نکات طلایی و مفید برای شروع برنامه نویسی موفق
ایمان مدائنی

برای شروع برنامه نویسی می‌بایست به نکات مهمی توجه شود که این موارد کمک شایانی به افراد مبتدی در این زمینه خواهد کرد.

نکات طلایی برای شروع برنامه‌نویسی

علاقه بسیاری از افراد در حوزه فناوری اطلاعات به موضوعی به نام برنامه‌نویسی باعث پیشرفت و رشد روزافزون آنان در این حیطه می‌شود. ولی افراد بسیاری نیز وجود دارند که علاقه بسیاری به یادگیری این زبان در حوزه فناوری اطلاعات از خود نشان می‌دهند ولی نمی‌دانند چطور برای یادگیری این برنامه‌نویسی اقدام کنند و یا با رعایت چه نکاتی به آن بپردازند. ما در این مبحث برای پاسخ سؤالات بسیاری که در این زمینه برای افراد مبتدی ایجاد می‌شود چند نکته طلایی را ارائه می‌کنیم تا بتوانند با این نکات شروع برنامه‌نویسی موفقی داشته باشند.

 ازجمله سؤالاتی که در بسیاری از اذهان افراد مبتدی ایجاد می‌شود این است که کدام‌یک از زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب‌تر خواهد بود و یا اینکه برای شروع برنامه‌نویسی از کدام زبان می‌بایست آغاز نمود، در رابطه با تجارت از طریق زبان برنامه‌نویسی نیز سؤالات بسیاری در ذهن این افراد ایجاد خواهد شد؛ بنابراین با توجه به‌تمامی موارد گفته‌شده سعی بر آن است که توضیحات مناسبی برای این افراد داده شود تا شروع برنامه‌نویسی موفقی را برای خود رقم بزنند. پس توصیه می‌کنیم همچنان همراه ما باشید تا با این نکات طلایی بیشتر آشنا شوید.

توجه به ‌پیش‌نیازهای موردنیاز قبل از شروع برنامه‌نویسی

برای شروع برنامه‌نویسی اولین اقدام علاقه فرد موردنظر است که می‌بایست به برنامه‌نویسی از طریق زبان‌های مختلف علاقه بسیاری نشان دهد؛ اما از دیگر مواردی که می‌توان برای یادگیری برنامه‌نویسی به آن اشاره نمود این است که افراد می‌بایست به آموختن پیش‌نیازهای موردنیاز برای شروع برنامه‌نویسی اقدام کنند. درواقع می‌بایست یک برنامه‌نویس برای موفقیت در این زمینه بتواند سیستم را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد و به حل مناسب مسائل پیش‌رو بپردازد.

البته فراموش نکنید که الگوریتم و طراحی ازجمله مواردی هستند که برای شروع برنامه‌نویسی باید به آن‌ها توجه نمود. از دیگر مواردی که می‌بایست به‌عنوان پیش‌نیازها به آن توجه شود این است که فرد امنیت، سرعت، دقت و غیره را برای انتخاب روش مناسب الگوریتمی مدنظر قرار دهد. توانایی طراحی بهترین الگوریتم و همچنین ساختمان داده از مواردی است که فرد می‌بایست به آن در لیست پیش‌نیازهای شروع برنامه‌نویسی توجه نموده تا بتواند در آینده برنامه‌نویس موفقی شود.

آشنایی با زبان و مفاهیم اطلاعات آی تی برای شروع برنامه‌نویسی

در مطلب قبلی اشاره نمودیم که برای شروع برنامه‌نویسی یادگیری پیش‌نیازهایی همچون ساختمان داده و الگوریتم از ضروریات به شمار می‌روند؛ اما در کنار فراگیری این موارد می‌بایست با مفاهیم کلی در زمینهٔ فناوری اطلاعات و همچنین انواع زبان برنامه‌نویسی آشنا شد تا بتوان در مسیر یادگیری زبان برنامه‌نویسی گام‌های بلندی برداشت. نحوه اجرای کدها، نحوه ارسال این کدها به سمت سرور، اطلاعات کافی از پروتکل، تفاوت کامپایلر با مفسر و چندین موارد دیگر از مفاهیم آی تی یا فناوری اطلاعات شناخته می‌شوند که برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی باید به آن‌ها بسیار توجه شود.

اما در کنار این مفاهیم می‌بایست زبان‌های مختلف را مورد ارزیابی قرارداد و مناسب‌ترین آن را برای شروع برنامه‌نویسی انتخاب نمود. با توجه به این‌که هدف این مطلب یادگیری افراد مبتدی است ما توصیه می‌کنیم از زبان C++ در ابتدای آموزش این زبان استفاده شود. فهم این زبان برای افراد مبتدی به‌مراتب راحتر از زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی می‌باشد.

محیط مناسب برای شروع برنامه‌نویسی موفق

ازجمله نکاتی که برای شروع برنامه‌نویسی می‌بایست موردتوجه قرار گیرد، انتخاب محیط مناسب برای برنامه‌نویسی می‌باشد. کد نویسی در محیط‌های آسان و همچنین ویرایشگرهای متن در آغاز یادگیری برنامه‌نویسی بسیار توصیه می‌شود. درواقع این محیط‌ها انتخاب درست و مناسبی هستند تا افراد مبتدی بتوانند با محیط برنامه‌نویسی بیشتر آشنا شوند. استفاده از محیط‌های حرفه‌ای برنامه‌نویسی به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود؛ اما دلیل اینکه محیط‌های حرفه‌ای به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود چیست؟

در پاسخ به این موضوع باید اشاره‌کنیم که این محیط‌ها از امکانات بالایی برخوردارند که تنها برای افراد حرفه‌ای که با این زبان آشنایی دارند طراحی‌شده‌اند و اغلب از چند حرف برای نشان دادن دستورات استفاده می‌کنند. زمانی که افراد مبتدی از این محیط‌ها در ابتدای برنامه‌نویسی استفاده کنند به‌مرور زمان تنبل شده و در آینده اطلاعات کافی و مناسبی از این برنامه نخواهند داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی و یادگیری آن از محیط‌هایی که در ابتدا عنوان نمودیم استفاده نمایید تا در آینده به برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید.

دیگر نکات مربوط به شروع برنامه‌نویسی

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که برای شروع برنامه‌نویسی باید به چه نکاتی توجه شود؛ اما چند مورد دیگر نیز برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد که یکی از این موارد انتخاب مسیر درست می‌باشد. با توجه به این موضوع افراد می‌بایست به انتخاب زبان مناسب از میان زبان برنامه‌نویسی دسکتاپ و همچنین زبان تحت وب اقدام کنند. انتخاب این موضوع درواقع جهت دادن به برنامه‌نویسی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

بالا بردن صبر در ابتدای شروع برنامه‌نویسی نیز از دیگر موارد شناخته می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. تمرین روزمره برای موفقیت در برنامه‌نویسی نیز از دیگر مواردی است که برنامه‌نویسان حرفه‌ای و موفق از آن استفاده نموده‌اند. در مراحل بعد توصیه می‌کنیم در یک‌زبان برنامه‌نویسی حرفه‌ای‌تر شوید تا بتوانید در زمان استخدام در مراکز مختلف برگ برنده‌ای در دست داشته باشید. اساتید و دیگر موارد کمک‌آموزشی می‌توانند از گزینه‌های لازم در شروع یادگیری برنامه‌نویسی به شمار آیند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi