شروعی آسان با زبان برنامه نویسی PHP
ایمان مدائنی

در آموزش برنامه نویسی پی اچ پی قصد داریم در ابتدا ضمن معرفی این زبان تمامی نکات و مهارت‌های عملی و تئوری مورد نیاز برای ورود به دنیای پر هیجان وب را توضیح دهیم. آموزش ساده و روان برنامه نویسی پی اچ پی می‌تواند انگیزه‌ای بسیار ویژه برای شما فراهم سازد. به کمک برنامه نویسی پی اچ پی ورود شما به بازار کار حتمی خواهد بود.

برنامه نویسی پی اچ پی چیست؟

زبان برنامه نویسی پی اچ پی یکی از زبان‌های بسیار مهم سمت سرور می‌باشد، این زبان نقش بسیار پررنگی در پیاده سازی سایت‌های دینامیکی دارد. واژه php در واقع به معنای صفحه خانگی شخصی بوده که به صورت مخفف شده اعلام می‌شود و نماد آن یک فیل به رنگ آبی کم رنگ است. این زبان در ابتدا با یک سری توابع کتابخانه‌ای بسیار ساده به نام c پیاده شده است. با ورود نسخه سوم برنامه نویسی پی اچ پی تحول عظیمی در این زبان مشاهده شد. این زبان بسیار قدرتمند بوده و در واقع می‌تواند از دسته ابزارهای بسیار باهوش در خصوص پیاده سازی پیچیده‌ترین وب سایتها باشد و ناگفته نماید این زبان بسیار آسان و شیرین بوده و دارای نمونه کدهای آماده فراوانی می‌باشد.

 

 

فهرستی از سیستم‌های تحت پوشش php

با گذر زمان و محبوبیت برنامه نویسی پی اچ پی سیستم‌های مدیریت محتوایی وارد بازار شده که به صورت متن باز بوده و توسط برنامه نویسی پی اچ پی پیاده سازی شده است. حال قصد داریم این سیستم‌ها را به صورت کاملاً ایده آل پیش ببریم، وردپرس یکی از مشهورترین سیستم‌هایی است که توسط برنامه نویسی پی اچ پی توانسته رتبه بالایی کسب نماید، این سیستم مدیریت محتوا پرطرفدار در واقع قالب‌های آماده برای وب سایت بوده و دیگر شما را درگیر کدنویسی نمی‌کند.

مورد بعدی اوپن کارت می‌باشد، این سیستم یک فروشگاه ساز بسیار قوی و البته ساده بوده که سبب می‌شود در زمانی کم به یک خرید و فروش اینترنتی پر سود دست یابید. از طرفی دیگر پرستاشاپ دیده می‌شود که یک فروشگاه سازی قوی‌تر به شمار آمده و دارای آپشن های بیشتری است. مدیا ویکی یکی دیگر از قدرت‌های برنامه نویسی پی اچ پی بوده که در واقع سیستم مدیریت محتوای ویکی پدیا به این قسمت مربوط می‌شود. مجنتو و وی بولتن از دسته سیستم‌های انجمن ساز بسیار قدرتمند در این لاین هستند.

زبان برنامه نویسی پی اچ پی را چطور شروع کنیم؟

برنامه نویسی پی اچ پی از لحاظ گرامر و یا پیاده سازی از زبان c و جاوا بسیار تأثیر می‌گیرد. شما در این زبان دیگر مشکلات کامپایلری را نخواهید داشت. در گام اول در یادگیری برنامه نویسی پی اچ پی می‌بایست به سراغ نصب برنامه‌های مورد نیاز برای این زبان بروید. نصب xampp  (زمپ) برای راه اندازی سرور محلی یکی از واجبات در برنامه نویسی پی اچ پی می‌باشد.  محیط‌های توسعه که با نام ide مشهور هستند نیز در پیاده سازی کدهای برنامه نویسی Php نیاز است، یکی از محیط‌های آسان در این خصوص Netbeans و یا phpstorm می‌باشد.

یکی از موضوعات مهم نحوه لینک دهی از زمپ به محیط نت بینز می‌باشد که البته بسیار آسان است. کافیست در پوشه hdoc پوشه‌ای به نام دلخواه ایجاد نمایید. و سپس از محیط نت بینز به آن مسیر برسید. گام مهم و اولیه در آموزش برنامه نویسی پی اچ پی یادگیری شبه تابع echo می‌باشد. در این دستور شما می‌توانید خروجی را مشاهده نمایید. فراخوانی تابع phpinfo موضوعی مهم در خصوص دریافت اطلاعات سرور و هم‌چنین ماژول‌های پی اچ پی در سرور می‌باشد. برنامه نویسی php قابیلت تلفیق کدهای پی اچ پی را نیز داشته و این موضوع می‌تواند به نوعی یکی از ویژگی‌های قدرتمند پی اچ پی محسوب شود.

 

 

گام دوم در یادگیری برنامه نویسی پی اچ پی

پس از آشنایی با محیط پی اچ پی و دستور echo می‌بایست متغیرها به تفکیک شناسایی نمایید. متغیرها اسامی هستند که با یک $ نوشته شده و مقداری را در خود جای می‌دهند. نام متغیر از حروف و اعداد تشکیل می‌شود. کاربرد متغیرها در برنامه نویسی پی اچ پی بسیار زیاد است و البته شما این امکان را دارید که در هر نقطه‌ای از این متغیرها استفاده نمایید. داده‌های در زبان Php دارای نوع‌های مختلفی هستند اما نیاز به معرفی آن‌ها نخواهد بود. توجه نمایید که برنامه نویسی php بسیار هوشمند است، وقتی به او عدد می‌دهید خودش تشخیص می‌دهد که نوع آن چیست و این موضوع سرعت شما را در کدنویسی افزایش می‌دهد.

موضوع مهم دیگر در یادگیری برنامه نویسی پی اچ پی توابع مربوط به تشخیص نوع هر تابع می‌باشد، به این ترتیب با استفاده از دستور Gettype امکان‌پذیر است. شناسایی عملگرهای محاسباتی و تخصیص و مقداردهی دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در برنامه نویسی پی اچ پی هستند، البته این موضوع در خصوص عملگرهای رشته و یا رابطه‌ای نیز دارای اهمیت نسبی می‌باشد.

 

 

گام عملی در برنامه نویسی پی اچ پی

این گام با گام اول کمی متفاوت است. شاید در نگاه اول هر دو به معنای آغاز باشند. دقت نمایید که تا به اینجای کار شما کدنویسی نکرده‌اید تنها یاد گرفتید که متغیری را تعریف نموده و یا عملگرهای مختلف را به صورت تئوری مورد بررسی قرار داده‌اید. در گام عملی شما به سراغ ساختارهای کنترلی خواهید رفت، در این گام می‌بایست ساختار انواع دستورهای if و حالات مختلف آن را آموخته و در نظر داشته باشید که در کجا کاربرد دارند. If به معنای اگر می‌باشد، به این منظور که شما شرطی معرفی نموده و در صورت درستی شرط اولین دستور اجرا شده و خروجی می‌دهد و در غیر این صورت به سراغ قسمت else خواهد رفت

اگر شما می‌توانید از if else های تودرتو نیز استفاده نمایید. دستور سوییچ برای شرط‌های بیشتر به کار می‌رود و به این صورت که در ابتدا موضوعی مطرح شده و به صورت خط به خط دستورات را بررسی می‌نماید. در زمینه شرطهای تصمیم‌گیری می‌بایست از مثال‌های مختلفی استفاده شود. یادگیری برنامه نویسی php بسیار آسان و متداول می‌باشد. کافیست کمی دقیق داشته باشید و گام به گام تمامی دستورات را دنبال نمایید.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi