آموزش بازی سازی به کودکان با اسکرچ
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی تصویریه که برای کودکان طراحی شده. این زبان برنامه نویسی توسط دانشگاه MIT طراحی و به طور رایگان عرضه شده. تهیه کنندگان این نرم افزار که به دنبال راهکاری بودند تا زبانی را طراحی کنند که کار کردن با اون بسیار ساده باشه، با الهام گرفتن از روش بازی کودکان با لِگو، سعی کردند مفاهیم اصلی برنامه نویسی را در قالبی کاملاً گرافیکی و همانند ساخت یک خانه با لِگو آموزش بدن. در این نرم افزار نیازی به نوشتن حتی یک خط کد نیست، بلکه کدهای این زبان برنامه نویسی در قالب شکل های مختلفی به نام قطعه یا بلوک در اختیار کودکان قرار گرفته. بنابراین اونها با کنار هم قرار دادن این قطعات اقدام به بازی سازی می کنند.
با استفاده از اسکرچ به منظور بازی سازی، مهارت حل مسأله در کودکان تقویت پیدا می کنه، به این صورت که همزمان با ایجاد پروژه ها، برای حل مسائل کوچک و فراوان درون آنها به فکر واداشته میشن و این کمک بزرگی به رشد مهارت حل مسأله می کنه.
در این دوره پس از معرفی محیط نرم افزار، نحوه ساخت 8 بازی مختلف آموزش داده میشه، طوری که مخاطب با ساخت هرکدام از اونها بتونه با بلوک های مختلف کد و همچنین ایده های متنوع بازی سازی آشنا بشه.
در درس اول این دوره، بازی های کامپیوتری و عناصر سازنده آنها معرفی شده.
در درس دوم محیط اسکرچ معرفی شده.
درس سوم به بازی اول دوره یعنی "شکار ستاره ها" اختصاص داره که در اون، بازیکن یک گربه را کنترل می کنه تا در فضایی زیر دریا بتونه ستاره ها رو جمع آوری کرده و امتیاز کسب کنه. در این راه باید از اختاپوس های کُشنده دوری کنه.
در درس چهارم نحوه ساخت بازی دوم دوره آموزش داده میشه که "تعقیب پنیر" نام داره و بازیکن باید شخصیت بازی که یک موشه رو کنترل کنه، طوری که در یک مارپیچ به دنبال پنیر حرکت کرده و آن را به دست بیاره. همچنین باید از سوسک ها و اشباح هم دوری کنه.
در درس پنجم که به بازی سوم دوره اختصاص داره، نحوه ساخت بازی "جنگ دایره ها" آموزش داده میشه. در این بازی بازیکن یک دایره آبی رنگ رو در اختیار داشته و کنترل می کنه. برای برنده شدن در بازی باید دایره های سبز رنگ را به دست بیاره و از دایره های قرمز رنگ دوری کنه. در ساخت این بازی از مفهوم مشابه سازی (Cloning) استفاده شده.
درس ششم این دوره به بازی چهارم اختصاص داره که عنوان اون"میمون جهنده" است. در این بازی بازیکن یک میمون رو به آسمان پرتاب می کنه تا موزهایی را به دست بیاره. در محیط بازی، یک درخت به عنوان مانع قرار داده شده، طوری که بازیکن باید بتونه زاویه های مختلف پرتاب رو امتحان کنه تا ضمن عبور دادن میمون از بالای درخت، موزها را هم به دست آورده و امتیاز کسب کنه. در ساخت این بازی از یک مفهوم فیزیکی به نام جاذبه استفاده شده.
در درس هفتم، بازی پنجم دوره که "جادوگر و دشمنان" نام داره، ساخته میشه. در این بازی بازیکن یک جادوگر رو کنترل می کنه و با فشار دادن کلید Space صفحه کلید، گلوله هایی را به طرف دشمنان که خفاش ها، هیولا و اژدها هستند، شلیک می کنه.
درس هشتم به ششمین بازی دوره اختصاص داره که عنوان اون"سگ و سکو" است. در این بازی بازیکن یک سگ رو کنترل می کنه، طوری که او را باید از روی پله ها به جلو حرکت داده و استخوان جمع آوری کنه. در این راه باید از هله هوله ها دوری کنه. همچنین باید مواظب سقوط از پله ها هم باشه. در ساخت این بازی از مفهوم مرحله بازی استفاده شده و دروازه هایی در نظر گرفته شده تا با رسیدن سگ به آنها، مرحله بعدی بازی شروع بشه.
در درس نهم، هفتمین بازی با عنوان "مسابقه ماشین ها" ساخته میشه که یک بازی دو نفره است و دو بازیکن باید ماشین های قرمز و آبی رنگ خودشون رو کنترل کنند و هرکدام از آنها که در زمان تعیین شده الماس های بیشتری کسب کنه، برنده بازی میشه. به عنوان مانع، گلوله های برف در نظر گرفته شده که در صورت برخورد کردن ماشین بازیکنان به آنها، ماشین چرخیده و به پایین صحنه بازی منتقل میشه.
و در آخرین درس یعنی درس دهم، نحوه ساخت هشتمین بازی یعنی "بشنو و تکرار کن" آموزش داده میشه که در اون، چهار طبل در اختیار بازیکن قرار داده میشه و او باید پس از شنیدن الگویی از صدای طبل ها، اونها را به طور مشابه تکرار کنه. هرچه بازیکن بتونه الگوهای بیشتری رو تکرار کند، امتیاز بیشتری هم کسب می کنه.
امیدواریم این دوره بتونه با یاددهی نحوه ساخت بازی های متنوع و مختلف، توانایی حل مساله رو واسه شما کودکان عزیز ایران تقویت کنه و بهتون ایده و انگیزه بده برای ساخت بازی های جذاب تر و متنوع تر.
نظرات کاربران در رابطه با این دوره