل گیت‌هاب) را به خوبی یاد بگیرید

سیستم های Version control برای هر توسعه دهنده‌ای که همزمان روی چندین پروژه کار می‌کند یا در توسعه پروژه‌ها با سایر توسعه‌دهندگان همکاری می‌کند ضروری است.

5. مهارت‌های حل مساله را در خود تقویت کنید

توسعه نرم‌افزار یک زمینه پیچیده است. شما در طول حرفه خود در معرض مشکلات و کارهای مختلف قرار خواهید گرفت. مطمئن شوید که با یادگیری نحوه فکر کردن مانند یک توسعه‌دهنده، می‌توانید مشکلات و مسائل مختلف را حل کنید.

6. برنامه نویسی دونفره تمیز را با اعضای تیم خود (یا دیگران) تمرین کنید

برنامه نویسی دو نفره (Pair programming) به این معناست که دو نفر همزمان روی یک رایانه با هم کار می‌کنند. یک نفر پشت کیبورد نشسته و کد می‌زند در حالی که شخص دیگر مشاهده می‌کند و بازخورد، پیشنهادات، بررسی کد و غیره را ارائه می‌دهد.

برنامه نویسی دو نفره مزایای زیادی دارد، از جمله درک بهتر حوزه مشکل، به اشتراک گذاری دانش و ایده‌ها بین اعضای تیم، دیباگینگ سریع‌تر، و غیره. همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ارتباط منظم تری را با یکدیگر داشته باشند و به اعضای تیم در ایجاد اعتماد نسبت به یکدیگر کمک می‌کند، که کار گروهی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

7. یادگیری فناوری ها و زبان‌های جدید را ادامه دهید

روی یک مورد گیر نکنید! یادگیری زبان‌ها و فریم‌ورک‌های جدید به شما کمک می‌کند تا در این صنعت اشتغال داشته باشید. اگر مدت زیادی است که بر روی یک مورد هستید، به احتمال زیاد مهارت‌های شما با گذشت زمان منسوخ می‌شود. همیشه سعی کنید از جدیدترین فناوری‌های مورد استفاده توسعه‌دهندگان برتر در سراسر جهان مطلع باشید.

8. حداقل یک زبان اسکریپت نویسی را یاد بگیرید

زبان‌های اسکریپت نویسی برای خودکارسازی کارهای تکراری مفید هستند. حتی اگر نمی‌خواهید یک توسعه‌دهنده تمام وقت باشید، اسکریپت نویسی می‌تواند زندگی شما را به عنوان یک مهندس نرم‌افزار آسان سازد.

9. نحوه نوشتن کد تمیز و قابل نگهداری را یاد بگیرید

شما مجبورید زمان زیادی را صرف خواندن کد دیگران کنید. اگر کد تمیز نباشد، فهمیدن آنچه در کد اتفاق می‌افتد بسیار سخت خواهد بود. بنابراین باید خودتان کد تمیز و خوانایی بنویسید. یکی از راه‌های بهبود مهارت‌های کدنویسی نوشتن یونیت تست است (مثلا با استفاده از Junit). این امر به شما کمک می‌کند تا باگ‌ها را در مراحل اولیه توسعه پیدا کنید. همچنین سعی کنید متدهای خود را کوتاه نگه دارید تا بعدا وقتی نیاز به بازگشت به آن‌ها دارید و می‌خواهید چیزی را در پروژه‌ای که چند ماه پیش نوشتید اصلاح کنید، به راحتی آن‌ها را بخوانید.

10. قبل از شروع به کدنویسی فکر کنید که یک ویژگی چگونه باید کار کند

نوشتن ایده اولیه برای یک محصول/ویژگی/اصلاح یک بخش، تا آماده شدن آن ویژگی در بازار زمان می‌برد. شما باید از قبل در مورد این موارد فکر کنید و مطمئن شوید که در طول این فرآیند (و همچنین بعد از آن) همه چیز به درستی با هم مطابقت دارند. این شامل برنامه ریزی با اعضای تیم، پرسیدن از کاربران که چه چیزی می‌خواهند، صحبت با ذینفعان در مورد نیازهای آنان و غیره می‌باشد.

11. نحوه پیاده سازی صحیح اقدامات امنیتی را بیاموزید

اطلاعات زیادی در مورد امنیت وجود دارد و به راحتی می‌تواند گیج کننده باشد. مطمئن شوید که فقط بر موارد واضح مثل "اطمینان از اینکه رمز عبور به اندازه کافی قوی است" تمرکز نمی‌کنید و در مورد تهدیدات امنیتی و نحوه رفع آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

12. از سوال پرسیدن نترسید

سوال پرسیدن یک راه عالی برای یادگیری است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید انجام دهید این است که فکر کنید همه چیز را می‌دانید. بسیاری از توسعه‌دهندگان فکر می‌کنند که درخواست کمک نشانه ضعف است، اما در واقع نشانه قدرت است. اگر چیزی را نمی‌دانید از کسی که می‌داند بپرسید و خودتان هم سعی کنید آن را بفهمید. این امر به شما کمک می‌کند تا درک عمیق تری نسبت به آن موضوع پیدا کنید.

البته در نظر داشته باشید که قبل از هر پرسشی، خودتان برای رسیدن به پاسخ فکر کرده و تلاش کنید، مثلا در گوگل سرچ کنید و اگر به پاسخ درستی نرسیدید از دیگر توسعه دهندگان کمک بگیرید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi