مخصوص ناشنوایان
راهنمای شروع برنامه نویسی در سال 2020
حسام اثناءعشری

خوب، در ابتدا میخوایم اجزای یک تیم تولید نرم افزار رو مورد بررسی قرار بدیم ( چرا؟ چون اول باید زمینه مورد علاقمون رو پیدا کنیم تا بتونیم تشخیص بدیم چه چیزی برای حال و آینده ما بهتر و ایده آل تره! ) :

  • طراح رابط / تجربه کاربری ( UI / UX Designer )
  • توسعه دهنده سمت کلاینت ( Front-End Developer )
  • توسعه دهنده سمت سرور ( Back-End Developer )
  • مدیر پروژه / رهبر تیم ( Project Manager / Leader )
  • آنالیزور نرم افزار ( Software Analyzer )
  • تستر نرم افزار ( Software Tester )

معمولا یک تیم برنامه نویسی از اجزای بالا تشکیل میشه که بسته به نوع، سایز و بودجه تیم، مشاغل جدیدی اضافه یا بعضی از اونها حذف میشه! (برای مثال در بعضی از شرکت / تیم های کوچیک که بودجه کمی دارن، وظیفه تست برعهده خود توسعه دهنگان هستش و فردی به عنوان تستر نرم افزار در تیم وجود نداره)

 

بسیار خوب، وظیفه هرکدوم از این افراد در تیم چیه؟

  • طراح رابط / تجربه کاربری، همینطور که از اسمش پیداست وظیفه طراحی ظاهر نرم افزار رو به عهده داره!
  • وظیفه توسعه دهنده سمت کلاینت، پیاده سازی ظاهر نرم افزار در قالب کد و متصل شدن به API آماده شده توسط توسعه دهنده سمت سرور هستش.
  • توسعه دهنده سمت سرور، کارهای مربوط به سرور و پس زمینه ( Back ) رو انجام میده! (برای مثال، کارهای مربوط به دیتابیس)
  • مدیر پروژه / رهبر تیم، وظیفه ارتباط و تعامل با مشتری، انتقال خواسته های مشتری به تیم توسعه، برنامه ریزی برای کارهای تیم، و نظارت برروی روند تکمیل پروژه رو به عهده داره تا کارها با نظم و سرعت پیش برن.
  • وظیفه آنالیزور نرم افزار، بررسی و آنالیز کردن خواسته های مشتری در قالب نرم افزار هستش.
  • وظیفه تستر نرم افزار هم که مشخصه! تست کردن بخش های تکمیل شده نرم افزار به روش های مختلف.

 

درکل، اگر به طراحی ظاهر نرم افزار علاقه دارین میتونین برید سمت طراحی UI و UX
اگر به طراحی ظاهر نرم افزار علاقمندین امَا دوست دارین در کنارش کد هم بزنین انتخاب مناسب برای شما Front-End هستش
اگر عاشق برنامه نویسی و خلق کردن هستین و از طراحی بیزارید بی شک Back-End برای شما مناسبه
اگر به تست کردن علاقمندین و در زندگی عادی هم تمامی روش هارو مورد بررسی قرار میدید بهتره که تستر بشین

 

بسیار هم عالی؛ حالا که با اجزای یک تیم برنامه نویسی آشنا شدیم و تونستیم که زمینه مورد علاقه خودمونو پیدا کنیم بیایین با زبان ها و فریمورک های برنامه نویسی برتر در سال 2020 بیشتر آشنا بشیم!

 

ابتدا بگم که طراحان UI / UX باید با نرم افزار های مخصوص طراحی مانند فتوشاپ یا XD کار کنن که این بخش شامل اونا نمیشه!

خوب، بریم سراغ اصل مطلب!

پیش نیازهای هرکدوم از فریمورک / کتابخانه های ذیل در کنارشون قرار داده شده!

بهترین انتخاب ها برای یک توسعه دهنده Front-End در سال 2020 :

  • React.js : HTML, CSS, Javascript
  • Angular.js : HTML, CSS, Javascript
  • Vue.js : HTML, CSS, Javascript

بهترین انتخاب ها برای یک توسعه دهنده Back-End در سال 2020 :

  • Node.js : Javascript
  • ASP.NET Core : C#
  • Laravel : PHP
  • Django : Python

بهترین انتخاب ها برای یک توسعه دهنده موبایل در سال 2020 :

  • Flutter : Dart
  • React Native : Javascript
  • PWA : HTML, CSS, Javascript
  • Kotlin

 

طبق نظری که بنده و بسیاری از متخصصان این حوزه دارن Flutter بهترین گزینه برای توسعه دهنگان موبایل و فریمورک ها و کتابخانه های Javascript بهترین گزینه برای توسعه دهنگان وب در سال 2020 هستن!

یک سری مهارت (که اکثرشون هم قابل یادگیرین) وجود داره که باعث میشه توی برنامه نویسی به سرعت پیشرفت کنین!

خوب، این مهارت ها چیَن ؟

  • زبان انگلیسی
  • توانایی حل مسائل و الگوریتم های مختلف
  • توانایی انجام کارهای گروهی
  • علاقه به برنامه نویسی [ میدونم مهارت نیست ولی مهمه :)) ]

روی زبان انگلیسی زیاد وقت بزارین که در آینده نزدیک پشیمون نشین!

اگر قصد داشته باشین توی شرکت های بزرگ تکنولوژی (مثل مایکروسافت، گوگل و غیره) استخدام بشین یا در حد برنامه نویسای اونجا باشین باید روی حل مسائل و الگوریتم ها وقت زیادی بزارین (حتی بیشتر از کدنویسی) چرا؟ چون زبان های برنامه نویسی و... فقط ابزاری برای پیاده سازی مسائل و الگوریتم های مختلف هستن (مهم درک و حل مسائل و الگوریتم هاست نه صرفا کدنویسی)

در اینجا یک مسیر برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب (نه حرفه ای) براتون قرار دادم که پس از یادگیری زبان برنامه نویسی مورد علاقه تون به کارتون میاد!

  • یادگیری اصول کدنویسی تمیز
  • یادگیری برنامه نویسی شی گرا (OOP) و الگوهای طراحی (Design Patterns)
  • یادگیری تست نرم افزار
  • یادگیری کار با ورژن کنترل ها (مثل Git)
  • یادگیری فرآیند های توسعه نرم افزار (مثل TDD یا DDD)
  • یادگیری متدولوژی های توسعه نرم افزار (مثل Scrum)

 

یادگیری در برنامه نویسی انتها نداره...

و در آخر یک نقل قول فوق العاده از مارتین فولر (نویسنده کتاب های پرطرفدار صنعت نرم افزار) :

هر احمقی میتونه کدی بنویسه که کامپیوتر اون هارو بفهمه، امّا برنامه نویسای خوب کدهایی مینویسند که انسانها بتونن اون رو بفهمن.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi