7 نکته سودمند که هر توسعه‌دهنده‌‌ای برای موفق شدن باید بداند
ایمان مدائنی

امروزه بازار کار بسیار رقابتی شده است و اگر می‌خواهید مطمئن شوید که از دیگران جلوتر هستید، یکی دو مورد هست که باید آن را یاد بگیرید. اگر شما یک توسعه‌دهنده تازه فارغ‌التحصیل شده هستید یا خودتان به صورت خودآموز برنامه‌نویسی می‌کنید، باید چند نکته اساسی درباره توسعه نرم‌افزار یا وب‌سایت را بدانید. در این مقاله ما قصد داریم برخی از اصول و مفاهیم پیشرفته برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده موفق را به شما بگوییم تا هنگام کار کردن آن‌ها را به کار بگیرید.

بنابراین، بدون توضیح اضافه‌تر، لیستی از مواردی را که فکر می‌کنیم هر برنامه‌نویس باید بداند را به شما می‌گوییم. صرف نظر از شغلی که برای آن اقدام می‌کنید، می‌توانید این مهارت‌ها را به مدت طولانی به کار گیرید.

1. کسب و کار مشتری را درک کنید

اولین چیزی که شما باید به عنوان یک توسعه‌دهنده بدانید این است که تجارت مشتری خود را به خوبی درک کنید. قبل از شروع به ساخت برنامه، باید مطمئن شوید که درک درستی از خواسته‌های مشتری دارید. بنابراین شما باید با پرسیدن چند سوال اساسی از مشتری خود و جمع‌آوری الزامات، طراحی‌ها، پیاده‌سازی و تست‌ها به منظور توسعه یک برنامه بهتر شروع کنید.

2. ارتباطات

قسمت مهم دیگر این شغل این است که مطمئن شوید هر شخص در تیم شما هر آنچه که برای انجام وظیفه خود لازم دارد را می‌شناسد. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، شما باید کانال‌های ارتباطی مناسبی ایجاد کنید تا جریانی از اطلاعات در بین تیم شما وجود داشته باشد. داشتن کانال‌های ارتباطی مناسب اطمینان حاصل می‌کند که هر توسعه‌دهنده کار مشابه‌ای را انجام می‌دهد تا پروژه‌های آن‌ها به موقع و بدون هیچ گونه وقفه‌ای تکمیل شود.

3. برنامه‌ها و ابزارها

شغل برنامه‌نویسی و توسعه نر‌م‌افزار نیاز به استفاده از بسیاری از ابزارهای جدید و برنامه‌های نرم‌افزاری دارد. اگر می‌خواهید کار خود را راحت‌تر کنید، باید در اسرع وقت با جدیدترین ابزارها و برنامه‌ها آشنا شوید. شما باید درک کنید که توسعه فناوری اطلاعات همانند هیچ شغل دیگری نیست. شما باید مدام روی پای خود باشید و در برخی از ابزارهای توسعه تخصص داشته باشید.

4. اصول مدیریت پروژه و مفاهیم Agile

اگر فکر می‌کنید به عنوان یک توسعه‌دهنده، تنها کار شما کار با کد خواهد بود باید بدانید که مورد دیگری پیش روی شماست. حتی اگر به عنوان مدیر پروژه هم کار نمی‌کنید، لازم است که چند اصل مدیریت پروژه را بدانید چون شما در یک تیم کار می‌کنید. شما باید وظایف خود را مطابق با تیم خود سازماندهی کنید و مطمئن شوید که با سایر افراد تیم همسو هستید.

5. زبان برنامه‌نویسی برای نمونه جریان اصلی توسعه

این یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه است. اگر می‌خواهید فرصت‌های بهتری در این زمینه به روی شما باز باشد باید در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی تخصص داشته باشید. شما باید حداقل یک زبان برنامه‌نویسی برای هر نمونه جریان اصلی توسعه را به عنوان زبان برنامه‌نویسی رویه‌ای، زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، زبان برنامه‌نویسی تابعی و زبان برنامه‌نویسی اعلانی یاد بگیرید. یادگیری زبان‌های مختلف مثل C، Java، C# و SQL به شما کمک می‌کند دامنه‌های مختلف را در اختیار بگیرید.

6. امنیت برنامه

بزرگ‌ترین نگرانی که امروزه شرکت‌های اقتصادی دارند، مربوط به امنیت زیرساختی آن‌هاست. بنابراین، به عنوان یک توسعه‌دهنده باید مطمئن شوید برنامه‌هایی که ایجاد می‌کنید توانایی مقاومت در برابر هک شدن را دارد. قبل از اینکه نسخه نهایی را ارائه دهید باید یکسری تست‌های دقیق را انجام دهید تا مطمئن شوید که برنامه شما تا حد ممکن غیر قابل هک شدن است. بنابراین علاوه بر توسعه با عملکرد مناسب، همچنین باید برنامه را ایمن کنید.

7. تشنه یادگیری

نکته آخر اینکه باید درک کنید که توسعه برنامه یک زمینه رو به رشد است. این یک شغل پشت میز نشینی نیست که صبح بیایید، چند برگه را امضاء کنید، و بروید. برای زنده ماندن در این زمینه باید یادگیری را بخشی از روند خود قرار دهید تا با جدیدترین فناوری‌ها آشنا شوید. تشنگی شما برای یادگیری به شما کمک می‌کند دانش خود را به روز نگه دارید تا همیشه ارزش خود را حفظ کنید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi